Astăzi se împlinesc fix doi ani de la primul review auto publicat pe site-ul Gadget.ro. Atunci era vorba despre Ford Mondeo, primul automobil pe care l-am testat și despre care am așternut impresii pentru cititori.

Ford Fiesta Vignale, modelul 2017, reprezintă a 24-a mașină ce primește un review complet din partea mea. Așadar, doar un singur model pe lună am prezentat în medie în ultimii doi ani, nu tocmai cât mi-aș fi dorit, dar e bine și așa.

Cu actuala generație Fiesta m-am întâlnit deja în sesiunea națională de Test Drive, organizată de Ford România. Aveți la dispoziție primele impresii de atunci, însă acum vreau să vedem pe larg tot ce aruncă în lupta acerbă din clasa mică unul dintre cele mai vândute modele.

Specificații pentru Ford Fiesta Vignale 1.5 TDCi Duratorq 120 CP M6

Specificatii Ford Fiesta Vignale TDCi Duratorq 120 CP M6

Design exterior și interior

Fiind mai mereu unul dintre modelele aflate în topul vânzărilor de pe Bătrânul Continent, Ford parcă nu a dorit să riște cu Fiesta prin introducerea unui design care să se detașeze complet de generația precedentă, cea care s-a bucurat de un succes enorm.

Nu putem spune că Ford Fiesta 2017 nu se deosebește clar de modelul pe care îl înlocuiește. Nicidecum. Din liniile caroseriei, noul Fiesta pare mult mai mare decât generația trecută. Totul este acum parcă mai bine proporționat, deși diferențele din punct de vedere al dimensiunilor exterioare sunt minime. Ba chiar noul Fiesta este mai înalt și mai îngust, deși, analizând aspectul, ți se pare fix invers.

În fine, Ford Fiesta Vignale nu putem spune că aduce elemente extravagante, că și-a dorit vreun moment să atragă cu orice preț privirile din jur. În schimb, s-a mizat pe un aspect elegant, cu destule aplicații din crom și aluminiu satinat.

Grila frontală și zona proiectoarelor de ceață diferențiază cel mai mult gama Vignale față de alte versiuni Fiesta. Semnătura luminilor de zi cu LED este aceeași pentru toate variantele Ford Fiesta 2017.

Paleta de nuanțe exterioare cuprinde câteva culori cu adevărat speciale, dintre care Blue Wave, Bohai Bay Mint și acest Chrome Copper prezent și pe mașina de test. În plus, se poate opta pentru  multe combinații de culori pentru caroserie. Plafonul și oglinzile exterioare pot avea o nuanță contrastantă cu restul caroseriei, fiind disponibile nu mai puțin de 30 de combinații.

Mașina de test a venit cu plafon panoramic cu deschidere. Acesta oferă o ambianță interioară mult mai luminoasă și creează înăuntru un curent plăcut de aer în perioadele calde.

Aș vrea să spun două cuvinte despre oglinzile exterioare: sunt mici. Cu siguranțe cele mai mici pe care le-am văzut până acum, ceea ce înseamnă că nu oferă deloc o vizibilitate suficientă către zona spate.

În interior s-a petrecut cu adevărat o revoluție, atât în ceea ce privește designul, cât și calitatea de fabricație. Materialele și finisajele sunt acum la un alt nivel, Ford Fiesta Vignale chiar impresionează din acest punct de vedere. Te simți ca într-o mașină premium, plusurile față de versiunile fără pretenții fiind extrem de ușor de remarcat.

Layout-ul este complet schimbat, sunt mult mai puține butoane, iar ergonomia a avut mult de câștigat. Ecranul sistemului de infotainment tronează undeva deasupra bordului, iar comenzile climatizării automate sunt acum mult mai intuitive.

Sunt și câteva spații de depozitare, pentru telefon mobil sau pahare ori sticle mici de apă. Chiar și așa nu sunt de dimensiuni prea generoase, deci nu trebuie să te aștepți că vei găsi loc pentru toate nimicurile pe care vrei să le cari prin mașină.

Avem piele pe tot bordul, cu cusături la vedere ce creează un contrast plăcut, și inserții din plastic cu aspect deosebit, într-o nuanță de mov, ce completează atmosfera elegantă. Tapițeria din piele a scaunelor poartă semnătura Vignale, cu modelul în hexagon pe are l-am întâlnit și la Mondeo Hybrid ori S-Max.

