Ford Focus a ajuns la cea de-a patra generație după 20 de ani de la apariția primului exemplar, iar în 2018 se prezintă cu o platformă tehnică nouă, precum și cu un design ce renunță la câteva elemente caracteristice edițiilor anterioare.

Am testat la sfârșit de octombrie un Ford Focus ST-Line cu motor diesel de 1.5 litri cuplat la o transmisie automată cu 8 trepte, noutate în gamă.

Specificații pentru Ford Focus ST-Line 2018 1.5 EcoBlue 120 CP A8

Specificatii Ford Focus ST-Line 2018 1.5 EcoBlue 120 CP A8

Design exterior și interior

Spuneam că al patrulea Ford Focus a primit un design complet nou, ce se detașează clar de generațiile trecute. Acestea aveau câteva elemente comune, precum al treilea geam pe lateral, parbrizul și luneta mult înclinate.

Ford Focus 2018 mută al treilea geam lateral de pe caroserie pe portieră, luneta este acum doar ușor înclinată, ia o poziție mai verticală. Generația a treia renunțase deja la stopurile poziționate pe ultimii montanți, dar ultimul Focus hatchback se detașează și de înaintașul său prin stopurile din două bucăți – una pe caroserie, cealaltă pe haion.

Partea din față rămâne în identitatea actuală Ford, cu grila hexagonală tipică ultimelor modele. Apropo de grilă, aceasta are un design diferit în funcție de fiecare versiune. Focus ST-Line 2018 abordează aici un design 3D tip fagure.

Ford Focus ST-Line 2018 propune o alură sportivă. Muchiile din partea frontală, de pe capotă, laterale și din zona posterioară, precum și liniile caroseriei o fac să pară mai joasă și mai lată decât este în realitate. Privită din spate, în special, Ford Focus ST-Line 2018 îți lasă senzația unui raport lățime / înălțime mult mai mare decât cel ce reiese din dimensiuni.

Cu jante pe 18 inch, precum a primit mașina de test, și în culoarea exterioară Desert Island Blue, Ford Focus ST-Line 2018 a reușit să întoarcă multe capete pe stradă. Probabil mult a avut de-a face și noutatea, puține modele Focus din noua generație putând fi văzute până acum pe stradă.

Singurul lucru care nu mi-a plăcut la exterior nu ține de design, ci de vizibilitate. Oglinzile laterale sunt foarte mici, trebuie să te uiți atent spre a vedea exact ce e în spatele tău.

Trecem în interior unde, ca și pe afară, totul este schimbat. Este adoptat același layout precum am văzut deja la noul Fiesta, cu ecranul sistemului de infotainment pus deasupra gurilor de ventilație. El nu este încastrat în bord, iar unora s-ar putea să nu le placă această abordare. Ecranul este însă ușor lizibil, fiind poziționat la o înălțime ce-ți permite să nu-ți miști prea mult privirea de la drum.

Imediat sub display-ul tactil de 8 inch vedem câteva comenzi fizice pentru centrala infotainment, mai jos de gurile de ventilație este amplasat sistemul de aer condiționat automat pe două zone. În partea inferioară a consolei centrale avem o priză de 12V, un port USB și o zonă unde putem pune telefonul mobil. Opțional aici poate fi comandat pad de încărcare wireless, așa cum a avut și exemplarul de test.

Pe tunelul median spațiul este aerisit, levierul schimbătorului de viteze fiind înlocuit de un controller rotativ. În spatele acestuia avem maneta frânei electrice de parcare și mai departe butonul pentru Auto Hold și alte 6 pentru diferite setări – mod de rulare, controlul tracțiunii, sistemul de parcare automată, sistemul Start / Stop, Head-Up Display și senzorii de parcare. Lângă toate acestea sunt două cup holdere, în spatele lor vedem un spațiu de depozitare, urmat de cotieră, ce ascunde înăuntru un alt spațiu de depozitare, însă nu dintre cele mai voluminoase.

Materialele din interior sunt de bună calitate doar către partea superioară a bordului. În zonele mai puțin vizibile avem plastic tare, ce lasă o impresie mai puțin plăcută. Neplăcute sunt și fețele de uși ce aduc un model cu cusături care să le facă mai interesante, aceste cusături fiind doar aparente. De fapt este vorba de o singură bucată mare de plastic pentru cea mai mare parte a portierelor.

Tot la chestii enervante vreau să trec și amplasarea butonului pentru pornirea / oprirea motorului. Este poziționat extrem de greu accesibil, în spatele volanului, într-o poziție îndreptată în jos și spre coloana volanului, când de fapt confortabil ar fi fost tocmai invers – către sus și către dreapta. Vă spun, foarte ciudată amplasarea acestui buton ce va fi acționat cel mai des.

