Începem să lărgim din ce în ce mai mult arhiva de Test Drive de pe site, azi adăugăm un review al unui model, zic eu, deosebit de interesant. BMW 430i Gran Coupe xDrive este un automobil special, care îl face și pe șoferul său să se simtă asemenea.

Nu cred că are rost să prelungesc prea mult materialul, fiindcă cel mai important este să vedem cum se prezintă la fiecare capitol de analiză acest coupe cu 4 usi, motor bi-turbo pe benzină, tracțiune integrală și cutie de viteze automată. Spre norocul meu, modelul de test a venit și cu pachet M Sport, așa că se contura o experiență de neuitat.

bmw-430i-gran-coupe-xdrive-m

Specificatii BMW 430i Gran Coupe xDrive AT

Design exterior și interior

bmw-430i-gran-coupe-interior-4

Acum mult timp, Mercedes Benz inventa o nouă nișă de automobile, una care avea să se dovedească de mare succes. Vorbim despre CLS, care, în urmă cu 12 ani, nu avea niciun concurent, jucând de unul singur într-o nouă clasă de mașini premium.

Timpul a trecut, iar acum ai de unde alege astfel de caroserii de la oricare dintre constructorii premium germani. Audi a adus A5 și A7, iar BMW și-a făcut temele în mod corect prin Seria 6 și Seria 4 Gran Coupe.

Cea din urmă a ajuns și la noi. Încă din momentul lansării acest model afișa proporții bine desenate, cu capotă lungă și spate ridicat, exact așa cum îi stă bine unui coupe veritabil. Totuși, cu 4 uși și un haion de mari dimensiuni, BMW Seria 4 Gran Coupe este cu mult mai practic decât un Seria 4 în două uși.

Aproape că nu există unghi din care să-l admiri pe Seria 4 Gran Coupe de unde această mașină să arate rău. Când ai parte și de tratament cosmetic cu influențe dinamice, adică atunci când pachetul M Sport este bifat pe lista e opționale, designul chiar pare desăvârșit.

Grila față și jantele pe 19 inch cu 7 spițe duble fac toți banii. În plus, o culoare exterioară precum cea de față – Tanzanite Blue, este cireașa de pe tort. După cum puteți vedea în poze, în funcție de lumină, nuanța trece de la bleumarin închis, ce pare chiar mat, la un albastru metalic intens. Vă las cu câteva imagini care vorbesc de la sine:

În interior lucrurile aș spune că stau chiar mai bine. Cel mai mult aici mi-au plăcut scaunele sport ce fac parte din pachetul M de echipare opțională. Cu reglaje ample pe toate direcțiile acestea pot acomoda orice tip de persoană în cele mai bune condiții. Ai la dispoziție nu mai puțin de 5 manete pentru a regla înălțimea, poziția spătarului, a șezutului pe înainte/înapoi, a înclinării acestuia, precum și a lungimii lui. În plus, există și două butoane prin care poți ajusta pe 4 direcții suportul lombar, pe de o parte, dar și cât de tare scaunul te va strânge pe lateral. De asta zic: nu ai cum să nu găsești o poziție ideală și extrem de confortabilă.

În plus, tapițeria textilă din centru, cu un model hexagonal frumos, și alcantara pe margini nu te fac să simți accentuate nici căldura verii și nici frigul din anotimpul rece.

Volanul Sport, cu emblemă M, arată grozav și se simte la fel. Mi-ar fi plăcut un diametru mai mic al acestuia, dar cred că deja încep să găsesc imperfecțiuni acolo unde ele nu există cu adevărat.

Și în spate lucrurile stau bine. Dar numai pentru 2 pasageri, căci locul din mijloc este aproape inutilizabil. Nu poți rezista acolo mai mult de o jumătate de oră, maximum o oră. Tunelul median și profilarea banchetei nu-l ajută deloc pe ocupantul locului din mijloc.