Este adevărat că găsim și destul de mult plastic tare, ce nu arată senzațional, dar să nu uităm că suntem totuși în clasa mică.

Unde nu a reușit noul Ford Fiesta să pluseze cu adevărat este la spațiul interior. Nu excelează pe nicio direcție, cu toate că pe scaunele față se stă extrem de confortabil. Plaja de reglaj a scaunului șoferului este largă, mi-am găsit repede o poziție comodă de conducere, chiar dacă plafonul panoramic a furat mult din spațiul pentru cap.

În spate cu greu vei putea înghesui trei adulți, spațiul pe lățime fiind limitat, așa cum te aștepti la o mașină de segment B. Nici la genunchi sau la cap nu avem prea mult loc, așa că spațiul interior este destul de limitat în cazul noului Ford Fiesta.

Portbagajul are un volum ce se situează în media segmentului. Primești aproape 300 de litri doar dacă optezi pentru kit de pană, cu roată de rezervă de dimensiuni normale va trebui să te mulțumești cu 269 litri. Măcar avem podea dublă, ce permite compartimentarea pe două nivele sau crearea unui spațiu mai voluminos, în funcție de nevoi.

Una peste alta, Ford Fiesta Vignale nu se prezintă rău la acest capitol. Exteriorul este elegant, simplu, iar înăuntru este creată o senzație plăcută. Cu toate că găsim și destule materiale nu tocmai premium, asamblarea și finisările sunt bune, așa că nu te poți plânge de prea multe. Ediția Vignale aduce acel ceva în plus față de versiunile ”normale”.

Motor și cutie de viteze

Pentru test, Ford Fiesta Vignale a venit cu cel mai puternic agregat diesel din oferta actuală. Vorbim despre un 1.5 TDCi Duratorq ce pune la bătaie 120 CP la 3600 rpm și un cuplu generos de 270 Nm între 1750 și 2500 rpm.

În practică, motorul se descurcă excelent cu masa mașinii, nu tocmai redusă, de altfel. Simți cuplul cum trage cu forță chiar de la 1400 – 1500 rpm, iar senzația se păstrează până la turația de putere maximă, undeva în jur de 3500 rpm. Peste zona asta nu are rost să forțezi, fiindcă vei simți o plafonare a puterii. Nu ai de ce să urci mai departe de 3800 – 4000 rpm căci suflul oricum se pierde cu câteva sute de rotații înainte.

Motorul diesel nu se prea potrivește cu caracterul ediției Ford Fiesta Vignale. Cel puțin ”la rece” nu sună cel mai rafinat, dar nici în sarcină, când este forțat. Peste 2500 rpm își face simțită prezența destul de intruziv în interor, chiar dacă nu deranjant. Cum vine asta? Ford Fiesta Vignale este excelent antifonată, cel puțin pentru clasa mică este la cel mai înalt nivel. Nu se aud zgomote nici de la pneuri și nici de la vânt, așa că singurul care își face simțită prezența din punct de vedere acustic rămâne motorul. Așa că un ”ronțăit” de diesel nu este chiar ce-ți dorești să auzi într-un automobil cu pretenții premium.

Trecând peste asta, motorul TDCi Duratorq imprimă o dinamică mai mult decât satisfăcătoare mașinii.

Cutia de viteze în cazul modelului Ford Fiesta Vignale pe care l-am testat era una manuală, cu 6 trepte. Rapoartele sunt destul de bine etajate, cu toate că ultimele două mi s-au părut ceva cam lungi pentru o mașină de oraș. De exemplu, la 130 km/h acul turometrului indica doar un pic peste 2000 rpm.

Manevrarea cutiei nu îți va produce cu adevărat plăcere, cursa levierului fiind ceva cam lungă, iar selectarea treptelor nu tocmai cea mai exactă. Având în vedere comportamentul dinamic despre care vom vorbi câteva rânduri mai jos, mi-ar fi păcut o cutie de viteze care să pună accent pe o schimbare cât mai rapidă a treptelor.

Ținută de drum, performanțe și consum

Cei care ați citit mai multe review-uri auto redactate de mine v-ați obișnuit probabil că laud mai mereu ținuta de drum a modelelor Ford. Iar de data asta o voi face cu și mai multă convingere, pur și simplu pentru că noul Ford Fiesta impresionează clar la acest capitol. Totul este atât de bine reglat încât sunt sigur că sunt destule modele chiar din clasa medie și-ar dori un compromis atât de bun între dinamică și confort.

