De la bun început trebuie să vă spun că sunt un fan Dacia și nu din cauza faptului că sunt vreun naționalist convins. Pur și simplu nu pot să nu apreciez modul în care a reușit Renault să producă niște mașini corecte la prețuri asemenea.

Nu numai atât este impresionant, ci și faptul că brandul Dacia este acum unul cunoscut și de interes pentru toată Europa, iar exporturile nu fac decât să-mi susțină această afirmație. Oricare ar fi preferințele voastre, cifrele nu mint, iar Dacia s-a transformat cu adevărat dintr-un producător local, într-unul internațional, care vinde mult mai bine peste hotare.

Trecem la mașina de test: ediția limitată Dacia Duster Connected by Orange a fost lansată la sfârșitul lui octombrie anul trecut, iar Emil Dragotă a participat la eveniment. Atunci i-a fost promis un exemplar pentru review, iar acum suntem în măsură să expunem câteva impresii. Pe larg acum și câteva idei din partea lui Emil, care a avut și el ocazia să conducă Dusterul Connected by Orange pentru câteva sute de km.

Specificații pentru Dacia Duster Connected by Orange 1.5 dCi 109 CP 4×4

Specificatii Dacia Duster Connected by Orange 1.5 dCi 109 CP 4x4

Design exterior și interior

Dacia Duster Connected by Orange Exterior (13)

La acest capitol nu vreu să insist prea tare, dar probabil tot o voi face. Nu cred să existe cineva dintre voi care să nu fi avut ocazia să privească în detaliu oricare element de design, atât exterior, cât și interior al unui Duster. Ba chiar, cel mai probabil, unii dintre voi ați și avut ocazia să mergeți până acum într-unul, dacă nu chiar să-l conduceți.

Așa că mă voi opri doar asupra unor elemente ce merită menționate:

  • Dacia Duster Connected by Orange vine cu hotspot Wi-Fi de la Orange ce include gratuit pentru 2 ani abonament cu 12 GB trafic internet 4G lunar. Este vorba despre Huawei CarFi testat de Emil Dragotă în urmă cu aproape un an, așa că nu mai dau alte detalii, sunt toate în review. Abonamentul Orange este gratuit pentru primele 24 de luni, iar apoi clienții au posibilitatea de a-l prelungi sau de a renunța la el;

Dacia Duster Connected by Orange Interior (9)

  • odată cu această versiune a fost introdusă o nouă culoare pentru caroserie – Vert Altai, cea de pe mașina de test. Ea nu este oferită exclusiv pentru ediția Connected by Orange, ci poate fi aleasă ca opțiune pentru oricare dintre variantele de Duster;
  • exclusiv pentru Duster Connected by Orange se oferă jante aluminiu pe 16 inch cu aspect Noir Diamante, cameră video pentru mers înapoi și un nou model de tapițerie la interior;
  • la exterior avem din standard toate elementele ce pot fi adăugate ca opțiune ”Pack Look” pentru versiunile superioare: bare de pavilion longitudinale inscripționate Duster,  ornament bară față/spate și protecție praguri, toate cu aspect crom satinat, oglinzi exterioare cu aspect Dark Metal, geamuri uși spate, geamuri custode și lunetă cu tentă fumurie și ornament eșapament.

Practic, Dacia Duster Connected by Orange aduce din standard toate echipamentele oferite pe versiunea superioară de echipare Laureate plus aproape toată lista de dotări opționale. Nu mai poți alege decât vopseaua metalizată, tapițeria din piele și harta Europei pentru sistemul MediaNav.

Acesta din urmă este standard pe ediția Connected by Orange și aduce în plus camera video pentru marșarier, indisponibilă pe oricare altă versiune de Duster.