În schimb, pe celelalte două locuri avem mult spațiu la picioare și suficient pe înălțime. Însă acesta din urmă a fost obținut printr-o poziție foarte joasă. Asta înseamnă că vei sta cu genunchii mult flexați.

Portbagajul poate că nu impresionează prin volum, chiar dacă 480 de litri sunt suficienți pentru bagajele a patru persoane. În schimb, deschiderea extrem de largă permite introducerea obiectelor voluminoase fără pic de efort. Trebuie doar să le ridici și să le treci peste un prag. Mașina de test avea și închidere/deschidere automată din telecomandă a haionului.

Altceva de menționat: materiale foarte bune, finisări atent lucrate și o construcție ce se simte solidă. Până la urmă nimic ieșit din comun, vorbim despre clasa medie premium, ba chiar mai mult. Vorbim despre un automobil de lifestyle, unul ce vrea și trebuie să impresioneze la cum arată și se simte. Și reușește asta destul de bine.

Motor și cutie de viteze

bmw-430i-gran-coupe-motor

Voiam de mult să testez motorul twin turbo de 2 litri pe benzină din oferta constructorului bavarez. Am încercat să obțin un Seria 2 cu acest agregat, însă nu exista la acest moment în parcul de presă.

Am primit în schimb modelul ce face obiectul testului de față. BMW 430i Gran Coupe te poate face să crezi altceva legat de ce se ascunde sub capota față, cei mai puțin informați ar putea crede că este vorba despre un 3 litri cu șase cilindri în linie, specialitatea producătorului cu sediul în Munchen.

Asta contează mai puțin acum. Testarea acestei motorizări a picat destul de bine. Cu doar puțin timp în urmă m-am distrat pe cinste cu Ford Focus ST, pus în mișcare de un motor similar. Însă asemănările se cam opresc aici.

BMW 430i Gran Coupe a venit și cu tracțiune integrală permanentă xDrive și cu cutie de viteze automată cu 8 trepte. Așa că este cam greu să fac o comparație directă între cele două modele.

De la prima apăsare puternică a pedalei de accelerație am observat ceva. Puterea nu o simți brutal, nu te împinge cu forță în scaun, nu ai parte de senzații cu adevărat tari. Ansamblul motor-cutie face însă altceva. Livrează puterea foarte liniar, de la orice turație (totuși, nici chiar de la sub 1500 rpm) și asta fără șocuri. De turbo lag nici nu poate fi vorba, mai ales că avem un sistem de supraalimentare de tip twin turbo.

Așa că, încă de la plecarea de pe loc, nu simți o descătușare a celor peste 250 de CP și cu atât mai puțin cuplul de 350 Nm, disponibili pe o plajă extrem de largă de turații. Totul se petrece rafinat, elegant, ușor neașteptat de la un BMW.

Ar fi un lucru pe care l-aș considera cel mai neplăcut din partea propulsorului: sunetul. La turația de ralanti pare uneori chiar a fi diesel. Și mai departe nu aș zice că impresionează în vreun fel, un patru cilindri în linie banal. BMW a încercat ceva din evacuare și i-a reușit în parte, însă nu pe deplin.

Aveți mai jos un clip video scurt cu sunetul motorului și câteva reprize de accelerație de 0 la 100 km/h:

Cutia de viteze automată cu 8 trepte este genială. Nici nu știu cum să-i mai zic. Te face să uiți de avantajele unei manuale. Schimbă imperceptibil în modul D, este extrem de intuitivă și nu simți niciodată nevoia să preiei comenzile prin intermediul levierului sau a padelelor din spatele volanului.

Este și un pic mai greu să treci în modul manual. De ce? Chiar dacă cutia răspunde aproape instant la comenzi, cele 8 trepte par cam multe în modul manual. Motorul te ajută cu cuplu în orice turație, însă dacă vrei să conduci sport în modul manual ai cam mult de muncă. Împingi sau tragi levierul ori apeși padelele mai tot timpul. Și asta fără ca cele opt trepte să fie cumva incorect etajate.

bmw-430i-gran-coupe-interior-9

În fine, lasă cutia în D când vrei să rulezi confortabil sau trece în S când dorești să obții mai mult de la motor. Nu cred că vei fi dezamăgit.

