Singurul review Dacia de pe site-ul nostru este pentru prima generație Duster, în ediție Connected by Orange. Revenim cu un test Dacia Duster, de data asta cu noul model, însă tot în ediția realizată în colaborare cu operatorul telecom francez. Asemănările însă se opresc aici. Avem o altă motorizare, fără sistem de tracțiune integrală, cu toate deosebirile implicate. 

Vorbim mai pe larg în rândurile ce urmează despre Dacia Duster 2019 1.3 TCe 150 CP 2WD M6 Connected by Orange.

Specificații pentru Dacia Duster 2019 1.3 TCe 150CP 2WD M6 Connected by Orange

Specificatii Dacia Duster 2019 1.3 TCe 150 CP 2WD M6

Design exterior și interior

Noul Duster, lansat în 2018, folosește aceeași platformă cu a primei generații. Astfel se face că designul nu este schimbat radical, la fel se întâmplă și cu dimensiunile exterioare. Cu mici diferențe, de doar câțiva milimetri pe fiecare direcție, Dacia Duster 2 păstrează aceleași proporții cu ale primului SUV Dacia.

Dacă totuși începi să cauți deosebiri la exterior, vei remarca faptul că toate elementele caroseriei au fost schimbate. Nu în mare măsură, dar pe atât cât să fie creionat un Duster cu un aspoect mai dinamic. Ceea ce ajută cel mai tare la noua imagine este cu siguranță parbrizul mult mai înclinat.

Nu aș vrea să insist prea mult cu analiza exteriorului, vedem Dacia Duster 2 foarte des prin trafic. Ceea ce am remarcat însă și despre care vreau să vorbesc, este calitatea de fabricație mult mai bună, cu mai puține îmbinări nefericite. Chiar și elementele din plastic de la exterior par acum mai calitative, mai bine finisate.

Dacă la exterior sunt șanse să-ți scape unele detalii diferite între cele două generații Dacia Duster, la interior nu ai cum să faci vreo confuzie. Avem un layout complet nou, ce nu ne mai arată atât de evident că avem de-a face cu un SUV low-cost.

Calitatea asamblării este și ea la un cu totul alt nivel, la fel pot spune și despre materialele folosite și despre finisările de detaliu. Fără a-și face apariția spuma moale pe bord sau plastic de calitate superioară în vreo zonă, interiorul unei Dacia Duster 2019 nu-ți transmite acel sentiment de economie făcută în exces. Analiza în detaliu te duce cu gândul la o mașină ieftină, dar, ce să vezi, un Duster 2 chiar este ieftin.

Totuși, mult mai mult contează, cred eu, că totul se îmbină acum mult mai exact și pare mult mai solid. Cumva, îmi aduce aminte de ceea ce găsești prin unele pick-up-uri ce pun accentul pe rezistența în timp în defavoarea impresiei artistice.

Unde însă nu s-au făcut mari progrese este la ergonomie. Cea mai deranjantă rămâne poziționarea sistemului de infotainment. Ecranul este tot sub gurile centrale de ventilație, chiar dacă s-au câștigat câțiva centimetri pe înălțime față de vechiul Duster. Ajungi ușor să atingi display-ul tactil, dar trebuie să cobori cam mult privirea spre a vedea ceea ce afișează ecranul.

Comenzile climatizării automate nu reprezintă neapărat o problemă, iar butoanele de deasupra acesteia sunt chiar ușor de apăsat.

Spații de depozitare sunt, să spun, destule, dar dimensiunile lor nu reprezintă un avantaj. Există între aeratoarele centrale și cel din stânga un locaș pentru a pune telefonul mobil, de exemplu, și un micuț spațiu pe consola centrală, în fața schimbătorului de viteze.

Buzunarele din portierele față au dimensiuni generoase, iar cele din spate sunt și ele suficient de voluminoase.

Deși am uitat să-i fac o poză, sub scaunul din dreapta față Duster 2 se ascunde un sertar nu tocmai voluminos, dar în care poți pune câteva chestii. 

Unul dintre cele mai slabe puncte ale primului Duster a fost reprezentat cu siguranță de scaunele față. Slab profilate și de-a dreptul inconfortabile la drum lung, scaunele au fost extrem de criticate. Dacia Duster 2019 remediază aceste probleme, cu toate că, pentru mine cel puțin, noile scaune tot nu reprezintă un punct pro. Că nu mai sunt un minus, da, dar încă există loc de mai bine.

Spațiu este destul atât în față, cât și pe bancheta spate sau în portbagaj. 5 persoane cu tot cu bagaje pentru un weekend la munte, iarna, vor avea loc fără probleme.

