Actuala generație Ford EcoSport se apropie de sfârșitul carierei. Una care nu s-a bucurat de prea mare succes în Europa, din păcate pentru compania americană.

Cele mai recente planuri Ford prevăd întreruperea producției modelului B-Max de la fabrica din Craiova începând cu luna septembrie a acestui an. Cu câteva sute de angajați în plus, toată fabrica se va axa din această toamnă pe începerea asamblării noului Ford EcoSport.

Ce rost mai are atunci să testăm o generație care mai are doar câteva luni de viață? Mi se pare important să vedem care vor fi toate schimbările și noutățile aduse, să perepem clar evoluția unei mașini ce concurează într-unul dintre cele mai dinamice segmente din piața auto, acela al SUV-urilor mici. Și, mai presus de toate, un automobil ce va fi contruit în țara noastră.

Deocamdată să-l vedem la treabă pe Ford EcoSport 1.0 EcoBoost cu 140 CP, în versiunea de echipare S-Line.  

Specificații pentru Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 140 CP M5

Specificatii Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 140 CP M5

Design exterior și interior

Știu că aprecierea designului oricărui produs nu poate fi cea mai obiectivă dintre analize, căci frumusețea stă în ochii privitorului. Totuși, de data asta, trebuie să recunosc că unul dintre motivele insuccesului lui Ford EcoSport poate fi dat tocmai de designul exterior.

Fără a o numi o mașină urâtă, căci dacă analizăm fiecare secțiune în sine descoperim o parte frontală frumos desenată, precum și un posterior clar definit, Ford EcoSport nu reușește să convingă. Pare prea îngust raportat la înălțime, prea scurt, iar dacă l-aș putea caracteriza printr-un singur cuvânt acesta ar fi ”înghesuit”.

S-a încercat introducerea modelului, odată cu faceliftul, în linia de desig specifică gamei Ford SUV. Totuși, EcoSport pare un pic forțat, de parcă s-a luat un Kuga sau chiar un Edge și s-a încercat reducerea dimensiunilor fără a se ține seama de proporții.

Din punctul meu de vedere, pe care îl puteți combate sau pune la îndoială fără probleme, Ford EcoSport arată mai bine în poze decât în realitate. Măcar și doar din punctul ăsta de vedere pot fi apreciați designerii lui EcoSport.

Mașina de test a ajuns la noi în varianta de echipare S-Line, una ce se evidențiază prin câteva artificii de alte versiuni. Dintre cele mai importante ar fi de menționat plafonul exterior de culoare neagră, la fel ca și oglinzile laterale ori jantele pe 17 inch.

La interior regăsim același layout și, în esență, același bord ori comenzi precum în Ford Fiesta. În vechiul Ford Fiesta, căci deja noua generație a fost lansată și în țara noastră.

Fiindcă se bazează pe o mașină lansată încă din 2008, Ford EcoSport nu poate emite pretenții în ceea ce privește designul ori tehnologiile din interior.

Referitor la construcție, în interior nu vom găsi cele mai atente finisaje. Nu spun că EcoSport stă rău din această cauză, doar că nici nu va impresiona. Materialele sunt reprezentate în cea mai mare parte de plastic tare, cu greu vei găsi unul ceva mai pretențios. Construcția pare solidă, diferitele elemente par bine închegate între ele și n-au scos zgomote neplăcute pe timpul testului. Trebuie menționat și că mașina avea mai puțin de 3000 km la bord.

Scaunul șoferului nu l-am găsit a fi cel mai confortabil, în special șezutul mi s-a părut a fi cam scurt și prea puțin profilat. Este și destul de moale, așa că la drum lung devine ceva cam incomod. Nici susținerea laterală nu-i grozavă.

Pe de altă parte, am fost surprins de nivelul spațiului oferit. Având în vedere dimensiunile exterioare, mă așteptam ca Ford EcoSport să te facă să te simți ușor înghesuit. Nimic mai fals, căci în față este suficient loc pe orice direcție, iar în spate doi adulți stau comod. Singura problemă ar fi dată de lățimea interioară, dar asta era de așteptat la un SUV de clasă mică.