Dacia Duster Connected by Orange Interior (14)

Să amintesc câteva dintre cele mai importante echipamente de confort de pe Dacia Duster Connected by Orange: aer condiționat cu reglare manuală, scaune față încălzite electric, cruise control și limitator de viteză programabil, geamuri față și spate acționate electric cu funcție one touch pentru geamul șoferului, oglinzi exterioare reglabile și încălzite electric, computer de bord cu afișaj temperatură exterioară, volan și ornament schimbător de viteze îmbrăcate în piele, scaun șofer și volan reglabile pe înălțime și altele.

Despre materiale și finisări o să vă spun că se încadrează în ceea ce ar trebui să te aștepți de la un SUV low cost. Poate că ediția Connected by Orange nu mai poate fi numită low-cost, dar vă reamintesc că Duster începe de la mai puțin de 11.000 de euro. Îmi spuneți și mie dacă mai găsiți un SUV echivalent în banii ăștia.

Așadar, peste tot avem doar plastice tari, nu tocmai plăcute la atingere și deloc pretențioase. Din fericire nu sunt pretențioase nici cu întreținerea și par durabile în timp. Finisările nu au cum să impresioneze pozitiv, asta și pentru că Dacia a început să aducă ceva îmbunătățiri designului interior.

Dacia Duster Connected by Orange Interior (13)

Mă refer la faptul că prima Dacia Logan avea interiorul asamblat din doar câteva bucăți mari de plastic. Nu existau multe îmbinări și deci nu prea aveau unde să dea greș. Îmi amintesc că fața interioară a portierei era de fapt o mare bucată de plastic, care integra inclusiv mânerul folosit la închidere.

La Duster nu mai este cazul de așa ceva și normal că apar mai multe elemente ce trebuie îmbinate cât mai bine. Când costul final este primordial, aceste finisări nu au cum să iasă perfect.

Nici din punct de vedere al ergonomiei nu stăm prea bine la Duster. Într-adevăr avem acum comenzile geamurilor electrice pe uși, dar sunt totuși câteva aspecte deranjante:

  • sistemul MediaNav este amplasat prea jos, informațiile sunt greu de vizualizat;
  • mai jos de atât sunt comenzile climatizării manuale și total neadecvat (foarte jos) sunt poziționate comenzile pentru sistemul de tracțiune integrală și butoanele pentru activarea/dezactivarea sistemului start/stop, al ESP-ului și al modului Eco;
  • reglajul electric al oglinzilor este așezat sub maneta frânei de mână, greu de accesat dacă această manetă nu este trasă sus;
  • cotiera centrală față te încurcă puțin atunci când vrei să cuplezi centura de siguranță.

În rest ce-ar mai fi de zis. Scaunele față nu sunt suficient de profilate anatomic, pot deveni inconfortabile după mai multe ore, dar măcar poziția de condus poate fi ajustată pe plaje destul de largi. Scaunul șoferului este reglabil pe înălțime, la fel ca și volanul, așa că aproape orice persoană își va găsi o poziție comodă.

Spațiul interior și portbagajul sunt două elemente pro. Dacia Duster este un SUV, să-i zicem, sub-compact, dar care permite acomodarea în bune condiții a până la 5 pasageri adulți. Spațiul este suficient în toate direcțiile, iar portbagajul pentru versiunea 4×2 este chiar mare. Modelele 4×4 vin cu suspensie spate independentă, care face ca volumul total de 475 litri al variantei 4×2 (cu punte spate rigidă) să scadă la 408 litri. Totuși, suficient pentru un SUV sub-compact.

Motor și cutie de viteze

Dacia Duster Connected by Orange Exterior (18)

Dacia Duster Connected by Orange poate fi cumpărată cu două motorizări diferite, una pe benzină, cealaltă pe motorină. Fiecare dintre ele poate fi configurată cu tracțiune doar față sau integrală.

La noi a ajuns varianta diesel 1.5 dCi cu 109 CP, cutie manuală cu 6 trepte și tracțiune integrală de tip nepermantent. Este cea mai scumpă versiune Dacia Duster Connected by Orange care poate fi aleasă.