Vorbeam de etajare. Ultimele trepte sunt lungi (în special ultimele două), dar asta îți permite să rulezi pe autostradă, cu 130 km/h la numai 1900 rpm. Și asta cu un motor pe benzină.

Ținută de drum, performanțe și consum

bmw-430i-gran-coupe-exterior-7

BMW nu dezamăgește niciodată la ținuta de drum și cu siguranță nu o face nici în cazul lui 430i Gran Coupe. Cu o distribuție perfectă a maselor pe cele două punți, cu suspensie adaptivă și o direcție exactă, îți va face mare plăcere să conduci această mașină.

Modelul de test avea șasiu adaptiv, cu moduri EcoPro, Comfort, Sport și Sport+. Trecerea prin aceste moduri schimbă răspunsul accelerației, modul de lucru al cutiei de viteze, tăria suspensiei și direcția. Oricum ar fi, chiar și în Comfort, BMW 430i Gran Coupe este extrem de dinamic. Simți drumul perfect, cu toate imperfecțiunile lui, dar asta nu-l face neapărat inconfortabil. Poate că în Sport va deveni obositor pe distanțe lungi cu șosele proaste, însă asta cel mai tare din cauza jantelor pe 19 inch și nu neapărat de la suspensie. Eu aș rămâne la jante pe 18 inch, cu riscul de a pierde ceva din designul exterior.

Direcția mi-ar fi plăcut să ofere ceva mai mult feedback, fără a însemna că este una slabă la acest capitol. Până la urmă, dacă vrei perfecțiune aici trebuie să mergi către un M adevărat și nu doar spre o echipare M Sport.

Tracțiunea xDrive este una de tip permanent, însă roțile din față sunt cuplate la transmisie doar atunci când situația o cere. În rest, ai parte de propulsie în purul stil BMW. xDrive își face bine treaba pe suprafețe alunecoase și îți oferă mai multă siguranță atunci când alegi să calci puternic accelerația cu volanul bracat.

Performanțele sunt demne de o mașină cu pretenții sport, însă, repet, nu simți neapărat toată puterea. Nu simți o mașină nervoasă, una plină de temperament, deși accelerația de pe loc se realizează în timpul declarat de constructor, până la 100 km/h fiind nevoie de circa 6 secunde. Viteza maximă nu am testat-o, dar sunt sigur că acei 250 km/h sunt limitați electronic, BMW 430i Gran Coupe putând trece cu puțin peste această valoare.

Consumul. Nu, nu vei atinge valorile din tabelul de mai sus decât dacă ții neapărat să faci asta. În realitate un 10 – 11 l/100km sunt de așteptat. Asta în ciclu combinat, căci în oraș aglomerat mai trebuie să adaugi 2 – 3 litri. Oricum, nu este rău pentru o mașină de dimensiunile lui BMW 430i Gran Coupe, cu peste 250 CP obținuți prin arderea de benzină, cu tracțiune integrală permanentă și cutie automată.

Tehnologie și siguranță

bmw-430i-gran-coupe-exterior-23

Mărcile premium sunt cele care, în cea mai mare parte a cazurilor, dictează trendul în ceea ce privește tehnologia introdusă pe automobile.

BMW 430i Gran Coupe poate fi configurat în detaliu, clientul are la dispoziție o listă extrem de lungă de opționale. Modelul de test a adus pachetul de design și tehnologii M Sport, unul pe care îl recomand pentru acest tip de mașină.

