A venit momentul să vă prezint una dintre mașinile care mi-a plăcut cel mai mult dintre cele pe care am avut ocazia să le conduc. Vorbesc în special despre cele pe care le-am testat pentru site și nu neapărat la modul general.

Da, v-am prezentat și Mustang-ul, m-am dat pe circuit cu Focus RS, însă fratele geamăn, dar mai slab ”hrănit” al acestuia din urmă, anume Focus ST, a avut ceva anume.

Sigur, mi-a plăcut enorm mai ales fiindcă a venit în varianta de motorizare ”corectă”, adică pe benzină. Nu știu cât m-aș fi distrat cu un diesel, fiindcă ST-ul poate fi ales și cu motor pe motorină și 185 CP.

Haideți să vedem de ce l-am apreciat atât de mult pe Ford Focus ST, o adevărată jucărie pentru băieții mari.

ford-focus-st-1

Specificații pentru Ford Focus ST 2.0 EcoBoost 250 CP M6

Specificatii Ford Focus ST

Design exterior și interior

ford-focus-st-interior-11

Nu cred că există cineva care să nu fi văzut pe stradă ultima versiune de Ford Focus. Ea este o mașină foarte des întâlnită pe drumurile din România și nu numai.

În varianta ST, Ford Focus plusează la exterior cu bare față și spate mult mai agresive, praguri laterale cu design în același ton, jante mari și câteva embleme ST. Iar în cazul mașinii testate cel mai important element care a atras toate privirile a fost cu siguranță culoarea exterioară Tangerine Scream. Cu o nuanță intensă de galben, dar care, în funcție de lumină, aruncă și tonuri orange, Ford-ul Focus ST nu putea trece nicidecum neobservat. Sunt sigur că pozele din acest material mă vor susține în totalitate.

La interior, primele care atrag atenția sunt scaunele Recaro, cu destule elemente ce se asortează perfect cu culoarea exterioară. Însă, deși arată senzațional, nu sunt ideale. Un pic cam incomode pe distanțe lungi, cu o poziție prea înaltă de condus (mai ales că vorbim despre o mașină sport) și, mai ales, foarte înguste pe lateral. Deși nu sunt o persoană corpolentă, abia am încăput pe scaun. Fratele meu, cu doar câteva kg în plus față de mine, mi-a mărturisit că aproape nu atinge cu spatele de scaun, atât de tare îl strânge pe lateral. În fine, dacă îți menții greutatea sub control nu-s probleme :).

În rest, interiorul este suficient de bine personalizat spre a-ți aminti în fiecare moment că ești într-o variantă mai specială de Focus. Multe embleme ST, volan sport, teșit în partea de jos, pedale și mâner al schimbătorului de viteze de metal, lumini ambientale și praguri iluminate în roșu etc.

Să nu uit de ceasurile analoage din partea superioară a bordului, în zona centrală. Primești informații despre temperatura și presiunea uleiului, dar și despre presiunea pe care o reușește turbina de supraalimentare. Aceste ceasuri au devenit un simbol al gamei ST și nu au apărut odată cu această ultimă generație, regasindu-se și la precedentele versiuni.

În rest, avem, așa cum este în mod evident de așteptat, un Ford Focus cu toate plusurile și minusurile sale. Materialele nu-s tocmai rele, asamblarea mi s-a părut chiar solidă, însă spațiul interior nu-ți dă prea multă libertate de mișcare. În față, consola centrală răpește mult din lățime, iar în spate spațiul la picioare nu este cel mai grozav.

Portbagajul este la fel ca la un model normal, Ford Focus ST îți pune la dispoziție un volum de 363 litri. Să spunem că aici este în media clasei compacte.  

Motor și cutie de viteze

ford-focus-st-motor

Trecem la părțile interesante ale lui Ford Focus ST. Aici și la capitolul următor trebuie să fie acele lucruri care să te determine cu adevărat să-ți dorești un ST.

Motorul este unul ce se oprește foarte aproape de limita celor doi litri cilindree. Aduce o configurație clasică cu 4 cilindri în linie, spre deosebire de generația trecută care venea cu un 5 cilindri în linie, dar și o cilindree mai mare.

Din cei 1999 cmc, actualul Ford Focus ST pune la bătaie 250 CP la 5500 rpm și un cuplu generos de 345 Nm la 2000 rpm. Ambele au putut fi obținute, așa cum sunt sigur că vă dați seama și singuri, prin intermediul unui sistem turbo.