Volumul portbagajului este de 445 litri, valoare respectabilă pentru clasa din care face parte Dacia Duster 2019.  Asta fiindcă vorbim despre versiunea cu tracțiune față, fiindcă varianta 4WD mai pierde câția litri din cauza sistemului de tracțiune integrală și a suspensiei spate independente. O Dacia Duster 2 4WD oferă 411 litri, dar nu despre o astfel de variantă vorbim noi aici.

Bancheta rabatabilă 60:40 îți dă posibilitatea de a transporta obiecte voluminoase, dar pragul înalt ce se formează nu-i deloc practic. O podea a portbagajului pe două nivele ar fi rezolvat această problemă.  

Motor și cutie de viteze

Dacia Duster 2019 Connected by Orange poate fi cumpărată în versiune diesel 1.5 dCi 115CP 4WD sau în compania noului motor 1.3 TCe, cu 130 sau 150 CP, cu tracțiune față sau integrală.

La noi a ajuns un Duster Connected by Orange cu cel mai puternic motor pus vreodată pe o Dacia. Noul 1.3 TCe a fost dezvoltat de Renault împreună cu Daimler, reprezintă marea noutate din gama Dacia și a fost adus pe Duster 2 aproape în același timp cu introducerea lui în gama Renault.

Dacia Duster TCe 150 GPF, așa cum îl vei găsi oficial, este varianta cu tracțiune față, cum am avut și noi pentru test. Motorul cu cilindreea ceva mai mare de 1.3 litri – 1332 cmc, dezvoltă 150 CP la 5250 rpm și 240 Nm la 1700 rpm. Versiunea 4WD primește cu 10 Nm mai mult.

Motorul 1.3 TCe 150 CP reprezintă fără niciun dubiu unul dintre punctele forte ale acestui SUV. Este rafinat, silențios, cu resurse suficiente pentru masa mașinii. Trage bine de la peste 2000 rpm, cu o explozie de putere peste 3500 rpm. Sub 2000 rpm se simte un turbo lag evident, dar poți rula sub această turație când mergi la consum sau pur și simplu liniștit. Motorul nu se simte subturat nici la 1200 rpm, atât de echilibrat este.

Cutia de viteze este etajată cam lung după treapta a treia. În treapta a șasea, la 130 de km/h acul turometrului arată ceva mai puțin de 2700 rpm.

Cuplarea treptelor este în spiritul caracteristic Renault și Dacia. De multe ori ”agață”, în special la trecerile din treapta a doua în a treia și din a patra în a cincea sau invers. 

Chiar dacă cursa schimbătorului nu este extrem de lungă, în nici un caz nu pot spune că timoneria cutiei este corectă. Cu toate că am simțit și aici o îmbunătățire față de modelele mai vechi de la Dacia, tot nu pot spune că manevrarea cutiei îți oferă vreun pic de plăcere.

Ținută de drum, performanțe și consum

În ceea ce privește trenul de rulare, Dacia Duster 2019 mi se pare că doar l-a perfecționat pe cel anterior. Avem parte de același comportament rutier extrem de confortabil, cu o suspensie ce absoarbe incredibil de bine orice fel de denivelări, de la gropile mici și pronunțate până la denivelările mari. Elementele suspensiei lucrează fără pic de zgomot, auzi doar sunetul produs de anvelope.

Apropo de zgomote, Dacia Duster 2019 a făcut un salt uriaș aici, antifonarea este net superioară primului Duster. Motorul oricum este silențios, doar în sarcină și la turații de peste 3000 rpm se aude înăuntru, iar de la pneuri se aude atât cât este normal pentru o astfel de mașină. Zgomot de la vânt apare perceptibil doar după 110 km/h. Izolarea fonică este de nivel mediu, dar, pentru prețul și pretențiile unei Dacia Duster 2019, eu zic că este foarte bine.

Revenim la ținuta de drum și vă mai spun că lipsește orice urmă de dinamism. Confortul este prioritar, așa că avem ruliu din belșug chiar și în curbele luate cu grijă. Schimbările bruște de direcție se lasă cu oscilații puternice ale caroseriei și este nevoie de mai multe corecții din volan spre a reașeza mașina pe trasa dorită.

Direcția nu te ajută nici ea deloc. Servodirecția electrică asistă excesiv rotirea volanului, la viteze mici nu faci nici cel mai mic efort spre a vira. Către viteze mai mari de 60 km/h, direcția se mai întărește puțin, dar rămâne supra asistată și nu-ți oferă nicio informație despre ce fac roțile față.