Motorul 1.5 dCi, în mai multe variante de putere, este unul foarte vechi în oferta Renault. Asta nu înseamnă că este și unul prost. Ba deloc, reușind să ofere accelerații și reprize bune, ajutat ce-i drept și de o cutie scurtă.

Motorul trage foarte bine și de la turații joase, chiar de pe la 1400 rpm începe să se simtă în plină acțiune. Reușește să-și păstreze suflul și mai departe de 3500 de rpm, dar nu este nevoie să-l duceți acolo.

Din punct de vedere acustic, motorul este destul de rafinat și, chiar dacă-și face simțită prezența în habitaclu la turații de peste 2200 – 2500 rpm, nu deranjează prea tare. Cel mai important este că-și face treaba bine chiar și cu mașina încărcată.

Cutia de viteze a fost adaptată de ingineri în special pentru sesiuni off road, unde Duster poate, și poate bine, după cum veți vedea. Adică prima treaptă este foarte scurtă, parcă ar fi cuplat reductorul la mașinile care dispun de așa ceva. Te ajută la plecările în rampă, cu încărcătură, când nu este nevoie să abuzezi de ambreiaj.

Dacia Duster Connected by Orange Exterior (23)

Cutia lui Duster 1.5 dCi 109 CP ar putea foarte bine să fie exploatată doar de la treapta 2 în sus. Cam atât este de scurtă prima treaptă de viteză, la fel ca și celelalte de altfel. Treapta I scurtă te ajută enorm și când trebuie să cobori o pantă abruptă. Doar lași mașina în prima viteză, iei piciorul de pe ambreiaj și o lași să coboare în frână de motor. Cu atingeri ușoare ale pedalei de frână reușești să ajungi la capătul pantei în deplină siguranță.

Ca să vă faceți o idee despre cutie vă dau câteva turații: la 50 km/h suntem invitați de indicatorul pentru schimbarea treptei de viteză să trecem în a cincea, în treapta a patra având peste 2000 rpm. Deci la 50 km/h avem deja a cincea. La 130 km/h, în treapta a șasea suntem cam sus în ture, cu 3000 rpm.

Pentru a nu trece mereu peste 2500 rpm sunt necesare schimbări foarte dese de treaptă, iar timoneria cutiei nu te ajută nici ea. Este drept că după mai multe mii de km o să fie mai bine, dar, în cazul nostru, cutia agăța, fiind și ușor imprecisă, iar cursa schimbătorului este cam lungă. Nu este nici pe departe ceva grav, să nu mă înțelegeți greșit, doar că am simțit nevoia să precizez și acest aspect.

Ținută de drum, performanțe și consum

Dacia Duster Connected by Orange Exterior (7)

Dacia Duster, ca de altfel toată gama de modele a constructorului, este reglată în primul rând pentru confort. Aici Renault are ceva experiență și asta se vede și în ținuta de drum a lui Duster.

Gropile din asfalt, oricât de mari, sunt trecute fără probleme, iar pasagerii nu resimt mare lucru. Surprinzător sau nu, din partea suspensiei nu apar zgomote neplăcute, poate doar în situații extreme, când lovim puternic o groapă adâncă. Denivelările mari provoacă un balans ceva cam ridicat, fără însă a afecta confortul.

Fiind reglată pentru confort și cu o gardă la sol mult mai mare decât a multor SUV-uri cu pretenții, Dacia Duster nu are cum să fie dinamică. În curbele atacate în forță apare un ruliu pronunțat al caroseriei, iar direcția sintetică nu te ajută în a-ți inspira ceva încredere. Chiar dacă nu reacționează neașteptat, Dacia Duster nici nu-ți creează o senzație de siguranță atunci când ești pe drumuri virajate și ataci curbele în viteză.

Până la urmă, nu cred că vreodată inginerii Dacia și-au dorit să facă din Duster un model cu pretenții sportive. Ei au vrut să creeze un automobil confortabil și capabil în off-road. Și bine le-a mai ieșit treaba asta.

