Opinie

Citeam astăzi un articol al colegilor de la mobilissimo.ro despre costurile reale care fac diferenţa dintre un smartphone bun şi unul prost, iar în cadrul acestui editorial s-a pus foarte mult accentul pe diferenţa între brandurile A-List şi cele B-List. Acest articol, pe care îl recomand de altfel, reflectă cumva situaţia ultimilor doi ani din lumea telefoanelor inteligente: branduri mai puţin cunoscute care ies în faţă cu preţuri  extrem de competitive şi branduri cu tradiţie care se chinuie să nu iasă din horă (Sony, HTC, LG etc.).

Iniţial întreaga lume a fost atrasă de raportul hardware-preţ extraordinar oferit de aceste companii chinezeşti, iar unele au ajuns prin seriozitate în topul mondial (Oppo, Vivo, Xiaomi, Huawei etc.). Cu toate acestea există numeroşi producători care lansează smartphone-uri cu specificaţii hardware de invidiat, însă adevărate pocnitori într-o utilizare banală de zi cu zi. Totul pleacă de la software, iar acele telefoane sunt de unică folosinţă.

Timpul a trecut, piaţa a ajuns cumva la saturaţie, iar marele boom chinezesc a trecut de apogeu. Urmează decăderea. Experienţele anterioare îi vor ajuta pe utilizatori să facă în viitor alegeri mult mai selective, iar brandurile neserioase vor dispărea din peisaj. Acestea se bazau până acum pe profit mic, dar cantitate mare, iar când acest ultim aspect se va modifica în jos, vor fi nevoite ori să mărească preţurile, ori să se reorganizeze radical (vânzare către alţi terţi sau faliment).

smartpohne

Economia Chinei a avut anul trecut cel mai lent ritm de creştere din ultimii 25 de ani, iar producătorii chinezi resimt acest lucru. 2016 se anunţă a fi un ultim an de sacrificiu, un ultim an în care Oukitel, Cubot, Elephone sau oricare alt brand B-List mai pot schimba ceva, nu doar preţul. Dacă acum 2 ani pe forumuri lumea întreba “Ce ştiţi despre …. ?”, în 2016 pe forumuri utilizatori întreabă “Cine vrea să cumpere….?” referindu-se la smartphone chinezeşti no name care au dezamăgit.

Personal cred că din 2017 numărul de companii fantomă se va reduce, iar smartphone-urile chinezeşti ieftine nu vor mai impresiona cu hardware şi preţuri şocante. Oamenii vor şti că soft-ul este mult mai important, iar alegerile vor fi făcute mult mai raţional. În următorii 2-3 ani bula se va diminua, însă nu va exploda.