Chiar dacă 250 de cai putere nu mai par de mult o putere impresionantă, nici măcar pentru clasa compactă, mai mult contează cum se simt. Și se simt bine, la cea mai mică apăsare a accelerației ești bine împins în scaun. Ușoare semne de ezitare sunt percepute doar sub 2000 rpm, dar câți vor ține acul turometrului în această zonă la un hot hatch pe benzină.

Odată ce-l pui la lucru, motorul nu dă semne de oboseală decât la viteze cu mult peste cele legale, și aici mă refer și la cele de pe autostradă. Trage bine în orice treaptă, nu-i nevoie să retrogradezi decât dacă vrei ca depășirea sau accelerația să fie cu adevărat fulminantă.

Senzația este tot timpul că mașina este ușoară, că motorul nu face deloc efort să o pună repede în mișcare. Și asta este ceea ce caut la o mașină sport: să nu o simt greoaie, să nu-mi lase impresia vreun moment că-și dă și ultima suflare.

Am pus cap la cap și un mic filmuleț cu sunetul motorului, atât din mașină, cât și din exterior (motor și evacuare). De asemena, sunt și câteva accelerații de pe loc, la fel, atât din exterior, cât și din interior. Nu-i o mare realizare, însă este un început:

Cutia manuală de viteze este foarte bună, însă nu o voi numi perfectă. Asta numai din cauza cursei cam lungi a levierului. În rest, doar mici și aproape imperceptibile agățări îi mai știrbesc din modul în care se simte. Acum aș spune că am început să caut nod în papură și poate chiar așa este. Cutia este bună, foarte corect etajată, nu-i deloc scurtă și nici nu ar trebui să fie la cât cuplu oferă motorul în orice situație.

La viteze de autostradă, la 130 km/h în treapta a șasea, acul turometrului indica circa 2900 rpm. Astfel, rularea pe autostradă, la viteză constantă, se realizează liniștit, în interior nu te deranjează mai nimic, nici de la motor, nici de la vânt sau pneuri.

Ținută de drum, performanțe și consum

ford-focus-st-22

Degeaba ai un motor puternic și o cutie de viteze bună dacă mașina nu stă bine pe șosea. Însă, așa cum mă așteptam de la un Ford, lui Focus ST nu prea ai ce să-i reproșezi nici aici. Da, suspensia este rigidă, vei simți toate neregularitățile drumului, dar ar cam trebui să te aștepți la asta când alegi un hot hatch.

Mai ales fiindcă nu avem decât tracțiune față, suspensia trebuie să fie cât mai rigidă. Nu vrei ca la fiecare apăsare mai hotărâtă a accelerației partea față a mașinii să se ridice prea tare și astfel să pierzi din tracțiune.

Însă, în niciun moment să nu crezi că avem parte de o suspensie deranjantă. Nu dacă ești conștient de ce ai ales. Te vei bucura de fiecare curbă, de fiecare schimbare bruscă de direcție, atunci când mașina reacționează exact așa cum te așteptai.

Există subvirare, dar este normală. Avem și mult torque steer, dar parcă asta este și plăcerea de a conduce o mașină cu multă putere și tracțiune pe puntea față. Știai de la bun început că mult cuplu trimis doar către roțile față va încerca mai mereu să-ți ia volanul din mână, însă, din punctul meu de vedere, tocmai asta este și una dintre plăcerile de a conduce un Ford Focus ST. Trebuie să fii mereu vigilent, să te aștepți ca la o accelerare puternică roțile să piardă aderența, iar volanul să o ia razna. Dacă nu vrei așa ceva, atunci nu alege o compactă cu multă putere transmisă doar spre față.

Direcția va face deliciul iubitorilor de serpentine. Este foarte exactă, opune rezistență tocmai atât cât trebuie și oferă suficient feedback despre ce fac roțile față. Poate că nu-i perfectă, dar câte sisteme perfecte de direcție cu asistare electrică ați mai întâlnit în ultimul timp?

Performanțele. Sincer, mașina îți dă senzația că cifrele din fișa tehnică sunt greșite. Și asta în sensul bun. Adică, cele 6.5 secunde până la 100 km/h nu mi s-au părut niciodată prea greu de atins. Și asta în condițiile în care am testat mașina numai pe carosabil ud. N-am prins pic de noroc să-l pun la lucru pe Ford Focus ST pe uscat, însă asta este. A reușit oricum să mă impresioneze.

ford-focus-st-interior-14

Consumul real este, ca de fiecare dată, cu totul altul față de cel anunțat de producător. Cei 6.8 l/100 km în regim mixt sunt un vis frumos, acest consum poate fi atins doar în regim extraurban, cu un ritm constant și fără a folosi tot ce-ți poate oferi Ford Focus ST. De fapt, în astfel de condiții am reușit chiar să cobor sub 6 l/100 km.