Spătarul banchetei poate fi ajustat în mai multe poziții, fie spre a deveni mai confortabil pentru pasageri, fie pentru a face mai mult loc în portbagaj. În funcție de configurație, portbagajul poate avea între 310 și 375 de litri, cu 333 litri atunci când spătarul banchetei este reglat într-o poziție intermediară.

Un aspect mai puțin practic este dat de deschiderea haionului. În fapt, acesta este o ușă de mari dimensiuni pe care îți va fi aproape imposibil să o deschizi dacă parchezi foarte aproape de un obstacol spate.

Probabil ați observat prin trafic unele versiuni de EcoSport ce au pe haion, în exterior, montată roata de rezervă. Aceasta poate fi bifată ca opțiune, care, în cazul mașinii de test, a fost înlocuită cu un kit de reparare pneuri.  

Motor și cutie de viteze

Motor Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 140 CP M5

De mult voiam să testez pe îndelete motorul de 1 litru cu turbo ce poartă denumirea de EcoBoost. Așteptarea mi-a fost răsplătită prin punerea la dispoziție a celei mai potente variante a acestuia, una care livrează 140 CP la 6000 rpm și un cuplu de 180 Nm încă de la 1400 rpm.

Prima reacție pe care o primești când pornești motorul este cea auditivă. Motorul sună complet diferit față de un 4 cilindri în linie alimentat cu benzină. Cei trei cilindri ai agregatului de un litru de la Ford sună ceva mai rugos, poate părea chiar mai puțin rafinat. Nu-i chiar așa, căci este doar o chestie de obișnuință. Motorul nu provoacă vibrații, cel puțin nu unele deranjante.

Tot despre nivelul sonor o să spun că micul motoraș își face simțită prezența în interior doar când este pus la lucru serios, atunci când este forțat bine în sarcină. În rest, toarce cuminte sub capotă și contribuie la liniștea oferită înăuntru de EcoSport. La viteze mari mai apare și zgomot la vânt ori de la pneuri, totuși în limitele acestei clase.

EcoBoost-ul de 1 litru și 140 CP este suficient de puternic spre a imprima o dinamică acceptabilă mașinii. Dacă nu ar fi avut de împins aproape 1400 kg și o caroserie înaltă în fața aerului, cu siguranță s-ar fi simțit și mai vivace. În condițiile date, motorul reușește să fie plăcut, fără a emite pretenții de sportivitate.

Trage bine de la mai puțin de 1800 rpm și urcă ușor în ture, fără a părea că se chinuie a atinge turația maximă de 6500 rpm. Nu-i nevoie să ducem acul tocmai până acolo, căci la circa 5500 rpm motorul nu mai împinge cu atâta aplomb.

Una peste alta, EcoBoost-ul de 1 litru este un motor ce merită cu adevărat laude, fiind silențios, plăcut în exploatare și economic.

Cutia de viteze nu ajută acest motor în a obține performanțe mai bune. Ea nu are decât 5 rapoarte. Astfel, este greu să etajezi optim atâtea trepte și să exploatezi la maximum potențialul motorului. Mai ales când ne gândim că vorbim despre un agregat de mică cilindree, fie el și cu sistem turbo. Acesta nu poate face minuni de unul singur, deși nu-i rău absolut deloc.

O a șasea treaptă ar fi însemnat o etajare mai scurtă a rapoartelor 3, 4 și 5, implicit o dinamică mult îmbunătățită în aceste trepte.

Ținută de drum, performanțe și consum

Ford ne-a obișnuit până acum cu un reglaj optim al suspensiei, ce se traduce printr-un bun compromis între dinamică și confort. În cazul lui EcoSport am observat o orientare mai pregnantă către confort, în detrimentul sportivității. Reușește să treacă elegant peste mai toate tipurile de denivelări, singurele ce pun pun mici probleme fiind cele scurte și pronunțate. Aici vina poate fi dată și pe jantele pe 17 inch încălțate cu anvelope cu talon îngust.