Tracțiunea integrală extrem de eficientă în modul Auto, poate fi trecută și în 4×4 Lock, când ambele punți primesc cuplu în mod egal. Acest mod de rulare rămâne activat până la viteze de 80 km/h. ESP-ul se activează automat dacă a fost oprit tot de la 80 km/h în sus.

Dacia Duster poate ajunge în locuri unde multe SUV-uri pot doar visa. Nu vă gândiți că este un off roader extrem, dar unghiurile de atac și degajare, precum și garda la sol, nu pun mari probleme nici în situații grele. Mulți dintre noi nu vom avea curajul să intrăm acolo de unde Duster ne va scoate cu siguranță.

Dacia Duster Connected by Orange Exterior (25)

Despre performațe am mai vorbit la capitolul motor. 168 km/h viteză maximă și 12.4 secunde de la 0 la 100 km/h nu sunt cifre care să impresioneze. Nici nu trebuie, fiindcă în viața reală nu ai nevoie de mai mult. După cum am spus, Dacia Duster Connected by Orange cu motorul 1.5 dCi 109 CP este suficient de sprintenă și puternică pentru condițiile de drum din țara noastră.

Consumul oficial anunțat de Dacia pentru modelul testat arată cifre asemănătoare, indiferent că vorbim de consumul mediu, cel urbam sau extra urban. Cei 4.7 l/100 km sunt greu de atins în traficul real. Poate doar mergând constant cu 80 km/h.

În câteva sute de km pe care i-am condus, am reușit un consum mediu de 6.4 l/100 km. Asta mergând atât urban, extra urban, autostradă cu 130 km/h, cât și serpentine și puțin off road ușor. În aceste condiții consider că avem o valoare bună de consum pentru un SUV, fie el și sub compact, cu tracțiune 4×4.

Tehnologie și siguranță

MediaNav Dacia Duster Connected by Orange

Acum câțiva ani aș fi trecut peste acest capitol în doar câteva cuvinte în cazul unui model Dacia. Uite că nu mai e cazul și avem câte ceva de spus și pe aici.

Cea mai importantă parte tehnologică legată de Dacia Duster Connected by Orange o reprezintă desigur hotspot-ul Wi-Fi Huawei CarFi oferit de Orange împreună cu un abonament cu 12 GB trafic de internet. Nu intru deloc în detalii despre cum funcționează acesta, aveți un review complet.

Trecem la MediaNav, un sistem de infotainment dintre cele mai bune. Vi se pare ciudat să zic asta? Nu este deloc. Foarte simplu de utilizat, fără pic de lag în preluarea comenzilor și cu suficiente funcții, sistemul fabricat de LG reprezintă o surpriză extrem de plăcută într-o Dacia.

MediaNav aduce pe Dacia Duster Connected by Orange inclusiv afișaj pentru camera video de mers înapoi. Rezoluția oferită de aceasta este surprinzător de bună și face deplasarea cu spatele o joacă, mai ales că avem și senzori de parcare. Cea mai bună combinație pentru un SUV.

Putem conecta smartphone-ul prin bluetooth la MediaNav, iar apoi apelurile și muzica de pe telefon pot fi controlate prin intermediul sistemului din mașină. De asemenea, avem port USB și jack Aux de 3.5 mm pentru a conecta alte surse de muzică.

Sistemul de navigație funcționează precis și este foarte ușor de configurat, ca de altfel tot ce ține de MediaNav. Setările sunt structurate simplu și facil de accesat, iar în concluzie nu pot spune decât că MediaNav face toți banii. Și deloc mulți dacă mă întrebați pe mine.