Chiar dacă nu am avut pe mână o versiune Dacia Duster 4WD, trebuie să recunosc că garda la sol, unghiurile de atac, degajare și ventral, precum și pneurile all-season Bridgestone Dueler te ajută să parcurgi și trasee de off-road ușor și chiar mediu. Dacă aderența nu este o problemă (adică nu este noroi, zăpadă sau gheață) atunci te poți aventura destul de departe și cu un Duster 4×2. 

Ce nu mi-a plăcut absolut deloc la Dacia Duster 2019 este faptul că nu există posibilitatea de a dezactiva sistemul ASR – Anti Slip Regulator. Acest sistem de control al tracțiunii face ce fac toate, adică taie din puterea motorului atunci când roțile pierd aderența. Deși nu intervine la mai puțin de 20 km/h, ASR-ul cuplat permanent îți răpește din elan pe porțiunile cu drum neamenajat.

Clip video cu sunetul motorului și accelerații (0-100, 40-80, 60-100, 80-120 km/h) Dacia Duster 2019 1.3 TCe 150 CP 2WD M6:

Performanțele oferite de Dacia Duster 2019 echipată cu motorul TCe 1.3 150 CP sunt decente. Accelerația ce durează 10.4 secunde de la un start de pe loc până la 100 km/h nu reprezintă motiv de laudă, însă reprizele sunt bune. Mai ales dacă treci într-o treaptă inferioară, vei reuși depășiri rapide chiar și la viteze extraurbane.

Viteza maximă atinsă de Dacia Duster 2019 1.3 TCe 150 CP este respectabilă – 200 km/h. Rularea la viteze ridicate nu mi-a inspirat prea multă încredere în Duster 2, asta din cauza suspensiei prea moi, dar mai ales din cauza direcției total artificiale.

Consumul mediu anunțat de Dacia pentru Duster 2019 1.3 Tce 150 Cp 2WD este de circa 6 – 6.1 l/100 km. Am reușit să cobor sub acestă cifră atunci când am rulat relaxat, însă la un mers normal, cu unele momente în care am căutat toți cei 150 CP, am avut un consum mediu de 7.9 l/100 km. Cel mai probabil, consumul mediu real se va situa undeva între cele două valori obținute de mine, în funcție de stilul de condus al fiecăruia.        

Tehnologie și siguranță

O marcă precum Dacia nu are cum să puncteze decisiv la acest capitol. Totuși, un Duster 2019 Connected by Orange reușește să aducă suficient de multe echipamente de confort și siguranță, cu un pachet suplimentar de accesorii și servicii Orange.

Să vorbim în primul rând despre asta, fiindcă până la urmă, în afară de aceste accesorii, un Duster Connected by Orange este similar ca echipare cu unul Prestige. Ediția Dacia Duster 2019 Connected by Orange aduce suplimentar, față de orice alt Duster, o tabletă Huawei MediaPad T3 de 9.3 inch, o husă flip din piele ecologică pentru ea, un suport de tetieră pentru tabletă, un încărcător auto dual USB de la Huawei, cu un port USB ce oferă încărcare rapidă la 18W (9V / 2A) și un modem 4G Huawei la care se pot conecta simultan până la 10 dispozitive:

În pachetul de la Orange sunt incluse și două cartele sim, una ce intră în tabletă, cealaltă în modem. Ambele fac parte din același abonament inclus pentru 24 de luni în prețul mașinii. Acest abonament  oferă lunar 40 de GB de trafic internet mobil, în țară și roaming UE, și include și opțiunile Orange TV Go, Movie Go Unlimited și HBO Go tot timp de 24 de luni.

În afara celor menționate mai sus, Dacia Duster 2019 Connected by Orange mai oferă în preț și opțiuni precum keyless entry and start, camera multiview (4 camere – spate, laterale în oglizile exterioare și față) și sistem de avertizare pentru unghiul mort.

Sistemul keyless entry and start, numit ”mâni libere” la Dacia Duster 2019 Connected by Orange, deblochează ușile când te apropii de mașină și le încuie când te depărtezi. Pornirea motorului este de la buton, cartela cu rol de cheie poate rămâne în buzunar sau geantă.

Ansamblul de 4 camere video îți permite să selectezi camera de la care să primești semnal video. Automat este afișată camera spate când cuplăm marșarierul, iar la viteze mici, când rulăm cu fața, vedem ceea ce filmează camera din grila față:

Pentru a urmări ceea ce surprind camerele laterale din oglinzile exterioare trebuie să selectăm opțiunea dorită de pe ecranul sistemului Media Nav.

Sistemul de avertizare pentru unghiul mort aprinde un LED în oglinda exterioară corespunzătoare atunci când un vehicul se află în așa-numitul ”unghi mort”. Dacă semnalizezi intenția de a schimba banda când acel LED este aprins atunci vei primi o avertizare sonoră.