Finisările și construcția generală sunt bune, dar nu excepționale. Mai găsești pe ici și colo lucruri de care să te plângi, cum ar fi tunelul median ce nu pare cel mai solid, se mișcă chiar și când îți sprijini piciorul drept de el, în timp ce conduci.

Cred că am spus mai multe cuvinte negative despre Ford Focus ST-Line 2018 decât ar fi trebuit. Astfel va reieși că stă prost la capitolul design, ceea ce nu poate fi mai fals. Am vrut doar să evidențiez micile imperfecțiuni ale interiorului, de altfel unul foarte plăcut per ansamblu.

Am apreciat cele câteva finișaje ce dau o notă sportivă unui Ford Focus ST-Line 2018. Cusături roșii pe volan și scaune, volan teșit în partea de jos, elemente decorative ce imită fibra de carbon ș.a.

Din punct de vedere al spațiului interior, Ford Focus ST-Line 2018 stă mult mai bine față de generația pe care o înlocuiește. În față este loc din belșug, scaunele din echiparea ST-Line sunt de tip V-shape cu susținere înalțată, adică sunt profilate mai sport. Pot acomoda orice tip de persoană în deplin confort, chiar și pentru perioade lungi de timp. Ajustările sunt largi, poziția poate fi reglată suficient de jos, chiar și eu, la 1.95 metri înalțime, am avut destul loc la cap, deși mașina de test a venit cu plafon panoramic cu deschidere ce răpește câțiva centimetri de sus.

În spate este cu adevărat mult mai bine față de oricare alt Focus de până acum și aș spune că noul model este printre cele mai spațioase compacte. Ford afirmă că Focus 2018 are cel mai mare loc la picioare din segment. Spațiul este suficient pe toate direcțiile, dar la picioare senzația de spațiu este amplificată de șezutul banchetei ce este destul de îngust și astfel pare că până la scaunul față este mai mult loc decât avem de fapt la dispoziție.

Altceva este cu adevărat deranjant în spate. Anume că nu există cup holdere. Sticle poți așeza în buzunarele portierelor, dar nu ai unde să pui pahare. Mașina testată nu avea nici cotieră centrală în spate.

Oricum ar fi, în Ford Focus ST-Line 2018 se stă foarte confortabil atât pe locurile din față, cât și în spate, cu mult spațiu pe toate direcțiile.

Portbagajul nu este cel mai voluminos. În fișa tehnică sunt dați 375 de litri, dar această valoare este calculată până la plafon și nu până la tăblia din dreptul lunetei. La o mașină precum cea de test, cu sistem de sunet B&O Play, ce pune un subwoofer în locul roții de rezervă, volumul portbagajului măsurat până la înălțimea spătarului banchetei scade cu câțiva zeci de litri. Personal n-am reușit să pun un cărucior de copil în portbagaj fără să renunț la polița superioară.

Motor și cutie de viteze

Deși mi-ar fi plăcut să văd la lucru un motor pe benzină, de ce nu cel în versiunea de 175 CP, a trebuit să mă mulțumesc cu un diesel EcoBlue de 120 CP. Este în esență același motor cu cel pe care l-am văzut la lucru în cazul Ford-ului Fiesta Vignale.

În practică, cei 120 CP dezvoltați la 3600 rpm și cuplul de 300 Nm disponibil între 1750 și 2250 rpm reușesc să imprime un caracter suficient de dinamic până la viteze de 100 – 110 km/h. Mai departe nu l-am mai simțit atât de vioi pe Ford Focus ST-Line 2018.

Motorul răspunde prompt încă de pe la 1500 rpm, dar își pierde destul de repede suflul, după 3000 – 3200 de rpm parcă nu mai are același elan.

Dieselul sună destul de rugos la rece și în sarcină, nu este un etalon în materie de rafinament. În schimb, la turație constantă, sub 2500 rpm nici nu-l auzi în habitaclu. Apropo de asta, Ford Focus ST-Line 2018 beneficiază de o antifonare de nivel mediu, nu mi s-a părut a fi zgomotos, dar nici dintre cele mai silențioase compacte nu este. Parcă mai bine stă Ford Fiesta pe acesată direcție, desigur raportat la clasa din care face parte.

O altă noutate pentru Ford Focus de generație 2018 este cutia automată cu 8 rapoarte. S-a renunțat la cutia Powershift cu dublu ambreiaj, în favoarea uneia cu convertizor de cuplu, aleasă cel mai probabil din considerente ce țin de fiabilitate.

Cele 8 trepte reușesc să exploateze eficient resursele motorului, sunt bine etajate și-ți permit să rulezi cu 130 de km/h la numai 2000 rpm.

Cutia schimbă repede treptele și suficient de fluent. Mai sunt momente în care bruschează, de cele mai multe ori la plecarea de pe loc sau la kick-down, pe care nu-l face atât de prompt. Uneori durează și mai bine de o secundă și jumătate de când ai apăsat accelerația la podea și până retrogradează. Nici când treci în modul Sport de rulare acest comportament nu se schimbă radical, practic doar crește turația la care trece într-o treaptă superioară. Astfel, cutia ține mai mereu acul turometrului în jurul a 2000 rpm.

Când activezi modul Eco, cutia încearcă să reducă cât de mult turația, uneori rulezi și cu doar 1100 rpm, iar motorul nu sună deloc plăcut în zona aceea.

Noua cutie cu 8 trepte n-o pot numi deloc rea, doar că, spre a fi cu adevărat bună, mai are nevoie de câteva update-uri.

Ținută de drum, performanțe și consum

Nu știu câți ați aflat, dar Ford Focus 2018 poate veni în două versiuni, când ne referim la trenul de rulare. Variantele Trend cu motoare de bază aduc punte spate semi-rigidă, în timp ce toate celelalte versiuni au punte spate independentă, la fel cum a fost și cazul mașinii de test.

Ford Focus ST-Line 2018 primește o suspensie Sport, ce coboară cu 1 cm garda la sol față de versiunile normale. Este ceva mai rigidă și asta se simte în special pe gropile mici, dar pronunțate, când mașina devine doar o idee inconfortabilă. De vină sunt cu siguranță și jantele pe 18 inch încălțate cu pneuri cu talon îngust, ce nu pot prelua din șoc.

Pe de altă parte, pe Ford Focus ST-Line 2018 este o adevărată plăcere să-l conduci. Abia aștepți curbele, serpentinele, spre a te bucura de o direcție exactă, asistată atât cât să-ți ofere un feedback bun. Suspensia ține perfect ruliul sub control, mașina abia dacă se înclină pe virajele atacate în forță, iar senzația este de deplină siguranță și încredere. Și multă plăcere, desigur.

În mod cert acesta este principalul atu pentru generația Ford Focus 2018. Ținuta de drum este dinamică, exemplară din acest punct de vedere, dar și suficient de confortabilă, chiar și pentru drumurile noastre.

Pe Ford Focus ST-Line 2018 avem de ales între 4 moduri de rulare – Normal, Eco, Slippery și Sport, ce schimbă comportamentul motorului, cutiei de viteze, al direcției și al ESP-ului, respectiv al controlului tracțiunii. Diferențele de comportamnet între aceste moduri nu sunt semnificative, precum în cazul mașinilor premium, dar pot fi observate anumite ajustări. Pe Normal avem parte de un comportament echilibrat, pe Slippery se optimizează tracțiunea pe suprafețe alunecoase, în Eco se încearcă reducerea pe cât posibil a consumului de carburant, iar în Sport totul devine mai incisiv, fiind potrivit stilului dinamic de conducere.

Performanțele oferite de ansamblul motor – cutie de viteze sunt decente, însă nu se ridică la înălțimea trenului de rulare. Dieselul primit de data asta accelerează până la 100 km/h în puțin peste 10 secunde, în timp ce viteza maximă se oprește cu 7 km/h mai jos de 200 km/h. Reprizele sunt bune până la viteze de autostradă, principalul responsabil pentru asta fiind cutia cu 8 trepte, ce permite o etajare scurtă a primelor 5 rapoarte.

Consumul de motorină mă așteptam să fie ceva mai bun după cei aproximativ 520 km rulați. Media a fost de 6.2 l/100 km, dar, dacă stau să mă gândesc bine, am și condus destul de sportiv mai tot timpul. În plus, am prins traficul de pe Valea Prahovei într-o după-amiază de duminică, plus aglomerație urbană prin București, așa că deodată consumul nu mai pare deloc rău, nu?

Tehnologie și siguranță

Ford Focus ST-Line 2018 stă bine și la acest capitol. Este în momentul de față unul dintre cele mai bine echipate automobile de clasă compactă non-premium. Sigur, asta se întâmplă atunci când alegi versiuni superioare și mai pui și câteva opționale, fix cum a fost cazul exemplarului de test.

Pentru sistemul de infotainment nu sunt noutăți, fiind prezent același SYNC 3 ca și în cazul altor modele din gama Ford. Poate veni în combinație cu ecran de 6.5 inch sau cu unul de 8 inch, precum primești în echiparea ST-Line Business.

