Îmi amintesc că de când eram mic, de la 6 – 7 ani îmi doream să citesc, să parcurg cât mai multe cărți. Am epuizat biblioteca bunicilor mei și mai făceam câte un schimb de cărți cu un prieten.  Nu aveam suficiente cărți, iar pe unele trebuie să le recunosc că le-am citit și de 10 – 15 ori. Abia când am ajuns la liceu am dat de o bibliotecă de oraș, iar timp de 4 ani de zile aveam 2 permise și luam câte 2 – 3 cărți pe săptămână pe fiecare dintre ele ( legal trebuia să am doar unul :)).

Norocul școlii mele de la sat era că sălile de clasă erau împărțite în laboratoare: Limba Română cu planșe și cărți, Matematică cu instrumentarul necesar, Fizică și Chimie cu posibilitatea în a face experimente, Biologie cu tot felul de specii de reptile, mulaje ale organelor umane, microscoape etc, Istorie și Geografie cu o multitudine de hărți, atlase dedicate. Ne mutam la fiecare lecție, dintr-o sală în alta. Nu mai știu nicio școală pe acest sistem, acum elevii rămân într-o sală de clasă și cadrul didactic își schimbă locația.

Cărțile mi-au permis să-mi dezvolt imaginația, m-au ajutat să acumulez cât mai multe informații legate de materiile ce mi-au plăcut din clasa a II-a: istoria și geografia. Abia la facultate am intrat în contact cu internetul, prin 2002 – 2003. Atunci era vremea internet cafe-urilor, a jocurilor în rețea etc. Nu aveam conținutul din prezent, chiar nu există termen de comparație.

Elevii din prezent se dezvoltă într-un alt mediu. Impactul imaginilor și al materialelor video este mult mai mare. Sunt obișnuiți să interacționeze direct (singuri își aleg conținutul ce le place, de cele mai multe ori petrec ore bune pe smartphone și fac browsing pe Facebook sau YouTube).

Internetul elimină bariera dintre școlile de oraș și sat. Avem nevoie de un conținut care să-l activeze pe elev și dascăl, să-i ajute în organiza o lecție interactivă.

Viitorul școlii este legat de mediul digital. Internetul, telefoanele și tabletele, laptopurile + proiectoarele video fac munca profesorilor să fie mult mai ușoară, un conținut divers așteaptă spre a fi parcurs. Fizica, chimia, istoria, geografia sau biologia sunt materii la care lecție de lecție nu ar trebui să lipsească materiale foto și video. Îmi este clar că școala viitorului va fi legată de lecțiile digitale, de conținutul gândit spre a fi interactiv de la bun început.

Elevul trebuie stimulat în a învăța, atras printr-o informație structurată ce să fie ușor de înțeles și interesantă. Internetul are puterea de a aduce egalitatea de șanse. Acum nu mai trebuiesc două permise la biblioteca de oraș spre a recupera timpul pierdut în gimnaziu sau la clasele primare.

În aceeași ordine de idei trebuie apreciat proiectul Digitaliada al Fundației Orange. A ajuns la a doua ediție, după cea pilot din 2016 – 2017. Este un program de educație digitală ce încurajează folosirea metodelor digitale la clasă spre a crește performanțele elevilor.

Sunt două componente:

  • hub-ul de resurse educaționale digitale de pe platforma Digitaliada.ro;
  • activitățile Digitaliada desfășurate în școlile gimnaziale din mediul rural;

În anul trecut au mers pe un proiect pilot în 10 școli, iar în 2017 – 2018 l-au mărit la 30 de școli de la sate.

Mai multe detalii regăsiți în materialul video:

Materiile incluse în Digitaliada din scolile de la sate sunt Matematica și TIC (Tehnologia Informației și Calculatorul). Pe platforma, la care are acces oricine din tara, sunt incluse materiale didactice și pentru alte materii.

Apreciez implicarea Fundatiei Orange în acest proiect și faptul că după feedback-ul din 2016 – 2017 au extins programul. Mă bucur să văd că au venit aproape de școlile din mediul rural, de multe ori uitate în inițiativele de gen.

Închei articolul printr-un infografic ce detaliază ce presupune acest proiect de anvergură și anduranță:

Despre autor

Co-Founder GADGET.ro; Pasionat de tehnologia mobilă, scrie review-urile pentru telefoane mobile, tablete, portabile, aparate foto & video, diferite gadgets etc. Utilizează Samsung GALAXY S8 Plus, Canon 70D pentru fotografiile făcute la recenziile de pe site și laptopurile ASUS ROG G551 și ASUS Zenbook UX310UQ. Îi plac discuțiile civilizate bazate pe argumente.

  • Pingback: Digitaliada în ediția a 2-a sau cum Fundația Orange își dorește să ajute școlile din mediul rural - Stiri ultima ora, stiri online()

  • theozanhan

    Din pacate sistemul de invatamant a devenit mediocru nu stau sa enumar motive ca se stiu, nu doar sistemul de invatamant, multe dintre toate sistemele Romaniei. Ne asteapta un dezastru

    • Da și Nu.

      Eu cunosc sistemul din interior. Ce pot să spun în mare viteză?

      1. Sistemul de grădiniță și învățământ primar a evoluat foarte mult (cel puțin în școlile de oraș). Aici și dotările sălilor de clasă sunt la cote mai bune (de cele mai multe ori prin implicarea părinților).

      2. Gimnaziul a bătut pasul pe loc și asta pentru că ar trebui făcute modificări majore în curriculum. Alte materii, conținut structurat diferit etc (de ce nu și alte cadre didactice, mai motivate). ;

      3. Liceul și facultatea sunt prea puțin racordate la ce se cere în piața muncii, cu puține excepții. Sistemul universitar îl consider mediocru.