Sistemul de infotainment Media Nav de pe Dacia Duster 2019 este similar cu prima ediție a acestuia, ce a putut fi cumpărată și pe prima generație Duster. Față de acela, noul sistem afișează informațiile pe un ecran de o calitate mai bună, cu o luminozitate superioară și cu culori mai plăcute. În plus, interfața se mișcă mai fluent, timpii de procesare sunt mai scurți.

Capturi de ecran din interfața Media Nav de pe Dacia Duster 2019 Connected by Orange:

Principalul avantaj Media Nav este simplitatea în operare. Meniurile de pe ecranul Home sunt 6 la număr, iar submeniurile sunt aranjate logic și niciodată nu simți că te pierzi prin ele. Mai mult decât atât, Media Nav pe Dacia Duster 2019 aduce suport pentru Android Auto și Apple Car Play.

Android Auto pe Media Nav – Dacia Duster 2019 Connected by Orange:

Dintre cele mai importante dotări standard de pe Dacia Duster 2019 Connected by Orange, amintesc: jante de aluminiu pe 17 inch cu aspect ”Noir” Maldive, bare de pavilion longitudinale cu aspect crom satinat inscripționate Duster, oglinzi retrovizoare exterioare cu aspect crom satinat, reglabile electric și încălzite, lumini de zi cu LED, ornamente bară față și spate aspect crom satinat, geamuri spate și lunetă fumurii, tapițerie interioară Prestige, scaune față încălzite electric, scaun șofer reglabil pe înălțime și cu suport lombar reglabil, aer condiționat automat cu conducte de aer și pentru locurile spate, card de acces și pornire motor ”mâini libere”, geamuri electrice față și spate, volan îmbrăcat în piele reglabil pe înălțime și adâncime, computer de bord, sistem de infotainment Media Nav cu ecran tactil de 7 inch, navigație cu harta României, cameră Multiview, cruise control și limitator de viteză ș.a.

Pe partea de siguranță, Dacia Duster 2019 Connected by Orange aduce suficiente echipamente. Avem airbaguri frontale și laterale pentru pasagerii față, airbaguri cortină față și spate, prinderi ISOFIX pentru locurile laterale spate, ESP cu ASR, ABS cu EBD, AFU – asistență la frânarea de urgență, HDC – Hill Descent Control, sistem de avertizare pentru unghiul mort, sistem de monitorizare presiune pneuri.    

Preț

Dacia Duster 2019 1.3 TCe 150CP 2WD M6 Connected by Orange – 17.700 Euro cu TVA

Concluzii

Duster este cel mai vândut model Dacia, fabrica din țara noastră lucrează la capacitate maximă spre a putea face față cererii. După ce am testat Dacia Duster 2019 Connected by Orange pot să spun că înțeleg de ce acest SUV se bucură de un succes atât de ridicat.

Raportul dintre prețul cerut și ceea ce-ți oferă această mașină este greu de întrecut de orice competitor. Când Dacia Duster primește și cele mai noi motorizări din gama Renault, când nivelul tehnologic începe să crească, la fel și calitatea percepută, atunci nu este de mirare că există cerere.

Sunt destui care spun că Dacia Duster 2 este scumpă, că primul model era mai ieftin, și au dreptate. Dar, dacă ne uităm cât de mult a evoluat noul Duster față de prima generație și cât primim în plus pentru acest cost ușor mai ridicat, atunci ne dăm seama că, de fapt, Duster 2 reprezintă o afacere și mai bună. Iar asta era greu de realizat, fiindcă nici primul Duster nu a fost deloc o mașină rea.

Cele mai importante plusuri și minusuri pentru Dacia Duster 2019 1.3 TCe 150 CP 2WD M6 Connected by Orange:

PRO

  • motor rafinat, silențios, cu suficiente resurse;
  • tren de rulare ce oferă mult confort indiferent de drum;
  • foarte bun raport între preț și ceea ce primești;
  • interior și portbagaj spațioase;
  • sistem de infotainment Media Nav simplu de operat, ce rulează mai mereu fără lag, cu suport Android Auto și Apple Car Play;
  • chiar și fără sistem de tracțiune integrală, capabilitățile off-road sunt excelente.

CONTRA

  • trenul de rulare confortabil are ca revers un comportament dinamic foarte slab;
  • direcția este supra asistată, volanul nu oferă nici cea mai mică informație despre ce fac roțile față;
  • sistemul de control al tracțiunii (ASR) nu poate fi decuplat;
  • timoneria cutiei de viteze este perfectibilă.