Cu actuala generație BMW Seria 3 m-am întâlnit prima dată la sfârșit de martie 2019, când l-am condus pe un traseu de îndemânare. Acolo, aveam să descopăr un ”treiar” extrem de dinamic, agil și incisiv. Trebuia să-l testez în amănunt, așa că la începutul verii am avut pe mână timp de 3 zile versiunea 320d xDrive.

Specificații pentru BMW 320d xDrive 2019 190CP Steptronic

Specificatii BMW 320d xDrive 2019 190 CP Steptronic

Design exterior și interior

Chiar dacă gusturile nu se discută, eu o să vă spun că de la prima generație BMW Seria 3, lansată încă din 1975 și până la cea de-a patra (E46), am fost un fan al acestui model. Apoi, BMW a reușit să nu mă mai încânte cu generațiile 5 și 6 (E90 și F30), care mi s-au părut de-a dreptul anoste.

Iată însă că noul BMW Seria 3, prezentat oficial din 2018, dar lansat comercial la început de 2019, a făcut ceva care să mă atragă din nou. Chiar dacă linia generală s-a păstrat de la E90 și F30, ușoare ajustări de proporții și linii mai clare, au făcut mica diferență de care era nevoie spre a avea din nou în față un Seria 3 atrăgător.

Și, din orice unghi l-ai privi, BMW Seria 3 2019 arată bine. Din față, sau spate, de pe lateral sau trei sferturi din orice direcție, chiar și de sus privit, noul treiar înfățișează o alură atletică, ce inspiră dinamism și forță.

Nu trebuie să fiți de acord cu mine, nu trebuie să vă placă și vouă, dar, pentru mine, BMW Seria 3 2019 este cea mai reușită generație din 1990 încoace.

La interior avem din nou parte de o schimbare majoră, nu doar la capitolul design, ce mi-a amintit din prima de BMW-ul X5 testat cu câteva săptămâni în urmă, ci mai ales la capitolul calitate a fabricației. Nimic nu lasă loc de comentarii negative. Atât asamablarea extrem de solidă, cu finisări atent lucrate, cât mai ales materialele fine și plăcute la atingere inspiră calitate premium.

Scaunele față au fost în cazul exemplarului testat de noi unele de tip Sport, cu reglaje electrice la ambele și memorie pentru cel al șoferului. Acestea te țin bine ”în brațe” pe viraje, suportul lateral este excelent, dar nu mi s-au părut deloc comode pe distanțe lungi. După doar o oră și jumătate de mers continuu le-am simțit prea tari și deloc confortabile. În zadar am încercat să caut o altă poziție de condus, reglând tot ce se putea la ele, de la lățimea spătarului, la suportul lombar și până la lungimea șezutului, nu am reușit să mă simt prea bine în aceste scaune.

Mai mult, spațiul este limitat atât în față, cât și pe banchetă. Motorul amplasat în spatele punții față, cu tunelul median al transmisiei lat, răpesc mult spațiu atât pe lungime, cât și pe lățime în față. Astfel, nici pasagerii spate nu au mai mult loc, cel puțin la picioare nu te vei simți în niciun caz ca într-un sedan de clasă medie, ci mai degrabă ca într-o compactă.

Același lucru este valabil și pentru portbagaj. Cu 480 de litri, volumul nu se încadrează în media clasei. Măcar portbagajul are acum o formă regulată și nu atât de ciudată precum la generația anterioară a Seriei 3.

Motor și cutie de viteze

În primăvară reușeam cel mai bun timp dintre participanții la evenimentul de lansare BMW Seria 3 și Z4, pe un traseu de îndemânare cu jaloane, la volanul unui BMW 330i. Speram să primesc același model, dar soarta m-a adus la volanul unui diesel. A fost în ultimii ani și probabil va fi în continuare cea mai vândută versiune de BMW Seria 3.

BMW 320d xDrive are sub capotă un motor de 1995 cmc, cu patru cilindri în linie, ce dezvoltă o putere maximă de 190 CP la 4000 rpm și un cuplu de 400 Nm între 1750 și 2500 rpm. Din spatele volanului, nu ai cum să nu simți cuplul mare omniprezent, ce împinge cu destulă ușurință mașina, chiar și când sunt 4 pasageri la bord. 