Galerie de imagini cu MediaNav pe Dacia Duster Connected by Orange:

Despre alte sisteme ce să mai zic? Avem funcție Eco, care odată activată schimbă parametri de funcționare ai motorului și climatizării, totul pentru consum redus de combustibil. Asta înseamnă un răspuns întârziat al motorului, performanțe reduse și ceva atenție în depășiri atunci când îl activați.

Sistemul Stop & Start funcționează normal, oprind motorul atunci când mașina stă pe loc, scoasă din viteză și fără ca ambreiajul să fie apăsat. Imediat ce apăsăm ambreiajul pentru a cupla prima treaptă de viteză (sau a doua, nu-i problemă) motorul pornește aproape instantaneu.

Pe partea de siguranță activă și pasivă avem destule la un model de buget: ABS cu EBV și asistență la frânarea de urgență, ASR – ESP, airbaguri frontale șofer și pasager, airbaguri laterale față, toate cele trei centuri spate sunt cu prindere în 3 puncte, sistem Isofix de fixare scaun copii pentru locurile laterale spate. Tot la siguranță am putea trece sistemul de monitorizare a presiunii în pneuri și sistemul antidemaraj electronic.

Preț

Dacia Duster Connected by Orange – de la 15.400 euro cu TVA (momentan ofertă specială pentru clienții Dacia cu preț de la 13.900 euro cu TVA), modelul testat 18.885 euro cu TVA.

Concluzii

Dacia Duster Connected by Orange Exterior (12)

Acum că am văzut și costurile putem trage concluzii. Da, prețul a ajuns sus pentru un model ce se vrea low cost. De fapt, Dacia nu se mai vrea încadrată în acest segment, ci într-un denumit ”smart buy”. Adică o alegere inteligentă.

Poate fi Dacia Duster Connected by Orange considerată o alegere inteligentă? Aici nu știu ce să zic. Ea aduce din standard toate echipamentele de serie disponibile pe versiunea de top, Laureate, și chiar aproape tot ce poți pune opțional. Atunci, 15.400 de euro varinata de bază cu motor pe benzină și tracțiune 4×2 nu mai sună chiar atât de mult.

Într-adevăr, dacă vrei o Dacia Duster Connected by Orange ca cea primită de noi la test te apropii mult de 19.000 de euro. Atunci ce faci? Păi este destul de simplu, când analizezi în detaliu. Dacă vrei un SUV compact foarte capabil în off road, cu un sistem 4×4 performant, gardă la sol mare, nu tocmai plin de tehnologie, dar cu un sistem de infotainment extrem de reușit, atunci vei alege Dacia Duster într-o variantă de echipare ce le cuprinde pe toate.

La sfârșit rămânem cu cele mai importante puncte pro și contra pentru Dacia Duster Connected by Orange, iar în secțiunea de comentarii vă aștept cu întrebări (căci cu toate că e lung, review-ul putea fi și mai consistent) și precizări.

PRO

  • foarte capabilă în off road, cu un sistem 4×4 performant și capacități de trecere peste medie;
  • confortabilă pe drumurile din țara noastră;
  • sistem MediaNav foarte reușit;
  • cameră pentru mersul înapoi, exclusiv pentru ediția Connected by Orange;
  • abonament cu 12 GB lunar trafic internet 4G oferit de Orange pentru 2 ani;
  • spațiu interior și portbagaj suficient de mari, mai ales pentru clasa din care face parte Duster.

CONTRA

  • ergonomie slabă – sistemul MediaNav, comenzile climatizării și altele plasate prea jos, frâna de mână încurcă reglarea oglinzilor electrice, cotiera față jenează la cuplarea centurii de siguranță;
  • chiar dacă perfectă pentru teren accidentat, etajarea cutiei de viteze nu este cea mai fericită pentru deplasarea pe drumurile publice, necesită schimbări frecvente ale treptelor pentru a sta într-o plajă optimă de turație;
  • se putea realiza un mix mai bun între confort și dinamică, cea din urmă având de suferit din cauza suspensiei prea moi.

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Realme GT 2 Pro, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM.