Renault a încercat mereu să inoveze și pot să spun că a avut curajul să lanseze mașini care nu doar păreau, ci chiar erau, cu un pas înaintea vremurilor. Vreau să vă aduceți aminte măcar de relativ recentul Renault Avantime, un mix de MPV și coupe, care, din păcate, nu s-a bucurat de succes, fiind produs doar între 2001 și 2003, în puțin peste 8.500 de unități.

Chiar și cu astfel de exemple, Renault nu a încetat să propună din timp în timp câte un nou concept ce avea să atragă toate privirile și să stârnească mult interes în cadrul celor mai importante expoziții auto. La fel s-a întâmplat și anul acesta, la Salonul Auto de la Frankfurt, când producătorul din Hexagon a uimit audiența prin prototipul SYMBIOZ. Afișat alături de un Smart Home, cu inteligență artificială ce anticipează nevoile ocupanților, SYMBIOZ a ajuns, câteva luni mai târziu, pe drumurile publice, putând fi testat în condiții reale de trafic.

Până să ajungă a fi transplantate în prototipul pe care am avut ocazia să-l conducem în apropiere de Paris, senzorii și sistemele de control au fost încercate pe anumite modele de serie, intens modificate. Ultimul cobai, înainte de transformarea în SYMBIOZ, a fost un Renault Talisman, botezat MAD MAX de către echipa de dezvoltare:

După cum putem observa, mai toate elementele de recunoaștere a mediului înconjurător erau la vedere în cazul lui MAD MAX. Nu același lucru se poate spune și despre Renault SYMBIOZ, Demo Car ce ar putea foarte bine să ajungă în orice moment pe linia de producție în serie, căci nimic nu trădează existența multiplelor sisteme lidar, radar, senzori cu ultrasunete și camere video.

Designerii au avut o sarcină grea, însă au reușit să creeze un tot-unitar care să poată purta cu mândrie celebrul romb Renault:

Trebuie menționat că Renault a colaborat cu mai multe companii spre a pune la punct Demo Car-ul SYMBIOZ:

  • cele trei ecrane POLED de la interior, cu adevărat spectaculoase, atât prin culori și contrast, cât și prin interfață, au fost dezvoltate de LG;
  • sistemul de sunet a venit de la Devialet;
  • de partea de VR de la bord s-au ocupat cei de la Ubisoft;
  • TomTom a adus experiența în domeniul de poziționare exactă;
  • IAV a furnizat expertiza conducerii autonome;
  • Sanef a lucrat la modul în care vehiculul comunică cu infrastructura rutieră.

Drive Test-ul propriu-zis a început direct din casa conectată, dotată cu inteligență artificială, pe care Renault a prezentat-o și la Salonul Auto de la Frankfurt alături de SYMBIOZ. Luminile frontale  aprinse în culoarea albă arată că șoferul este la comandă, în timp ce nuanța albastră a acestora dezvăluie faptul că mașina rulează în mod complet autonom.

Am plecat din casa inteligentă pe un traseu ce a cuprins drumuri urbane și extra urbane, momente în care am avut control total asupra mașinii, exact cum aș fi făcut-o în oricare alt model. Am pus la treabă cei 360 KW (circa 500 CP), ce împing cu putere la cea mai mică atingere a accelerației, dar am avut timp și să testez ambele moduri de rulare: Clasic și Dinamic. În funcție de cel ales, vehiculul își schimbă complet personalitatea, prin rigidizarea suspensiilor, prin modificarea instrumentelor de bord și a nuanței luminilor ambientale, prin nota parfumului eliberat de sistemul de condiționare a aerului, precum și prin o altă ambianță sonoră.

Până aici totul s-a desfășurat precum și în cadrul altor teste de acest fel. Însă avea să ajungem și pe autostradă, o fâșie de asfalt pe care Renault SYMBIOZ abia aștepta să ne arate de ce este cu adevărat în stare. Urma să inițiez modul de rulare complet autonom, să mă las în voia sistemelor electronice și să mă bucur de alte experiențe la bordul acestui vehicul venit parcă din viitor. Ceea ce s-a și întâmplat, dar trebuie să recunosc că mă tot încerca o sentiment straniu de a-mi dori să revin în control. Știam totuși că un pilot Renault este pe scaunul din dreapta și poate prelua total controlul dacă exista chiar și cea mai mică eroare din partea mașinii. Nu a fost nevoie ca el să intervină.

M-am obișnuit totuși destul de repede să fiu doar un alt pasager în mașină și am încercat atât poziția de relaxare pe scaunul șoferului, cât și sistemul de realitate virtuală propus de Ubisoft. Am nevoie să mă credeți că este absolut senzațional să așezi pe cap o pereche de ochelari VR în timp ce te afli în spatele volanului. Simți forțele G din timpul rulării, dar vezi în realitatea virtuală că zbori la câțiva zeci de metri deasupra pământului, printre câteva zeci de păsări. Rămâne doar să vă imaginați ce senzații te încearcă în astfel de momente.

Bazându-se pe comunicarea continuă cu infrastructura rutieră, ce se realiza prin intermediul câtorva antene Wi-Fi montate pe secțiunea respectivă de autostradă, Renault SYMBIOZ a reușit chiar să treacă cu succes printr-un punct de plată.

Trebuie să înțelegem că Renault SYMBIOZ este un vehicul autonom de nivel 4. Ce înseamnă asta? Că mai este de făcut un pas până la gradul 5, cel mai înalt, care presupune conducere autonomă pe orice sector de drum. Renault SYMBIOZ poate rula complet autonom numai pe anumite porțiuni de șosea, marcate corespunzător și cu care mașina poate comunica tot timpul.

În rest, ce ar mai fi de zis după o astfel de experiență, cu adevărat inedită. Poate doar că viitorul este clar al mașinilor autonome, care ne vor scăpa de corvoada de a rula plictisiți ore bune pe autostradă. În timpul ăsta putem viziona un film, de exemplu. Blocaje sau ambuteiaje rutiere? Nici măcar un dram de stres într-un vehicul autonom, căci ne putem bucura de cu totul alte experiențe. Vreți să fiți din nou la volan pentru a vă bucura de plăcerea condusului pe un drum virajat? Și asta se poate într-o mașină precum Renault SYMBIOZ.

Renault SYMBIOZ

Acum, spuneți-mi, câți dintre voi mai sunteți împotriva automobilelor autonome? Eu nu mai am nicio problemă cu ele…

  • Rebelulll

    Te invidiez :))
    Oricum Renault e un nume pe care il respect, are niste modele care mi-au placut inca de cand eram mic, imi e lene sa fac acuma o lista cu ele :)

    • theozanhan

      Aproape orice marca are modele reusite si nereusite. Personal imi place DS5, chit ca urasc orice Peugeot

  • Pingback: Am testat Renault SYMBIOZ – vehicul complet autonom, 100% electric, ce previzionează viitoarele modele ale companiei franceze - Stiri ultima ora, stiri online()

  • theozanhan

    Nu sunt contra evolutiei dar deja o sa ajungem sa primim mancarea in pat, sa ne pipi wireless din dormitor etc…nu stiu poate exagerez :)) dar omul va deveni lenes. Eu inca consider ca masina a fost inventata din pasiunea unui om, la fel si motorul termic etc, din pacate evolutia ne va face sa nu mai avem aceleasi pasiuni. Eu unul as prefera sa conduc chiar si pe autostrada decat sa ma las supus unei astfel de masini autonome. Si cei posedati de sunetul unui benzinar la 6000rpm, visul lor va fi distrus de masinile electrice. Chiar ma bucur ca m-am nascut intr-o epoca in care voi conduce masini electrice pe langa cele clasice, regret intr-un fel evolutia asta, prea ma imblanzeste cei 4 timpi de functionare a unui motor termic :)) E o parere personala, sper sa nu imi sariti in cap ca poluez etc, fiecare om prin ce face dauneaza…asta ne este destinul

    • Amazo

      nu vreau sa iti sar in cap :) dar motorul electric este mult mai puternic decat un benziar la 6000 rpm

    • theozanhan

      Stai putin…cea mai puternica masina electrica e tesla p90D care are 670cp, tu crezi ca nu exista alt benzinar mai puternic? Da am zis 6000 de rpm pentru ca asa au majoritatea minim, nu zic de clasa M, RS, AMG etc care schimba viteaza la 7000-8500rpm.
      Stiu ca la una electrica cuplul este practic instant, dar ce sentimente iti ofera un motor clasic fata de bateria aia…aici sta toata chestia la cei pasionati de pistoane.
      Si costa enorm o Tesla P90D, de fapt orice tesla costa enorm
      Hybrid mi-as lua, dar nu electrica, clar, asta imi e preferinta

    • Amazo

      Masina hibrid inseamna 2 motoare, si mai multe piese care se strica si vehiculul mai greu

  • vladx

    Fără supărare dar aia cred că e cea mai urâtă mașină electrică pe care am văzut-o.

    • Tudor P.

      In afara de Tesla, care e mai frumoasa decat asta?

    • vladx

      Du-te mă d-aici, o avea design futurist dar arată ca naiba. Se vede că Renault nu s-au învățat deloc minte după ce au scos Renault Avantime. Asta e un urmaș demn de mașina aia.

    • Tudor P.

      Nu mi-ai raspuns la intrebare! Si mie imi vine sa-ti zic “du-te ma d-aici”! Dar nu trebuie sa ne certam. Gusturile nu se discuta, nu?

    • vladx

      Ți-am spus, uită-te la Renault Avantime și spune-mi că nu aduce cu urâtania aia.

    • Porcu 2D
    • vladx

      Foarte revoluționar, d-aia a intrat adesea în top 10 al celor mai urâte mașini…

    • Urâtă cu spume…

      https://youtu.be/ejugsWBBdRE

    • vladx

      Poate să fie și navetă spațială, tot nașpa arată ;)

    • vladx

      Vrei să vezi mașină electrică frumoasă, uită-te de ex la Hyundai Ioniq pe care eu plănuiesc s-o cumpăr în 2018.

    • Ioniq este un Prius deghizat. Daca îl aduci lângă Renault-ul de mai sus plesnește vopseaua pe el de rușine.

      Mă rog, fiecare cu preferințele sale în materie de design. Nu uita că mai sus ai un prototip, iar Ioniq este o mașină de serie, mult prea cuminte după standardele mele.

      Renault Symbioz este o nava spațială venita din viitor prin alura ce o întreba dacă in fotografiile lui Darius.

    • vladx

      Eu n-am comparat deloc mașinile ca facilități ci strict ca design, dar văd că îți place să te faci că nu înțelegi.

      Repet, acest Renault este urmașul spiritual al lui Renault Avantime, n-ai cum să spui că nu se vede asemănătoarea.

    • NBA

      Cred că ești orb.
      Cu atât mai mult că-ți mai place și Ioniq. Mașina aia are cel mult un design banal.

      Renault arată foarte bine. Nu-ți place ție, asta-i altă problemă.
      Tu nici măcar nu subliniezi că asta-i părerea, o zici că pe un adevăr absolut valabil. Ceea ce nu e, bineînțeles.

    • vladx

      Evident că e doar părerea mea când spun că arată ca naiba acest Renault Symbioz, dar dacă spui că nu vezi asemănarea menționată mai sus nu pot să spun decât că ești un ipocrit care comentează doar să se dea bine pe lângă adminii acestui site.

    • NBA

      “Egzact”.
      De multe ori i-am criticat pe moderatorii/redactorii acestui site și știu și ei asta (pe Darius nu cred că l-am criticat niciodată. Cu Emil am eu un fix 😆).
      Eu n-am susținut că nu seamănă cu Avantime, am spus doar că ăsta arată foarte bine.

      P.S: Fie vorba între noi, eu zic că lungimea îi strică puțin din aspectul general, dar nu e nicidecum urâtă. Părerea mea.

    • Darius Pana

      Pe mine nu m-ai criticat (încă) fiindcă public cele mai puține materiale pe site :))
      Daca as avea mai mult timp pentru site, ai găsi tu și printre textele mele cate ceva in neregulă :)))

    • NBA

      Da, în neregulă din punctul meu de vedere. Nu înseamnă că dacă nu suntem de acord greșești tu.
      Oricum, publici materiale interesante: review-uri la autoturisme, la produse Sony și la dispozitive audio (căști, boxe bluetooth etc.) Poate mi-a scăpat ceva, dar nu cred. Ultimele 3 articole scrise de tine evidențiază clar lucrurile ce le-am spus mai sus: testul cu Symbioz, review-ul la boxa Sony și review-ul la HyperX-uri.

  • dan55

    Deja, poți spune că Renault s-a întrecut pe sine! Dacă chiar v-a fi produsă în serie, jos pălăria – un obiect de transport picat parcă din viitor și la care concurența nu prea are replică (deocamdată?). Acum, ca să și cârtim puțin, că de, așa e omul, mă gândesc doar la partea de service și, dacă prin absurd, ar ajunge și pe plaiurile mioritice, apăi să vezi minuni…

  • cutienoua

    ziua sunt ok cu lcd la bordul masinii dar noaptea daca am mult de mers simt nevoia sa il opresc. nu stiu daca ai optiunea asta aici
    forma este aerodinamica, dar prefer ceva mai spatios !

    • Darius Pana

      Era fooooarte spațios. Gândește-te că în fața nu este motor, sunt doua pe puntea spate, cate unul pentru fiecare roată. Toată, absolut toată podeaua mașinii era perfect plată. Scaunele, de fapt fotoliile, extrem de mari și confortabile. În spatele meu, care am 1.96 metri înălțime, se stătea lejer, dar lejer.
      Oricum SYMBIOZ nu este decât un concept și va rămâne așa. Ideea este că, in funcție de cum va fi primit, va reprezenta baza de dezvoltare a următoarelor modele Renault.

    • cutienoua

      Inteleg
      E greu sa ai o perspectiva corecta din poze

  • koss1488

    Tehnologia viitorului :)

  • Cristi Lee

    Încă aștept să vii în vizită în Timișoara. Avem ce să îți arătăm acolo….

  • Visan Teodor

    In ultimul timp,Renault nu m-a dat pe spate,dar în urmă cu câțiva ani am avut un Velsatis care chiar m-a impresionat.In ce privește conceptul asta,pot spune doar atât :WOW!

  • Constantin

    Cum a mai spus si alt comentator pe aici si mie mi-a placut mult modelul Vel Satis! Pacat de faptul ca au schimbat destul de mult din conceptul initial cand l-au lansat ca produs de serie si acesta nu a avut succes….Cat despre Simbioz, mi se pare ok, dar nu stiu daca va ajunge vreodata modelul ce va deriva din acest concept pe soselele din Romania…

  • Andrashi

    Din punct de vedere tehnologic, mi se pare foarte reușită. .. sper sa treacă de toate testele posibile și sa devină autovehicul produs în masă. Partea cu șofatul atonom mi se pare o treaba foarte tare (poate așa scap și eu de șoferii care au în cap doar ciubucareala, ciordeala la pompa, la piese.. etc)
    În schimb as vrea sa “mă leg” un pic de design: DESIGNUL AUTO TREBUIE SCHIMBAT DIN TEMELII. El trebuie adaptat la noile condiții tehnologice și în ideea de a optimiza spațiul habitaclului, dar și forma exterioara.
    Știu ca ne-am obișnuit cu toții ca mașină sa aibă capota în fata, poate hayon sau portbagaj în spate…. Dar aceste elemente de design sun rezultatul constrângerilor tehnologice: motor, diferențial, eșapament, etc. Acum aceste constrângeri au dispărut, dar au apărut altele : optimizarea consumului de materiale în procesul de producție, nevoie de aerodinamica superioara, etc.