Merită din nou apreciat sistemul de infotainment iDrive, foarte intuitiv și ale cărui funcții sunt facil de accesat prin intermediul butonului dedicat. Odată ce înveți cum se poate folosi la capacitate maximă vei parcurge meniurile în mare viteză. Asta grație și răspunsului instant, fără pic de lag. Joystick-ul avea și suprafață tactilă prin intermediul căreia poți introduce cifre și litere când situația o cere: la căutări, prin agenda telefonului conectat la sistem etc.

joistick-bmw-idrive

Exemplarul de test a venit și cu head-up display (HUD). Acesta proiectează la câțiva metri în fața automobilului (sau cel puțin așa pare) informațiile de bază: viteza de rulare, viteza maximă pe respectivul sector de drum, dar și anumite mesaje de la computerul de bord sau navigație.

bmw-430i-gran-coupe-interior-1

Pentru a te descurca mai ușor în spațiile înguste, poți alege pachetul Surround View care folosește mai multe camere video pentru o oferi o perspectivă la 360 de grade. Practic, vezi automobilul parcă filmat de deasupra, cu părțile din spate și lateralele clar definite. Necesită un mic timp de acomodare, dar vei învăța să-l folosești pe deplin spre a te descurca la parcări sau garări cu spatele.

bmw-430i-gran-coupe-interior-12

În afară de aceste tehnologii, BMW-ul 430i Gran Coupe pe care l-am testat a mai venit și cu: climatizare automată pe două zone, scaune față încălzite, suspensie și direcție adaptive, faruri autoadaptive cu LED, asistent de schimbare a fazei lungi, senzori de lumină, de ploaie și de parcare în față și spate, sistem de navigație Professional, servicii integrate Connected Drive, pilot automat activ cu funcție stop&go ș.a.

Pe partea de siguranță avem airbaguri frontale și laterale pentru pasagerii din față, airbaguri cortină față și spate, ABS, DSC, DTC, senzor de impact, monitorizare presiune anvelope, alarmă etc. În plus, la BMW Seria 4 Gran Coupe se pare că există și ranforsări speciale pentru ca la un eventual impact lateral pasagerii să fie mai bine protejați.

Preț

BMW 430i Gran Coupe xDrive AT – de la 48.960 euro cu TVA. Exemplarul de test a urcat ștacheta până la 67.123 euro cu TVA. Pachetul M Sport și multiplele tehnologii de la bord, multe dintre ele opționale,  sunt ”vinovate” de prețul final.

Concluzii

bmw-430i-gran-coupe-exterior-18

De fiecare dată trebuie să analizăm orice produs prin prisma prețului. După ce am văzut la cât se ridică nota de plată pentru un BMW 430i Gran Coupe xDrive AT, bine echipat, vine întrebarea: ”Merită?”

Dacă îți permiți, eu zic că da, merită. Mai mult, dacă economiile proprii pot fi și mai tare afectate, eu zic să mergi și sus, către un 440i (motor de 3 litri, cu șase cilindri în linie și 326 CP). Asta ca să simți cu adevărat ce poate un BMW.

Seria 4 Gran Coupe este ceva mai scumpă decât un Seria 3 din care derivează. Însă, sincer, nu poți compara ca design cele două modele. Vrei ca de fiecare dată când îți privești mașina să îți apară un zâmbet în colțul gurii? Atunci asta costă.

Am lungit destul acest review, rămâne să vedem principalele puncte pro și contra pentru BMW 430i Gran Coupe xDrive AT:

PRO

  • design exterior plăcut;
  • scaune Sport excelente, cu multiple reglaje care asigură o poziție de conducere ideală;
  • cutie de viteze automată aproape perfectă;
  • ținută de drum foarte sigură, în care tracțiunea integrală intervine exact când trebuie;
  • dinamică înaltă a trenului de rulare;
  • portbagaj încăpător, cu gură largă de acces și modularitate bună (banchetă rabatabilă fracționat) pentru o mașină din acest segment.

CONTRA

  • prețul opționalelor (unele practic obligatorii la o mașină precum aceasta) ridică costul final chiar și cu 40 – 50% față cel standard;
  • motorul nu sună deloc rafinat la ralanti, seamănă cu un diesel;
  • cei 252 CP parcă nu se simt prezenți tot timpul, nu ai parte de acele senzații pe care le aștepți la acest nivel de putere.