Dacă îl conduci așa cum merită să fie condus un Ford Focus ST, atunci trebuie să te aștepți la un consum mediu de circa 11 – 12 l/100 km. Eu am reușit să duc mașina înapoi cu un 10.4 l/100 km, însă nu am mers tot timpul cu pedala la podea. Oricum, consumul real mi s-a părut chiar decent.

Tehnologie și siguranță

ford-focus-st-interior-13

Mașina de test a venit echipată cam cu tot ce se poate pune pe un Ford Focus ST. Chiar dacă sunt un pasionat al tehnologiei, în cazul de față nu prea a contat ce echipamente aveam la dispoziție. Dacă ar fi să aleg un Ford Focus ST, aș rămâne la echiparea de bază și m-aș concentra pe adevăratele sale calități.

În orice caz nu aș bifa centrala de infotainment Sync II. Deși aduce suficient de multe opțiuni, are o interfață anostă și, mai rău, comenzile sunt preluate de cele mai multe ori cu întârziere. Așadar, experiența în utilizarea Sync II are mult de suferit. Așteptăm cu interes să vedem Sync III.

Pe lângă Sync II cu difuzoare Sony, exemplarul Ford Focus ST mai avea: aer condiționat automat pe două zone, computer de bord, scaune față, volan, parbriz și oglinzi exterioare încălzite, oglindă interioară heliomată, senzori de lumină, de ploaie și de parcare în spate, pedale aluminiu, volan, schimbător de viteze și tapițerie parțial din piele, multe elemente cu design special ST, scaune sport Recaro, faruri bi-xenon autoadaptive, trapă electrică, pilot automat, cameră video spate ș.a.

Siguranța nu a fost uitată în cazul lui Ford Focus ST și acesta vine din echiparea standard cu ABS, ESP, EBA, TCS, sistem suplimentar de asistență direcție la accelerare, HLA, sistem de control avansat al cuplului motor (Torque Vectoring Control) optimizat ST, sistem de monitorizare avansată a presiunii din pneuri, airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate. Tot la elemente de siguranță am putea enumera și alarma cu senzori de perimetru și volum sau închiderea centralizată cu telecomandă.

Preț

Ford Focus ST 2.0 EcoBoost 250 CP M6de la 27.800 euro cu TVA. După cum am spus, exemplarul de test a fost echipat cu majoritatea opționalelor, dintre care numai vopseaua sepcială Tangerine Scream și Sync II au adăugat câte 900, respectiv 1550 euro la costul final. Alături de celelalte opționale, prețul final a ajuns la circa 33.000.

Concluzii

ford-focus-st-20

Acum că am văzut și prețul putem trage concluzii. După cum am mai spus, Ford Focus ST a fost chiar o surpriză plăcută și l-aș alege oricând dacă mi-aș permite. Însă oricât de mulți bani aș avea, sincer nu aș opta decât pentru 2 – 3 opționale. Nu văd rostul multora dintre ele, dar asta este doar percepția mea.

Pe Ford Focus ST îl vei alege pentru a-l conduce, nu doar pentru a te deplasa din punctul A în punctul B. Te vei simți bine la volan, chiar dacă scaunele nu sunt cele mai comode. Vei savura fiecare curbă și fiecare accelerație puternică, chiar dacă vei avea mult de muncă cu volanul, în încercarea de a te opune unui torque steer evident. Vei asculta numai sunetul motorului, chiar dacă în interior este ajutat și de un sistem de sonorizare ce creează artificial alte frecvențe.

Dacă semeni oricât de puțin cu mine, îți va plăcea cu siguranță Ford Focus ST. Mașina asta te implică, o simți ușoară și agilă, suficient de puternică în majoritatea situațiilor și aș spune chiar că are personalitate. Iar toate astea vin cu toate elementele practice pe care o oferă un Ford Focus ”normal”.

Vă las la final cu principalele plusuri și minusuri ale lui Ford Focus ST 2.0 EcoBoost 250 CP M6:

PRO

  • motor puternic, elastic, ce trage bine la orice turație;
  • ținută de drum sigură, dinamică ridicată;
  • direcție exactă;
  • etajare foarte bună a cutiei de viteze;
  • exterior și interior frumos personalizate față de un Focus ”normal”.

CONTRA

  • scaune față înguste, ușor incomode și cu o poziție de conducere prea înaltă chiar și reglate la maxim jos;
  • mult torque steer, la orice accelerație în treptele inferioare, chiar și în treapta a treia la peste 100 km/h, volanul îți poate fi smuls din mâini dacă nu ești complet implicat.