Ford Fiesta Vignale, inclusiv echipat cu jante pe 18 inch, este extrem de confortabil, pe orice fel de denivelare. Nu contează dimensiunea gropilor, vei trece fără a simți mare lucru. Poate exagerez, dar funcționarea suspensiei este atât de rafinată, încât și șocurile provocate de liniile de tramvai deloc la nivel cu asfaltul nu sunt deloc deranjante.

Și totul este cu atât mai impresionant odată ce ajungi pe drumuri virajate. Acolo simți rigidizarea superioară a caroseriei, precum și suspensia ce menține contactul cu suprafața de rulare indiferent de solicitări. Ruliul este ținut și el bine sub control, iar schimbările bruște de direcție se fac fără emoții.

Direcția adaugă în ecuație acea senzație de siguranță pe care o cauți în situațiile limită. Este exactă, bine reglată, opune rezistență atât cât trebuie și te face să aștepți nerăbdător următoarea curbă.

Performanțele nu sunt la nivelul trenului de rulare, așa că trebuie să așteptăm viitorul Fiesta ST ca să ne bucurăm de un pachet complet. Viteza maximă în cazul Ford Fiesta Vignale 1.5 TDCi Duratorq 120 CP este de 195 km/h, mai mult decât suficientă pentru orice sector de drum din țara noastră.

Accelerația până la 100 km/h se realizează în 9 secunde, nici aici nimic deosebit. Totuși, reprizele sunt rapide, cuplul maxim disponibil pe o plajă largă și de la turații joase ajută în cazul depășirilor, indiferent de viteză. Trebuie avută puțină grijă în treptele superioare, etajarea mai lungă a cutiei în acele rapoarte te poate lua prin surprindere.

Consum Ford Fiesta Vignale 1.5 Duratorq 120 CP M6

Consumul mediu de carburant în cazul modelului testat este, ca de obicei, cam optimist. Chiar dacă nu tocmai de neatins, cei 3.5 l/100 km din fișa tehnică sunt mai greu de obținut. Dacă vei rula lejer, fără grabă, cu apăsări ușoare ale accelerației și fără a forța limitele de viteză, însă nu tocmai economic, te poți opri la circa 4 – 4.3 l/100 km.

După aproximativ 800 de km parcurși într-un mod deloc economic, am obținut o medie de 5.1 l/100 km. Eu zic că este foarte bine, mai ales că m-am bucurat și de multe sectoare virajate, în care am pus serios la lucru toți cei 120 CP.

Tehnologie și siguranță

Generația ce tocmai a fost înlocuită de modelul prezentat aici s-a aflat în producție nu mai puțin de 9 ani, între 2008 și 2017, cu un facelift operat în 2013. Fiind mai tot timpul în topul vânzărilor din segmentul B, Ford nu a riscat cu Fiesta și a schimbat generația abia când rămăsese cu adevărat în urmă din punct de vedere tehnologic.

Totul s-a schimbat cu Ford Fiesta 2017, care abundă acum de cele mai noi tehnologii. Este probabil unul dintre cel mai bine pus la punct dintre modelele de clasă mică, atât pe partea de tehnologii, cât și pe partea de siguranță.

Piesa centrală de la bord, elementul cu care ocupanții vor interacționa cel mai frecvent, este sistemul de infotainment. În cazul Ford Fiesta Vignale vorbim despre SYNC 3, ce afișează informațiile pe un ecran tactil de 8 inch.

SYNC 3 poate că nu propune o interfață extravagantă, cu tranziții spectaculoase ori alte elemente de gen. Este în schimb extrem de ergonomic, intuitiv și simplu de operat. Scurtăturile către cele 5 ecrane principale sunt mereu la baza ecranului, comenzile sunt preluate prompt, iar timpii de așteptare sunt un pic mai lungi doar când se execută operații mai complexe.

Galerie cu capturi de ecran din interfața SYNC 3 de pe Ford Fiesta Vignale 2017:

Spuneam că Ford Fiesat Vignale abundă de tehnologii, așa că voi face doar o listă cu tot ce poate fi comandat pe un astfel de model. Pe toate le-am încercat, fiind disponibile pe mașina de test, și toate și-au făcut datoria așa cum ar fi trebuit. Aș fi menționat orice neregulă, dar nu am nimic de raportat.

