Generația Ford Fiesta pe baza căreia a luat naștere modelul pe care îl analizăm azi își trăiește ultimele zile. Deja am prezentat toate detaliile despre noul Fiesta, precum chiar și despre versiunea de performanță Fiesta ST.

Numai că acum vă voi prezenta în detaliu Ford Fiesta ST200, o variantă ST ce vine ca o ediție limitată prin care să ne luăm adio de la generația a șasea, dezvăluită prima dată tocmai în 2008.

Așadar, avem în față o mașină ce se bazează pe o platformă veche de aproape zece ani. Va fi asta un dezavantaj major sau vom descoperi în Ford Fiesta ST200 un hot hatch suficient de bun chiar și pentru 2017?

Specificații pentru Ford Fiesta ST200 1.6 EcoBoost 200 CP M6

Specificatii Ford Fiesta ST200

Design exterior și interior

Ce ar mai fi de prezentat ca design atunci când vorbim despre unul dintre cele mai celebre automobile de clasă mică? A șasea generație Ford Fiesta a suferit un facelift în 2013 menit a-i asigura succes pentru încă 4 ani.

Și astfel am ajuns ca în 2016 să iasă la lumină Fiesta ST200, cu câteva tușe caracteristice seriei ST. Avem o bară față și spate redesenate, evacuare dublă, praguri laterale, eleron deasupra haionului, jante speciale pe 17 inch și mai multe sigle roșii care să ne amintească mereu că vedem o serie specială.

Una peste alta, pot spune că remarci destul de repede că nu ai în față o Fiesta obișnuită, însă, în același timp, ST200 nu încearcă prea tare să se detașeze de aspectul unei Fieste normale. Este destul de probabil ca mulți dintre cei ce nu sunt pasionați auto să nici nu observe că este o altfel de Fiesta.

Totuși, ceva vine să strige că Fiesta ST200 este mai specială. Vopseaua gri ”Storm Grey”, nemetalizată, ce pare chiar mată, atrage ceva mai tare privirile asupra mașinii.

Problema cea mai mare a acestui tip de culoare este că… este singura disponibilă pentru Ford Fiesta ST200. Așadar, dacă nu-ți place, ghinion! Nu poți alege alta direct din fabrică. Iar când dai aproape 24.000 euro pe o mașină de clasă mică, parcă vrei să-ți poți alege măcar culoarea exterioară, nu?

În rest, la exterior, repet, nu sunt mari schimbări față de o Fiesta normală. Bine, ele sunt acolo, dar parcă nu atât de evidente pentru orice necunoscător.

Intrăm în mașină și primul lucru pe care îl apreciem nu au cum să nu fie scaunele sport Recaro. Ambele poartă cu mândrie sigla ST, sunt tapițate cu piele pe exterior și material textil către interior, cusăturile sunt scoase în evidență prin culorile alb și roșu ale firelor, iar designul scaunelor chiar este special.

Totuși, mi-ar fi plăcut, la fel cum am spus și în cazul lui Focus ST, să fie ceva mai largi. Pentru mine nu a reprezentat o problemă, însă dacă aș fi avut cu câteva kg mai mult cu greu aș fi încăput în ele. Parcă și poziția de conducere aș fi preferat-o mai joasă, cu toate că mai aveam câțiva cm până la plafon. Scaunele Recaro nu-s rele, doar că puteau fi perfecte cu doar ceva mai multă atenție.

La fel ca și exteriorul, nici personalizarea interiorului nu este excesivă. Mai găsim câte o siglă ST sau chiar ST200, pe praguri, pe volan sau în fața schimbătorului, însă cam atât.

O problemă pe care Ford Fiesta ST200 o moștenește de la modelele de bază și care nu poate fi rezolvată decât poate de noua generație, este dată de spațiul interior. În față nu-s mari difucultăți de acomodare, însă pe locurile din spate cu greu vei putea așeza trei adulți. Nici măcar doi nu se vor bucura de spațiu suficient, mai degrabă bancheta spate poate fi rezervată copiilor.