Nu înseamnă că reglarea trenului de rulare va duce la un comportament nesigur odată cu abordarea ceva mai curajoasă a virajelor, doar că nici nu-ți va fi indusă o senzație de pilot aflat în deplin control. Mișcările caroseriei sunt ample în cazul schimbărilor bruște de direcție, iar volanul pare desprins de roțile din față. Mai nimic nu-ți transmite direcția.

Performanțele nu sunt pe măsura cifrelor de putere pe care le vedem trecute în dreptul motorului. După cum spuneam, o cutie care să fi avut și o a șasea treaptă ar fi dus cel mai probabil și la o accelerație până la 100 km/h mai rapidă, la fel și în cazul reprizelor. Cu aproape 12 secunde până la sută, Ford EcoSport 1.0 EcoBoost de 140 CP nu-i deloc un performer. Cu toate că nu-l simți încet, grație motorului ce trage bine indiferent de turație, EcoSport putea mai bine.

Viteza maximă o consider suficientă pentru un SUV mic ce nu va fi folosit îndeosebi pe autostradă. 185 km/h reprezintă o valoare respectabilă, cu toate că unii concurenți din aceeași clasă pot și mai bine de atât.

Pe lângă toate celelalte avantaje pe care le-am menționat în cazul motorului, consumul este un altul pe care trebuie să-l laud. În imaginea de mai sus apare un consum mediu de 8 l/100 km, dar trebuie mai întâi să explic cum a fost el atins.

Am plecat către mare dintr-un București  sugrumat de un trafic aglomerat. Aici, lipsa unui sistem Start/Stop nu a avut cum să ajute consumul. Am continuat pe autostradă până la Constanța, drum pe care am mers uneori și mai tare decât trebuia. Mai deloc nu am scăzut viteza sub cea legală pe autostradă. Apoi am făcut câteva teste de accelerație și reprize în diferite trepte de viteză. Toate cu pedala la podea. Așa că nu mică mi-a fost mirarea când am văzut 8 l/100 km în asemenea condiții.

Apoi am încercat să văd cât de economic poate fi motorașul de 1 litru. Am mers în limite legale în afara localităților și la fel în interiorul lor. Am mângâiat blând accelerația și am fost răsplătit cu un consum mediu de doar 5.6 l/100 km. Foarte bine, zic eu.

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost de 140 CP se dovedește o mașină foarte economică în traficul real, chiar dacă valorile nu sunt tocmai cele anunțate oficial. Cert este că, cu puțină grijă, se poate apropia destul de mult de acelea.

Tehnologie și siguranță

Fiindcă Ford EcoSport se bazează pe o mașină de concepție mai veche, nici la capitolul tehnologie nu avea cum să puncteze prea bine. De fapt, sunt prea puține lucruri de povestit aici.

Sistemul central de infotainment este un bătrân SYNC 1, ce nu recunoaște comenzi tactile pe ecranul de 5 inch. Ar fi fost și ceva cam greu de ajuns la acest display, dată fiind poziționarea lui. Poți interacționa cu SYNC 1 prin comenzile clasice aflate pe bord, însă este greu să te descurci și pe aici, căci sunt prea multe butoane. Majoritatea sunt mici, împrăștiate într-un mod nu tocmai logic, SYNC 1 dovedindu-se prea puțin ergonomic în exploatare.

Conectivitatea cu sistemul de infotainment este asigurată prin bluetooth, USB și jack de 3.5 mm. În față găsim și o priză de 12 V, la fel ca și în spate, în partea dreaptă a banchetei, cumva lângă portieră când aceasta este închisă.