Ar fi de menționat totuși modul de afișare al vitezei de rulare, pe vitezometrul clasic. Am avut o mare problemă în a înțelege viteza dintr-o scurtă privire către acul indicator, căci până în 60 km/h viteza este indicată din 10 în 10 km/h, cu fracțiuni de 5 km/h, pentru ca mai departe să fie din 20 în 20 km/h, cu fracțiuni de 10 km/h:

Vitezometru Ford Fiesta Vignale 2017

Credeți-mă că a trebuit să recurg la modul digital de afișaj al vitezei, pe ecranul color al computerului de bord. Apropo de acesta, acum aduce o operare mai facilă prin intermediul butoanelor de pe volan, trecerea prin meniu fiind mai intuitivă:

Capturi de ecran din meniul computerului de bord de pe Ford Fiesta Vignale 2017:

Ford Fiesta Vignale aduce ca echipamente standard (le-am trecut pe cele mai importante): aer condiționat automat, computer de bord, faruri cu halogen cu lumini de zi LED, geamuri față și spate acționate electric, jante din aliaj pe 17 inch, keyless entry & start, lumini ambientale de interior, oglinzi exterioare reglabile și rabatabile electric, cu încălzire, SYNC 3 cu ecran tactil de 8 inch, senzori de lumină și de ploaie, oglindă interioară electrocromă, scaune față sport cu tapițerie piele, cu suport lombar, volan, schimbător și levier frână de mână îmbrăcate în piele etc. În afară de acestea, mașina de test a mai adus opțional și scaune față, volan și parbriz încălzite electric, geamuri spate și lunetă fumurii, sistem de sunet B&O Play, cu 10 difuzoare și putere maximă de 675 W (sună cu adevărat bine), cameră video pentru marșarier, plafon panoramic cu deschidere, jante aliaj pe 18 inch și vopsea metalizată Premium.

Pe partea de siguranță, Ford Fiesta Vignale propune totul încă din echiparea standard. Avem airbaguri frontale, laterale și cortină, atașamente Isofix pentru scaun copil, ESP, ABS, EBD (Electronic Brake Distribution), EBA (Emergency Brake Assist), HLA. Ca sisteme de asistență menționez faza lungă automată, pilot automat adaptiv, dispozitiv automat de limitare a vitezei, sistem de recunoaștere și menținere a benzii de circulație, senzori de parcare spate, sistem automat de asistență la parcare, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, sistem de avertizare a prezenței vehiculelor în unghiul mort, Cross Traffic Alert (avertizează apropierea vehiculelor la ieșirea cu spatele dintr-un loc de parcare), Forward Collision Warning (avertizează șoferul prin semnale luminoase și acustice să frâneze dacă se apropie prea rapid de un obstacol frontal).

Preț

Ford Fiesta Vignale 1.5 TDCi Duratorq 120 CP M6 – începând de la 21.250 euro cu TVA. Un model echipat precum cel primit la test ajunge la 25.200 euro cu TVA. Dacă luăm în considerare promoțiile rulate constant de dealerii Ford, prețul modelului prezentat scade până la 20.405 euro cu TVA (la data publicării review-ului).

Concluzii

Am trecut și de capitolul care stabilește de multe ori succesul unui model. Mă refer la prețul de comercializare. De data aceasta, în cazul lui Ford Fiesta Vignale, costul oficial ne poate da înapoi, dar dacă ne raportăm la prețul cu promoție, parcă nu mai este așa de rău.

Desigur, peste 20.000 de euro pentru o mașină de clasă mică tot pare mult. Dar nu uitați că vorbim despre ediția Vignale pentru Ford Fiesta și că mașina aduce extrem de multe echipamente standard, dar și opționale în acest preț. Mai mult, nivelul tehnologic de ultimă oră și ținuta de drum impecabilă costă și ele.

Nu-mi mai rămâne decât să specific principalele puncte pro și contra pentru Ford Fiesta Vignale 1.5 TDCi Duratorq 120 CP M6:

PRO

  • ținută de drum impecabilă, extrem de dinamică și totuși foarte confortabilă;
  • multă tehnologie la bord, chiar din echiparea standard avem mai mult decât suficient pentru clasa mică;
  • insonorizare bună;
  • multiple sisteme de siguranță, toate prezente standard;
  • ergonomie bună în interior, totul este intuitiv și ușor de operat;
  • consum redus.