Accesul în cazul variantei cu 3 uși (Ford Fiesta ST200 vine doar cu o astfel de caroserie) este greoi. Chiar dacă scaunele se rabatează și se deplasează ușor către înainte, printr-o singură manevră, este nevoie de ceva abilități să te strecori pe bancheta.

Portbagajul a rămas și el în urma concurenței din clasa mică, deși nu este tocmai unul minuscul. Cei 276 de litri pot satisface nevoile multor utilizatori, însă nu reprezeintă o valoare de luat în calcul pentru concediile lungi ale unei familii cu mai mult de 3 membri.

Motor și cutie de viteze

Să trecem la părțile importante, căci vorbim până la urmă despre o ediție specială. Nu numai că avem un Fiesta ST, ci chiar mai mult, un Fiesta ST200. Cifrele adăugate anunță clar și răspicat puterea motorului, chiar înainte de a parcurge fișa tehnică.

Cei 200 de CP livrați la 6000 rpm sunt obținuți dintr-un motor EcoBoost de 1.6 litri, supraalimentat. Iar sistemul turbo se asigură că este pus la bătaie și un cuplu imens (pentru o mașină de clasă mică) de 290 Nm, disponibili de la 2500 rpm.

Însă EcoBoost-ul de sub capota lui Fiesta ST200 mai face ceva. Se pare că la kick-down și pentru o perioadă de maximum 20 secunde mai adaugă 15 CP celor deja existenți. Sincer numai așa se pot explica reprizele excelente din treptele a treia, a patra și chiar a cincea.

Dacă la plecarea de pe loc și în treptele inferioare ești oarecum limitat de aderența pneurilor, care în cazul mașinii de test erau de iarnă :(, apoi totul se desfășoară fulgerător. De la 60 – 80 km/h și până la viteze ilegale chiar și pentru autostradă ajungi incredibil de rapid.

Motorul trage bine deja de la 2500 rpm, însă simți cu adevărat un punch odată ce treci acul turometrului de 4200 rpm. Atunci primești și un sunet pe care inițial nu l-ai remarcat. Evacuarea contribuie și ea la un sunet mai gutural la turații joase pentru ca în ansamblu să fie acoperit un spectru mai larg de frecvențe ce vin de la motor.

Clip video cu sunetul motorului și accelerația 0 – 100 km/h cu Ford Fiesta ST200:

Cutia manuală cu 6 trepte face casă bună cu motorul EcoBoost de 1.6 litri. Rapoartele sunt destul de scurte, însă nu atât cât să necesite schimbări prea dese de treaptă. Motorul oferă suficiente resurse pentru a face o depășire rapidă de la 60 km/h chiar și în treapta a cincea.

Levierul putea avea o cursă mai scurtă, însă faptul că rapoartele pot fi schimbate în mare viteză și cu exactitate ne face să trecem ușor peste un aspect ce oricum nu era deranjant.

Treapta a șasea este suficient de lungă pentru ca la o viteză de croazieră pe autostradă, de 130 km/h, motorul să toarcă liniștit la 3200 rpm. Și când spun liniștit, credeți-mă, Ford Fiesta ST200 poate rula într-o liniște deplină chiar și la 130 km/h, ceea ce este remarcabil pentru o mașină de clasă mică.  

Ținută de drum, performanțe și consum

Ce ne-am fi făcut dacă Ford ar fi așezat ansamblul excelent motor-cutie pe un șasiu mediocru? Nici nu știu de ce am pus oastfel de întrebare, fiindcă până acum compania americană nu a dezamăgit în ceea ce privește ținuta de drum. Atunci când divizia Ford Performance are și ea un cuvânt de spus, ști sigur că manevrabilitatea va fi la cote înalte.

Ford Fiesta ST200 cântărește 1163 de kg. Nu bate vreun record de greutate redusă, însă reglajele aduse trenului de rulare fac ca această mașină să pară mai ușoară de atât.

Schimbările bruște de direcție, curbele strânse atacate în viteză și orice manevră cu tentă dinamică îți aduc instant un zâmbet pe față. Direcția exactă care opune o rezistență în volan tocmai atât cât trebuie, contribuie și ea la ridicarea involuntară a colțurilor gurii.

Este de apreciat cât de bine au reglat inginerii Ford suspensia lui Fiesta ST200. Este suficient de dură pentru o mașină sport, însă incredibil de suplă peste denivelările mici. Liniile de tramvai sau crăpăturile din asfalt transmit doar câteva vibrații în inetrior. Abia gropile mai mari induc ideea de rigiditate.

Fiindcă mașina de test a fost echipată cu anvelope de iarnă, iar temperaturile au trecut și de 15 grade Celsius, ținuta de drum la limită a avut ușor de suferit. Subvirarea apărea mai devreme decât m-aș fi așteptat, însă atunci o făcea treptat și perfect controlabil. Șasiul este bine echilibrat, așa că te poți juca în voie cu Ford Fiesta ST200.

Ford Fiesta ST200 este o mașină extrem de plăcută la condus, distractivă, cu o suspensie excelent reglată, o direcție exactă și suficiente resurse din partea motorului. Fiesta ST200 nu a fost proiectată spre a bate recorduri pe sfertul de milă, ci pentru a-i satisface pe cei care caută agilitatea și plăcerea de a rula rapid pe serpentine.

Cu o accelerație de 6.7 secunde până la 100 km/h, Fiesta ST200 nu impresionează. Însă acest timp poate fi pus pe seama pneurilor înguste (205 mm) ce nu reușesc să prindă suficientă aderență la plecarea rapidă de pe loc. În plus, anvelopele sunt puse serios la treabă și de cuplul motor extrem de generos.

Mai degrabă, Ford Fiesta ST200 va impresiona prin reprizele oferite. Poți rula în treapta a treia de la 30 și până la 100 km/h. În orice moment vei apăsa pedala de accelerație la podea vei fi împins puternic în scaun.

Viteza maximă declarată este de 230 km/h. Nu am testat-o, nu m-am dus nici măcar prea aproape de aceasta, mai ales că atunci când am rulat pe autostradă a plouat cu găleata. Ce pot spune este că mașina suferă un pic în ceea ce privește stabilitatea la viteze mari. Asta însă nu-i o bubă doar pentru Ford Fiesta ST200, ci pentru orice mașină mică, ușoară, a cărei aerodinamică se bazează pe cea a unui automobil de serie, fără pretenții super sportive.

Consum mediu Ford Fiesta ST200

Consumul mi s-a părut chiar decent. Rețineți că am condus o mașină de test, pe care nu am menajat-o prea mult și, cu toate astea, am înregistrat un consum mediu, după peste 400 km rulați, de 8.1 l/100 km. Cam cât promite Ford pentru consumul urban. Probabil că se poate mai bine de atât, însă e greu rău să calci mai rar accelerația la podea în Ford Fiesta ST200…  

Tehnologie și siguranță

Din nefericire, aici nu sunt multe de povestit. Exemplarul de test a venit echipat cu mai toate opționalele disponibile pe Fiesta ST200, însă mai mult contează faptul că generația pe care se bazează a fost lansată încă din 2008.

Nu găsim prea multe echipamente tehnologice de ultimă oră, nici nu aveau cum să fie. Noul Ford Fiesta 2017 le aduce și aveți mai multe detalii aici.

Pe Fiesta ST200 rulează încă bătrânul sistem de infotainment SYNC din prima generație. Acesta este clar în urma vremurilor sale, iar fără control tactil sau măcar prin vreo rotiță multifuncțională, accesul către toate funcțiile sale durează uneori prea mult.

Galerie de imagini cu capturi de ecran din sistemul SYNC de pe Ford Fiesta ST200:

La asta se adaugă o ergonomie slabă a tuturor comenzilor de pe consola centrală. Pe sistemul de infotainemt cu sigla Sony sunt multe, multe butoane mici, aranjate după o logică pe care o descoperi cu greu. Tot pe acolo sunt și butoanele pentru blocarea ușilor sau cel de avarie.

Sub sistemul Sony avem comenzile climatizării automate, de asemenea mai greu de descifrat la o primă privire. Puțin mai jos de acestea vedem butonul dedicat dezactivării sistemului electronic de stabilitate, pe care mulți dintre șoferii de Fiesta ST200 îl vor folosi destul de des.

Dintre echipamentele de serie de pe Ford Fiesta ST200 le voi menționa pe unele dintre cele mai importante: jante cu design special Matt Black Finish pe 17 inch cu pneuri 205/40/R17, elemente exterioare cu design exclusiv ST200, lumini de zi cu LED, praguri uși iluminate, cu logo ST, oglinzi exterioare încălzite, reglabile și rabatabile electric, suspensie sport ST, scaune sport Recaro cu tapițerie parțial din piele, volan și schimbător de viteze îmbrăcate în piele, aer condiționat automat, radio CD SONY cu mp3, display color 4.2 inch, 8 difuzoare, comenzi audio pe volan, Bluetooth Voice Control (limba engleza), USB si SYNC cu Applink, cu sistem de asistenta de urgenta (112), computer de bord etc.

Față de cele de mai sus, pe mașina de test au mai fost bifate opționale precum sistem keyless start, geamuri fumurii pe spate, sistem navigatie Sony cu display color pe 5 inch, cameră video pentru marșarier, parbriz încălzit, pilot automat, senzori de ploaie.

Pe partea de siguranță Ford Fiesta ST200 aduce suficiente sisteme. Avem airbaguri frontale, laterale și de tip cortină pentru ocupanții locurilor din față, airbaguri cortină pentru pasagerii spate si airbag pentru genunchii șoferului, ESP + HLA (include ABS, EBD, EBA – asistență la frânarea de urgență), Torque Vectoring Control (sistem de control avansat al cuplului motor), sistem avansat de monitorizare a presiunii în pneuri.

Preț

Ford Fiesta ST20023.950 euro cu TVA. Prețul nu include anumite opționale prezente pe mașina de test, care adăugate în ecuație fac ca prețul să urce până la circa 26.150 cu TVA.

Concluzii

Ford Fiesta ST200 reprezintă cu siguranță unul dintre cele mai bune hot hatch-uri din clasa mică. Și asta în condițiile în care mulți dintre rivali se prezintă la luptă cu generații lansate mult mai recent.

Cum reușește Fiesta ST200 să convingă? Simplu: oferă un mix grozav între un motor potent, o cutie bine pusă la punct, o direcție exactă și o ținută de drum excelentă, cu o suspensie reglată eficient atât pentru dinamică, cât și pentru confort.

Iar aceste aspecte contează cel mai mult atunci când cauți un hot hatch. Poți trece peste lucruri precum spațiul interior pentru pasagerii spate, peste faptul că din punct de vedere tehnologic Fiesta ST200 este în urmă cu câțiva ani sau peste ergonomia slabă.

Însă, chiar și așa, poți trece și peste prețul de listă, care, dacă mai adaugi și câteva opționale, ajunge să depășească 25.000 de euro?

Principalele avantaje și dezavantaje ale lui Ford Fiesta ST200:

PRO

  • motor puternic, cu suficiente resurse în orice treaptă de viteză;
  • cutie de viteze exactă, etajată optim;
  • ținută de drum excelentă, dinamică;
  • direcție exactă;
  • suspensie reglată superb, sportivă, dar care nu sacrifică confortul.

CONTRA

  • o singură culoare pentru vopseua exterioară;
  • ergonomie slabă a comenzilor sistemului de infotainment și climatizării automate;
  • spațiu interior restrâns și acces greoi către bancheta din spate;
  • tehnologie învechită, mașina se bazează pe o generație lansată încă din 2008;
  • preț ridicat.
  • Pingback: Ford Fiesta ST200 1.6 EcoBoost 200 CP M6 – review - Stiri ultima ora, stiri online()

  • r3cky

    Foarte scump. Aproape cât un Focus ST.
    La aproape 24 mii de euro aș alege oricând un Megane GT cu câteva dotări decât Fiesta. Și, fie vorba între noi, Megane-ul este peste cam la orice capitol.

    • Darius Pana

      Megane GT este o mașina super, doar că, din punct de vedere dinamic, nu se poate compara cu Fiesta ST200.
      Cifrele de pe hartie (viteza maxima, acceleratie) pot trăda o asemănare intre comportamentul celor două, însă, odată așezat la volan, vezi că sunt diferențe majore. Megane GT pare greoi, reprizele nu sunt nicidecum la fel, iar pe curbe Fiesta ST o să-l lase mult în urmă.
      Desigur, Megane GT vine cu alte avantaje evidente: spațiu interior, o clasă mai sus, design (subiectiv aici) mai plăcut, mai multă tehnologie la bord ș.a.

      În concluzie, depinde ce cauți. Fiesta ST o iei DOAR pentru cum se conduce! Iar atunci nu dezamăgește deloc!

    • r3cky

      Corect, Fiesta e mai fâșneț (0,4 secunde în minus pentru 0-100 pe hârtie) decât Meganul. Totuși, vorbim de aceeași capacitate cilindrică, același număr de cai pe o mașină mai mică, mai ușoară. De aici și plusul de putere.
      Dar, per ansamblu, să fim serioși, sunt plusuri pentru Megan peste care nu prea poți trece cu vederea.
      Știi că-s fan Ford, Darius, da’ aici…
      Fiesta e mai mult o mașină “pentru amatorii genului”. La prețul ăla, 9 din 10 persoane pariez că ar alege altceva.

    • Darius Pana

      Păi da, la prețul ăla… D-asta am și trecut prețul ca punct contra.

  • theozanhan

    Pana la urma trebuie comparat cu ceva de seama lui, ma refer la varsta lui in acest context (2008-…), in rest nu mi se pare hidosenie, iar motorul 1.6 200cp este ok

    • Darius Pana

      Păi de seama lui… Seria Fiesta ST200 a fost lansată anul trecut, deci… Faptul că se bazează pe o platformă veche de 9 ani își spune cuvântul, dar mașina este actuală. O poți cumpăra de nouă chiar acum, la fel cum poți cumpăra un Polo GTI, Renault Clio RS sau Peugeot 208 GTi.
      Motorul, da, este chiar unul dintre punctele forte.

  • Rebelulll

    I-ai dat a 3-a doar pana la 100km/h ? Merge si un diesel cu atata sau loganul cu 1.2 aspirat. :))

    • Darius Pana

      Gândește-te că la Renault Megane GT, tot cu motor de 1.6 și circa 200 CP, cutia automată cu 7 trepte o cerea deja pe a patra la 100km/h. De cutia aia ce să mai zici (doar că avea 7 trepte în loc de 6)?

    • Rebelulll

      Una e cand cere alta e cand o exploatezi la rosu :)

    • Dacă vrei viteza duci spre roșu, dacă vrei accelerare duci spre roșu:să nu-mi spui că pe Valea Oltului de exemplu te limitezi când depășești la o turație anume

  • Liviu

    Fiesta este draguta foc in orice varianta, insa ST-ul arata bine de tot, iar pentru “muritorii de rand” un Red&Black Edition ce se lupta cu traficul urban este arhisuficient.
    Am mers cu Clio RS (in dreapta) si 208 GTI (la volan). Sunt niste masini superbe si cred ca as putea spune ca diferenta de alegere tine de gust.