Despre ce alte tehnologii de la bord ar mai trebui să povestesc, nici nu știu. O să înșirui doar cele mai importante dotări de serie ce se regăsesc pe un Ford EcoSport 1.0 EcoBoost în versiune S-Line: aer condiționat automat, torpedou cu răcire, computer de bord, sistem Keyless Entry and Start, geamuri electrice față și spate, volan, schimbător de viteze și manetă frână de mână îmbrăcate în piele, tapițerie parțial piele, cotieră scaun șofer, jante de aliaj pe 17 inch, geamuri laterale spate și lunetă fumurii ș.a.

Mașina de test a avut bifate pachetele Confort (pilot automat, senzori de lumină și de ploaie, oglindă interioară heliomată) și Iarnă (scaune față, parbriz și oglinzi exterioare încălzite). În plus, am găsit și sistemul de navigație Sony cu display color de 5 inch, radio CD, 8 difuzoare, DAB, cu conectivitate bluetooth și asistență în caz de urgență prin apelarea automată a serviciului 112, precum și camera video pentru marșarier. Să nu uit de vopseaua metalizată Diamond White.

Iată deci că, deși mașina poate fi considerată echipată full option, nu sunt prea multe dotări care să atragă cumpărătorul în 2017. Vedem ce ne va oferi viitoarea generație EcoSport, cea care va fi asamblată la Craiova. Sper ca măcar aceea să aducă sistem Start&Stop, mânere de viraj pentru pasagerul dreapta față și locurile laterale spate, lumină pentru oglinzile din parasolarele față și alte chestii mici care lipsesc momentan pe EcoSport.

Pe partea de siguranță, EcoSport a fost testat de EuroNCAP și a obținut 4 stele. Punctajul a fost ridicat în cazul protecției pasagerilor adulți și a copiilor, dar lipsa unor sisteme avansate de asistență au tras scorul general în jos.

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost în versiunea S-Line aduce standard pe partea de siguranță airbaguri frontale și laterale pentru pasagerii față, airbaguri cortină față și spate, airbag pentru genunchii șoferului, prindere ISOFIX pentru scaune copii, ABS, ESP, sistem de avertizare la frânarea de urgență.

Preț

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 140 CP M5 S-Line – 19.525 euro cu TVA. Echipat complet, precum mașina ce a ajuns la test, EcoSport 1.0 EcoBoost 140 CP S-Line poate ajunge la 21.595 euro cu TVA.

Concluzii

Ford EcoSport 1.0 EcoBoost a reprezentat o surpriză plăcută, poate și fiindcă mă aștepam să găsesc o mașină mult mai slabă decât s-a dovedit a fi în realitate. Este unul dintre automobilele care n-au reușit să mă impresioneze la culmi, cum de altfel nici nu m-a dezamăgit tragic.

Cel mai mult mi-a plăcut motorul, ce trage energic și este foarte economic, spațiul interior ce nu mă așteptam să fie la acest nivel și suspensia confortabilă.

Un gust amar mi-a lăsat cutia de viteze cu ale sale 5 trepte, ce nu poate exploata la maximum potențialul micului motor și penalizează performanțele (în special reprizele), dar și nivelul tehnologic ce se află cu câțiva ani în urmă. Și toate astea la un preț ce nu-i tocmai competitiv.

Faptul că EcoSport nu poate fi cumpărat cu tracțiune integrală, indiferent de motorizarea aleasă, poate constitui pentru unii un alt minus. Totuși, nu știu câți ar avea cu adevărat nevoie de așa ceva, dar cei vor neapărat asta tot nu au cum să conducă un EcoSport AWD, fiindcă nu este importat în țara noastră.

Cele mai importante puncte pro și contra pentru Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 140 CP M5 S-Line:

PRO

  • motor energic, silențios, ce trage bine de la turații joase;
  • consum mic de combustibil;
  • suspensie confortabilă;
  • interior spațios, mai mare decât te-ai aștepta de la un SUV de clasă mică.