CONTRA

  • sunetul motorului la rece și în sarcină putea fi mai rafinat;
  • chiar dacă vorbim despre un model de clasă mică, mi-ar fi plăcut ceva mai mult spațiu pe bancheta din spate (noul Fiesta este cam la același nivel cu vechea generație, nu s-au făcut progrese aici);
  • oglinzile exterioare au dimensiuni extrem de mici, ceea ce afectează destul de serios vizibilitatea generală către zona spate.
  • Pingback: Ford Fiesta Vignale 1.5 TDCi Duratorq 120 CP M6 – review - Stiri ultima ora, stiri online()

  • Rebelulll

    E cam scumpa, insa mie imi place. Eram curios cum se comporta noul 1.5tdci, nu am mai vazut teste pana acuma cu el.
    De ce nu iti place ca ultimele 2 sunt etajate cam lung ? Mie acest tip de etajare mi se pare perfect. Primele 4 scurte, ultimele 2 lungi. In oras oricum nu folosesti decat primele 4, iar la drum lung 5 si 6 iti va face placere sa o ti la 2100rpm si vreo 130km/h :)
    La 120cp si 270nm cuplu + 9sec pana la 100km/h , mi se pare cam nervoasa.

    • theozanhan

      Da si eu ma miram, cc-ul are 2.0tdi 140cp si prinde suta undeva la 9.4…bla bla stiu ca e mai grea etc
      Mai conduc si o Kia Cee’d facelift, 1.4 109cp, 11 secunde suta cv de genul, dar sunt multumit, trage bine, consumul cel mai mic, 5.8 mi-l arata computerul cand mergeam in a 5 1800rpm ceva de genul prin oras. Dupa calcule media e de 6.5, ii mai dau talpa, nu imi place sa merg ca la pomana.
      In schimb imi place noul Fiesta ar fi minunat daca ve-ti primi si noul Polo la teste. Daca as avea bani si dorinta sa imi iau o masina noua cat de cat, ultimul model de Kia Cee’d Gt cu 1.6 204cp e 15000 de euro pe autovit din reprezentanta cu 15000km parca, e full option, dar mai frumos era in doua usi.
      Nu zic de A class, seria 1 care costa enorm de mult.
      Arata bine interiorul, din poze, insertiile alea mov frumoase, dar ce facem cu navigatia, nu e borderless, nu e 18:9….TrAgIc

    • Darius Pana

      N-am zis neapărat că nu-mi plac ultimele două trepte mai lungi, doar că Fiesta e mașină de oraș (in primul rând), deci nu a fost concepută cu gândul de a rula preponderent pe autostrada.

      Ideea e că trebuie putina grija la o depășire, daca trebuie sa treci din a 4-a in a 5-a, căci diferența de etajare e cam mare și nu mai ai același avânt, mașina dă un pic in nas, cum se spune. Atât.

      Eu știu că producătorii fac treptele mai lungi ca sa obțină acele consumuri medii din fisa tehnica, testele standardizate presupunând destui km rulați in condiții de autostradă.

    • Rebelulll

      Conceptul e acesta (sa fie de oras), insa pe o masina de oras n-ai nevoie de motorizare diesel si mai ales de una de 120cp si 270nm cuplu :)
      Cred ca sunt gandite pentru cei care le folosesc in oras, insa mai fac si iesiri din cand in cand. Te obisnuiesti cu treptele de viteza si stii in depasire ce ai de facut :)

    • cutienoua

      nu am priceput niciodata trebuie turata sau nu la diesel?
      ca eu o tin pe la 2500 ture dar amicii ma sfatuiesc sa fie mai sus?!
      oricum ma streseaza cutia manuala plus grija ca nu schimb la timp .
      partea amuzanta e ca inchiriez zeci de masini pe an dar sunt toate automatice /benzinare !

    • Rebelulll

      Eh, tu traiesti in tara unde curge lapte si miere :))

      Dupa ce motorul ajunge la temperatura optima 90 grade , poti schimba linistit si la 3000rpm , sub 2000rpm nu prea e recomandat, decat atunci cand mergi la drum constant (drum drept) si vezi ca nu pare subturata, o ti doar constant in ultima treapta :). Din cand in cand poti sa te apropii si de “red line” , altfel o sa schimbi DPF-ul prematur.