      4. Avem 2 viteze în școala românească: cei cu posibilități modeste și în mediul rural nu au șansele celor aflați la oraș și în familii ce investesc în educație.

      Ca idee, România investește cel mai puțin în educație din Uniunea Europeană, ne-a depășit și Bulgaria ( 248 euro pe cap de locuitor în 2015 vs media în UE de 1400 euro pe cap de locuitor).

      Nu ai cum să ai pretenții de mai mult când investițiile sunt la pământ (atât în infrastructur, cât și în personalul didactic).

    • cutienoua

      Nu zic ca nu trebuie alocati mai multi bani. Dar asta in sine nu rezolva totul
      Iti garantez ca in alte parti sunt scoli tipla ,cu tot ce vrei si toti copiii au acces la laptopuri etc dar rezultatele sunt slabe
      Atata timp cat parintii nu afla de problemele scolarului la timp si abia cand e prea tarziu nu poti da vina numai pe sistem

  • cutienoua

    E bine ca se incearca ceva, dar nu gaseau un nume mai inspirat?
    Digitaliada e rupta din daciada de trista amintire
    In ce priveste formatul digital nu asigura ca elevul va retine mai mult dimpotriva cred ca il face superficial
    Ma uit la mine ! Lol

    • Digitaliada de la digital. Numele mi se pare chiar inspirat. Plus că au mers pe două materii ce pot fi ușor “digitalizate”: Matematica si TIC-ul.

      +

      A trecut vremea în care elevul trebuia să învețe mecanic, ca pe poezie. Trebuie activat prin metode tradiționale și moderne ca să fie prins în lecție.

      Mă uitam astăzi la elevii clasei a 5-a cât de atenți erau la tot ce le spun, când în cadrul lecției le-am arătat tot felul de materiale pe proiector (lecția era legată de orientarea în spațiu, coordonate geografice, harta și globul etc).

    • cutienoua

      Cu geografia sunt 100% de acord
      Sunt pasionat de harti
      In ce priveste matematica, fizica e nevoie de “tocit”
      Altfel cum retii teorema lui pitagora ?
      Din filme, ma indoiesc

    • Din exercitii facute si pe tableta, laptop, smartphone etc.

    • cutienoua

      O sa ma rezum la atat:
      La un curs la care studentii aveau acces la wifi scolii , profesorul a logat toate paginile vizitate de studenti in timpul orei
      Ce sa vezi toate tampeniile dar nimic legat de subiectul prezentat
      Q.E.D.
      Bafta la scoala !

    • Greuceanu

      Din punctul meu de vedere ești mai taliban în gândire,ești mai rigid la un fenomen absolut firesc și cu nimic mai puțin eficient decâț metodele clasice.
      De ce ar fi mult mai greu de urmărit pe o tabletă sau netbook decât pe hârtie?
      Cred că exagerezi puțin.
      Din punctul meu de vedere așa trebuie să arate viitorul și cred că per total va fi mai eficient.
      Oricine poate citi orice carte,manual etc pe un e-book reader sau tableta de calitate, ăsta e viitorul,dari vor exista în continuare și cărți clasice pe hârtie pentru cine preferă.

    • cutienoua

      Esti amuzant
      Eu vorbesc despre schemele din instalatie se intind pe mai multe pagini si trebuie sa urmaresc un semnal
      Nu despre a citi povesti pe un e-reader

    • Greuceanu

      Dacă și tu nu ai fi atât de amuzant în majoritatea comentariilor,nu ai fi atât de simpatic! :D

    • cutienoua

      Peace ! 😀

    • Lucian Amarandei

      Iti plac hartile? Incearca ArcGis sau TNTMips si vezi ce parere ai.

    • Greuceanu

      Nu prea înțeleg eu ce o tot dai cu tocitul,aceasta este doar o metodă de predare în loc de cea clasică.
      Bineînțeles că elevii vor avea și manuale pe care le vor studia acasă,fie pe hârtie,fie tot digitale. Nu înseamnă că trebuie să rețină tot la ore/cursuri.
      Dar imaginile și materialele video sunt o metodă mult mai ușoară și mai eficeintă de a face pe cineva să înțeleagă o materie,decât explicațiile verbale sau scrise pe tablă.

    • cutienoua

      Pai Emil a scris ca elevii invata orice prin exercitii facute pe tableta etc
      Ca sa faci acele exercitii trebuie sa stii mai intai niste formule
      Cum memorezi acele teoreme etc necesare la matematica , fizica ?
      In ce priveste manualul digital vorbesc despre fiica mea acum 10 ani cand era la liceu a primit manuale pe cd
      Nici macar nu le-a pus in laptop i-am zis eu o data de curiozitate hai sa vedem ce e pe ele
      Erau greu de navigat si a zis ca prefera pe cele tiparite ca poate sublinia pe ele
      Ce vreau sa spun e ca daca speranta Ro e in manuale digitale nu va rezolva nimic
      Ca sunt oferite , foarte bine dar ele in sine nu ii fac mai destepti sau mai interesati de studiu.

    • cutienoua

      In clasa a 5a sunt curiosi dar mai vorbim la anul !😀
      Glumesc , sunt convins ca la orele tale nu se plictisesc, dar as vrea sa ii vezi la ora de matematica
      Sau mai bine, cand fac matematica in loc de ora de sport.

    • NBA

      Și eu m-am gândit la același lucru (mă refer la utima frază)…