Motorul este unul rafinat, nu transmite vibrații înăuntru indiferent de turație, ba chiar sună extrem de bine la peste 3000 rpm, mult mai apropiat de un benzinar de cilindree mare decât de un diesel. Din păcate, în sarcină motorul se face destul de evident auzit în habitaclu, cu toate că la o rulare relaxată nici nu-i vei lua seama.

Și poți rula la aproape orice viteză relaxat, întrucât cutia de viteze cu 8 trepte este perfect etajată. La viteza maximă legală pe autostradă, turometrul afișează mai puțin de 2000 rpm, iar asta înseamnă că nu-l vei auzi decât dacă apeși brusc pedala de accelerație și acul turometrului sare de 2500 – 2700 rpm.

Cutia de viteze de tip Steptronic este una genială. Absolut impecabil schimbă treptele de fiecare dată, se va adapta imediat indiferent de stilul de condus și nu vei simți în niciun moment nevoia să treci pe modul Manual. Pe modul de rulare Confort trebuie să fii cu ochii pe turometru spre a avea idee când se trece într-o altă treaptă, în timp ce pe Sport nici nu ai timp să clipești, că te trezești cu două – trei trepte mai jos la kickdown. De departe cea mai bună cutie de viteze automată care a schimbat vreodată treptele în locul meu! 

Ținută de drum, performanțe și consum

Marea diferență pe care am simțit-o în BMW 320d xDrive 2019 față de generația anterioară este la ținuta de drum. Dacă vechiul Seria 3 încerca să îmbine cât mai reușit confortul cu dinamica, acum, cel puțin în cazul mașinii de test, totul s-a jucat pe cartea sportivității. Nu, nu vorbim despre o mașină premium de clasă medie inconfortabilă, dar vorbim despre una ce implică total șoferul. 

Vei simți drumul cu fiecare denivelare, chiar dacă, repet, asta nu înseamnă că mașina este inconfortabilă. Rigidă, da. Cu o suspensie ce ține bine în frâu ruliul, da. Cu oscilații minime la schimbările rapide de direcție, da. Dar nu neapărat inconfortabilă.  

Chiar dacă direcția standard (poți alege opțional direcția Sport variabilă) este corect asistată, ea nu este perfectă. Mi-ar plăcut ceva mai mult feedback din partea ei, asta fiindcă vorbim despre o ținută de drum eminamente sportivă.

Sistemul de tracțiune integrală de tip permanent, cunoscut la BMW drept xDrive, este unul ce pune, la rândul său, dinamica în prim-plan. Astfel, în mod normal tot cuplul se duce către puntea spate, doar la plecările de pe loc sau la accelerările puternice este cuplată aproape instant și puntea față. 

Este foarte interesant că în BMW 320d xDrive am reușit, în mod voit, să imprim toate tipurile de comportament la limită în viraje. Dacă intri tare în curbă și decelerezi, ai parte de subvirare, normal. Dacă accelerezi în viraj, dar nu o faci brusc, ci gradual, mașina iese ușor de pe trasă în mod neutru, pe lateral. Iar dacă bruschezi accelerația într-o curbă în care deja ești la limita aderenței, atunci ai parte de supravirare. Ce înseamnă toate astea? Înseamnă că ești la volanul unei mașini perfect echilibrate, ce-ți transmite multă siguranță și control, cu o ținută de drum ce nu te va surprinde.

Performanțele oferite de motorul diesel de 2 litri sunt decente, dar în nici un caz la nivelul trenului de rulare. Cuplul maxim mare, de 400 Nm, trebuie totuși să împingă o mașină de peste 1.6 tone la gol. Astfel, chiar și cu tracțiune integrală, accelerația de la 0 la 100 km/h durează circa 6.9 secunde. Deloc rău aș spune, doar că în realitate parcă nu se simte că atingi suta în mai puțin de 7 secunde. 

Reprizele sunt bune, ajută mult aici și cutia automată cu 8 rapoarte, dar la viteze de peste 100 km/h, cu BMW 320d xDrive trebuie să-ți pregătești ceva mai din timp depășirile.

Viteza maximă se apropie la 17 km/h de cea de la care BMW impune un limitator electronic, anume la 250 km/h. Oricum nu ai nevoie de astfel de viteze în țara noastră, dar cine știe când ajungi pe Autobahn?!

Consumul oficial mediu este între 4.5 și 4.8 l/100 km. Poate fi acesta atins în traficul real? Da, dar numai dacă rulezi în afara localităților cu o viteză constantă de până la 100 – 110 km/h. În cazul meu, după mai bine de 800 de km rulați, o bună parte din ei alături de alte 3 persoane înăuntru, cu un stil dinamic de condus mai tot timpul, am obținut o medie de 6.8 l/100 km. Destul de departe de consumul mediu anunțat de producător, dar, având în vedere că vorbim de o mașină de clasă medie cu tracțiune integrală permanentă, cutie automată și care, cu tot cu pasageri, a cântărit aproape 2 tone, consider consumul drept unul cel puțin corect, dacă nu chiar bun.

Trebuie amintit aici că BMW 320d xDrive 2019 folosește și aditiv AdBlue, ce trebuie completat regulat odată cu alimentarea cu motorină. Asta înseamnă că, pe lângă consumul de carburant, mai trebuie avut în vedere și costul acestui aditiv.  

Tehnologie și siguranță

Mașina de test nu a bifat multe dintre echipamentele disponibile opțional. Dacă pui pe un Seria 3 2019 cam tot ce este pe lista de opționale, atunci vei avea una dintre cele mai tehnologizate mașini de clasă medie.

Unul dintre sistemele exclusive BMW, ce a fost inaugurat odată cu noul X5 și acum este și pe Seria 3, este asistentul pentru mersul în marșarier, ce înregistrează ultimii circa 50 de metri parcurși înainte, la viteze mai mici de 30 km/h. Apoi, odată ce cuplezi în marșarier poți activa acest sistem. Asistentul preia comenzile volanului și ale accelerației și parcurge în sens invers, deci cu spatele, ultimii 50 de metri parcurși de sofer înainte. Este nevoie să mai apeși ușor frâna pentru ca sistemul să nu depășească 20 km/h și să fii atent în orice moment, dar, în general, mașina reușește să parcurgă în mod aproape autonom o distanță de 50 de metri în marșarier.

Sistemul de infotainment de pe BMW 320d xDrive 2019 este, în mare parte, același iDrive pe care l-am văzut și pe BMW X5 2019. Ecranul mare, de 12.3 inch are o rezoluție înaltă și este de tip touchscreen. Chiar dacă mașina de test nu a fost echipată cu sistemul de recunoaștere a gesturilor, un mic senzor ce ”vede” mâna utilizatorului tot este pe acolo. Asta fiindcă atunci când duci mâna către ecran, imediat se activează câteva meniuri suplimentare pe display, care altfel ar fi putut fi accesate doar prin joystick-ul iDrive.

Galerie de screenshots din meniul BMW iDrive 7.0 pe BMW 320d xDrive 2019:

BMW iDrive 7.0 de pe Seria 3 2019 rămâne același sistem complex, cu extrem de multe funcții, dar care poate fi controlat foarte ușor și intuitiv prin intermediul joystick-ului și al butoanelor din jurul lui. Interfața este modernă, tranzițiile între meniuri se fac fluent, lag aproape că nu există niciodată. Singurul minus pe care îl pot găși este lipsa suportului pentru Android Auto. Există compatibilitate Apple Car Play, dar acest serviciu nu este standard, ci trebuie activat contra cost.

BMW 320d xDrive 2019 a venit echipat și cu asistentul virtual BMW, despre care am scris mai multe în review-ul pentru BMW X5 2019

Dintre cele mai importante dotări standard ce au fost prezente pe mașina de test, amintesc: transmisie automată Steptronic, pilot automat cu funcție de frânare, senzori presiune pneuri, banchetă spate rabatabilă, servicii BMW Connected Drive. 

Opțional, pe BMW-ul 320d xDrive 2019 ajuns la noi au fost bifate, printre altele,  următoarele echipamente opționale: linie model Sport Line, volan încălzit, acces Confort, capacitate mărită a rezervorului, geamuri față cu izolație fonică, scaune față Sport, cu reglaje electrice, încălzite, cu memorie pentru cel al șoferului,  bord îmbăcat în Sensatec, proiectoare și faruri LED cu asistent de fază lungă, Head-Up Display, pachet Driving Assistant (avertizare de coliziune frontală, avertizare de pietoni cu funcţie de frânare în caz de urgenţă, Speed Limit Info cu indicator de interzicere a depăşirii şi previzualizare, avertizare la părăsirea benzii de circulaţie, avertizare de trafic în partea spate, avertizare la schimbarea benzii de circulaţie şi avertizare de coliziune în partea spate), sistem de difuzoare Hi-Fi, pachet Connected Professional, pad încărcare wireless telefon mobil, BMW Live Cockpit Professional, jante aliaj BMW Individual pe 19 inch, volan sport îmbrăcat în piele, interior cu finisări tip Aluminium Mesheffect, aer condiționat automat, asistent parcare.

Din punct de vedere al siguranței la bord, BMW Seria 3 2019 vine echipat standard cu tot ce este nevoie pe partea de sisteme pasive, anume cu airbaguri frontale și laterale în față și airbaguri cortină față și spate. Și în ceea ce privește sistemele active bifează multe echipamente, cu DSC (Dynamic Stability Control), ABS, DTC (Dynamic Traction Control), CBC (Cornering Brake Control), DBC (Dynamic Brake Control), Performance Control, Dry Braking Function și Fading Compensation.

Deocamdată, BMW Seria 3 2019 nu a fost testat de către organismul independent EURO NCAP.

Preț

BMW 320d xDrive 2019 – de la 43.495 Euro cu TVA. O mașină echipată identic cu cea pe care am testat-o va costa 63.823 EUro cu TVA, aici fiind incluse toate pachetele prezentate în capitolul anterior, plus vopseaua Alb Mineral metalizat. 

Concluzii

După ce m-am dat pe un traseu de îndemânare cu BMW 330i și după 3 zile și mai bine de 800 km rulați la volanul unui BMW 32d xDrive 2019, este clar: această mașină este cea mai dinamică din clasa medie premium. Asta înseamnă că dacă pui confortul pe rpimul plan trebuie să cauți în altă parte.

”Plăcerea de a conduce” se potrivește perfect cu ceea ce are de oferit BMW Seria 3 2019. În plus, multe tehnologii sunt disponibile opțional, cu multe sisteme oferite în premieră pe acest model. iDrive rămâne un sistem de infotainment complex, cu multe funcții, dar care este ușor de control și intuitiv. Dacă ar fi adus și compatibilitate Android Auto și nu ar fi fost nevoied e abonament suplimentar pentru Apple Car Play, ar fi fost perfect.

Spațiul interior și portbagajul nu sunt la nivelul principalilor competitori, dar poate pentru unuii asta contează mai puțin.

Cele mai importante plusuri și minusuri pentru BMW 320d xDrive 2019:  

PRO

  • ținută de drum extrem de dinamică, ce implică total șoferul;
  • motor rafinat, suficient de puternic, ce oferă performanțe decente și un consum corect;
  • cutie de viteze genială, nu ai ce să-i reproșezi;
  • foarte multe sisteme de confort, asistență și siguranță (majoritatea disponibile opțional);
  • sistem de infotainment ce rulează fără lag, simplu de operat, cu multe funcții.

CONTRA

  • spațiu restrâns atât în interior, cât și în portbagaj;
  • sistemul de infotainment iDrive nu oferă compatibilitate Android Auto, iar pentru suport Apple Car Play trebuie plătit un abonament suplimentar;
  • adăugarea câtorva opționale ridică prețul de bază chiar și cu mai bine de 50%;
  • scaunele față tip Sport oferă un foarte bun suport lateral, dar sunt incomode după câteva ore de mers.