    • cutienoua

      cool! sper sa tin minte pana ajung in tara in Mai
      anul asta mi s-a mai aprins semnul ala de regenerare. oricum am dat vina pe sotie ca a mers cu motorul subturat cand s-a intamplat asta ! lol
      problema e ca se merge pe distante scurte 1-2 km si ia multe porniri,aprox 20 pe zi

    • Rebelulll

      Dupa un anumit nr de km, oricum ai conduce tot se infunda, adica se regenereaza el de cateva ori, apoi mai reusesti cu o curatare manuala si in final trebuie schimbat. Suntem in epoca consumului.

  • cutienoua

    A mai crescut fiesta sau mi se pare mie?
    Cel putin la pret se incadreaza la clasa masini ! 😀

  • Tendinţi

    Masina banală, supraevaluată, cu un design anost şi un interior demn de “FRD”

  • vladx

    Iar vin ăștia cu cifre fanteziste la consum, în rest pare o mașină destul de dotată și cu un aspect plăcut.

  • koss1488

    Caut de 6 luni un f10 sh benzina si gasesc numa’ putori de dieseluri. De vanzare benzinare.. dublu ca pret fata de putorile de dieseluri, dotari mai modeste fata de dieseluri, Cai putere 180… .. Vreau si eu ceva la 240 hp (motor care oricum se aude de zici ca e diesel) dar nu gasesc. Am sunat pe vara-mea in Germania sa-mi caute si ea.. si acolo numai putori de dieseluri iar care sunt benzina sunt break.. A inebunit lumea cu dieseluri.. Acum exista 90% dieseluri si 10% benzinare.. :|.
    In legatura cu Fiesta si articolul nu comentez. Comentam ceva pe subiect daca era benzinara.. la diesel nu ma bag. E un teritoriu necunoscut pe care nici nu vreau sa-l explorez.

    • Darius Pana

      Eu mă mai uit pe un site cu mașini la licitații (nu vreau neapărat să cumpăr ceva, doar de curiozitate) și caut modele având intre 20k și 80k km rulați. Bifez acea căsuță, îmi arată peste 600 de rezultate, sa zicem. Apoi bifez și căsuța “benzină” (ca și tine, nu mă omor deloc cu dieselurile) și mai rămân doar 70 – 80 de modele. Deci îți dai seama cam care e proporția…

      O sa vezi totuși că în maxim 10 ani o sa se schimbe situația, dieselurile vor fi taxate serios în mai toată Europa.

    • koss1488

      Peste zece ani probabil o sa fie taxate si electricele :)).. O sa apara si la electrice certificate cum sunt acum pe frigidere AAA+ AA A B.. si taxate..

    • Adrian Nicu

      Care sunt diferentele majore intre diesel si benzina? Avantaje / dezavantaje? N-ar strica un articol pentru astia nestiutori, ca mine :D.

    • cutienoua

      culmea e ca in Sua dupa scandalul VW motorizarile diesel aproape au disparut. Poate BMW sa mai ofere,dar VW si mercedes nu mai au.
      Nu mi-am dorit nici in Ro diesel,dar ca si tine nu gaseam altceva asa ca ultimul opel l-am luat diesel.
      nu ma deranjeaza prea tare ca merg numai 4 saptamani cu el.
      se misca cam incet insa oricum conduc mai prudent in Ro caci intre timp uit sa folosesc cutia manuala de viteze ! lol

    • AMV

      Cel puțin în țară, românul vrea “dizăl”… ca i consuma putin si trage bine… Dar 90% din conducătorii de astfel de motoare, le exploatează incorect, merg cu ele subturate, etc.,iti dai seama dupa fumul scos atunci cand fac ei accelerarea aceea din an in paște in timp ce tu vrei sa i depasesti (in romania puțini știu că atunci când observi ca esti depășit, nu mai mărești viteza) 😏😏 Apoi, dacă trag linie la sfârșit, toată economia făcută din consum este bagata in întreținere. M am săturat să prind cine stie ce coloană in spatele unui diesel “întreținut” de la noi si sa mi umple habitaclul mașinii de excesul de gaze evacuate.. Dar astia suntem, ne mulțumim cu putin si pe termen scurt, privirea de ansamblu si gândirea constructivă, le lăsăm pt alții.