CONTRA

  • cutia de viteze cu doar 5 trepte penalizează performanțele;
  • fiind pe sfârșit de generație, tehnologia de la bord este la un nivel scăzut;
  • preț ceva cam mare raportat mai ales la tehnologiile propuse;
  • deschiderea pe laterală a haionului spate este improprie mai ales că vorbim despre un SUV de clasă mică, ce va fi folosit preponderent în orașe, în locuri de parcare strâmte și în spații înguste ce nu vor permite deschiderea completă a haionului.
  • theozanhan

    Ce seamana bordul unui fiesta ecosport cu al hyundai i30(nu asta nou), i40, veloster

  • Pingback: Ford EcoSport 1.0 EcoBoost 140 CP M5 – review - Stiri ultima ora, stiri online()

  • cutienoua

    Sunt convins ca e letargica
    Saptamana asta am avut un fusion hybrid era groaznica
    In prima zi modul eco activat nu se accelera deloc
    Dupa ce am descoperit butonul ala si am pus eco off era mai tolerabil dar daca urci un delusor muge din rasputeri ! 😀

    • Rebelulll

      Pai aveai asteptari mai mari de la o cilindree asa mica ? Daca stau si ma gandesc, pana si uscatorul meu de par e mai puternic :)))))))
      Din masinile pe care le-am condus, am observat ca, capacitatea cilindrica are un rol foarte important cand prinzi un drum in urcare (si aici zic de motorizari cu putere oarecum asemanatoare)

    • cutienoua

      Puteam sa cer alta masina dar de, curiozitatea
      Eu am avut highlander hybrid dar acolo motoarele electrice din roti ajutau V6 sa fie mai agila
      Asta era tunata sa consume cat mai putin si fiind noaptea nu am vazut butonul ala Eco era chiar sub cotiera
      M-am gandit ca il pun si ei in bord undeva ca oamenii normali
      A si ala de la capacul de benzina era pus pe usa langa difuzor !! Never again

    • theozanhan

      Cat consuma highlander? Ma intereseaza V6 ul ala de 3.5 hybrid. Nu ma deranjeaza daca imi spui in Miles Per Gallon, as dori consumul detaliat in schimb. Gen doar motorul 3.5 v6 fara cel electric/ drum lung/ prin oras/ talpa.

    • Johanson Moldy

      am o cunostinta ,are un Camry hybrid adus din state si e mega multumit…..

  • Rebelulll

    Primul si ultimul EcoSport vazut era portocaliu si erau 2 batranei la volan. Parea un fel de masina exotica, insa daca nu e 4×4 nu-i vad rostul unei asemenea caroserii.
    Ce mi se pare ciudat “pana la 5500 trage si apoi pana al 6500 nu mai are aceeasi putere”, adica isi pierde din putere ? Pe hartie la 6000rpm e puterea maxima, deci si pe la 6200rpm ar trebui sa traga bine si sa nu dea semne ca “gafaie” si sa ceara o treapta superioada, acest fenomen il vezi deobicei la dieselurile cu un singur turbo (adica vreo 90% din motorizarile diesel de pe piata). La benzina m-as astepta la alt comportament.

    • theozanhan

      Cred ca se referea ca nu mai simti putere in plus de la 6000rpm, cum e la diesel dupa 4000rpm cand atinge puterea maxima in general.

    • Darius Pana

      Nu inseamna ca nu mai are putere, doar ca nu se mai simte cum ca ar trage la fel de tare. Ideea este ca nu poti avea cuplu constant de la cele mai joase turatii, pe care sa-l poti pastra pana sus in ture, la peste 5000 rpm. Acolo cuplul incepe sa scada destul de brusc si, chiar daca ajungi in zona de putere maxima nu o simti pe deplin tocmai fiindca nu mai ai tot cuplul la dispozitie.
      In general chestia asta o simti la motoarele turbo de cilindree mica. La un 2 litri benzina nu prea se mai intalneste comportamentul asta.

    • Rebelulll

      In mod normal daca puterea maxima e la 6000rpm, atunci la 6000rpm ar trebui sa simti ca trage cel mai bine, abia dupa 6000 – pana pe la 6500rpm sa zicem s-ar simti o usoara lipsa de putere (de care unii nu stiu si schimba dupa puterea maxima).