SYNC 3 rămâne un sistem bun, care se mișcă destul de bine prin meniuri, deși uneori parcă își ia cam mult timp de gândire. Nu oferă nimic spectaculos, fără tranziții speciale între ecrane, însă meniul este logic structurat, intuitiv, cu butoane mari și ușor de găsit. Aduce și conectivitate Apple Car Play și Android Auto, așa că poți avea unele aplicații din smartphone direct pe ecranul de 8 inch al mașinii.

Galerie cu capturi de ecran din interfața SYNC 3 de pe Ford Focus ST-Line 2018:

Iată câteva echipamente despre care vreau să vorbesc mai pe larg, prezente pe exemplarul Ford Focus ST-Line 2018 de față:

  • Sistem de parcare complet automată, autonom. Disponibil doar pentru versiunile cu cutie automată, acest sistem preia complet comenzile mașinii, acționând automat atât volanul, cât și accelerația, frâna și cutia de viteze, trecând din D în R și invers ori de câte ori este nevoie spre a parca perfect mașina. Acesta este principalul motiv pentru care levierul cutiei de viteze automate a fost înlocuit cu un comutator circular;
  • Sistem Head-Up Display (HUD) care, deși proiectează imaginea nu foarte sus (practic cam pe capota motorului vezi informațiile) este vizbil și cu ochelari de soare cu lentile polarizate;
  • Camera video de marșarier dispune de două moduri de afișare: cel clasic, ce poate simula prin linii virtuale direcția pe care o va parcurge mașina, dar și vedere la 180 de grade, când ecranul este împărțit în 3 zone spre a oferi o perspectivă panoramică;
  • Pilot automat autoadaptiv cu centrare pe banda de mers. Sistemul este disponibil doar pe versiunile cu cutie automată de viteze și urmărește mașina din față prin accelerare și frânare chiar și până la oprirea completă a mașinii. Mai mult, face mici ajustări ale direcției spre a centra mașina pe banda de mers corect marcată. Sistemul se dezactivează însă dacă nu ții mâinile pe volan.

Dintre cele mai importante dotări standard prezente pe un Ford Focus ST-Line Business 2018, menționez: aer condiționat manual, elemente decorative ST-Line pentru exterior și interior, faruri de ceață LED cu funcție de viraj, geamuri electrice față și spate, jante din aliaj pe 17 inch, lumini de zi cu LED, oglinzi exterioare încălzite, reglabile și rabatabile electric, pilot automat cu limitator de viteză, scaune față sport, suspensie sport, senzori de parcare față și spate, SYNC 3 cu Bluetooth, Apple Car Play și Android Auto ș.a.

Opțional, mașina de test a adus Design Pack 2 (geamuri fumurii, jante pe 18 inch, faruri Full LED), Comfort Pack (aer condiționat automat pe două zone, keyless entry and start, senzor de ploaie și oglindă electrocromă), Head-Up Display, SYNC 3 cu navigație, sistem de sunet B&O Play, Pachet Iarnă (scaune față, parbriz și volan încălzite), Parking Pack (Active Park Assist 2, rear wide-view camera, protecție uși), plafon panoramic cu deschidere, Technology Pack 1 (recunoaștere semne rutiere, fază lungă automată, alertă șofer, pilot automat autoadaptiv cu centrare pe banda de mers), wireless charging pad, vopsea metalizată Desert Island Blue.

Capturi de ecran din meniul computerului de bord de pe Ford Focus ST-Line 2018 1.5 EcoBlue 120 CP A8:

Pe partea de siguranță, Ford Focus ST-Line 2018 aduce standard airbaguri frontale, laterale și cortină, ESP cu TCS, ABS, prinderi ISOFIX, asistență la plecarea din rampă, senzor de presiune pneuri, asistență pre-coliziune, frânare post-impact, monitorizare unghi mort, avertizare și asistență la părăsirea benzii de mers, cross traffic alert.

Toate aceste sisteme de siguranță, precum și strctura caroseriei concepută spre a prelua mare parte din energia de impact, i-au adus lui Ford Focus 2018 5 stele la testele Euro NCAP, realizate după ultimele norme.

Preț

Ford Focus ST-Line Business 1.5 EcoBlue 120 CP A8 – de la 24.300 Euro cu TVA. O mașină configurată precum cea primită de noi, cu toate pachetele și opționalele enumerate mai sus, ajunge la un preț cu TVA de 30.750 de Euro. Promoțiile actuale rulate de Ford România taie 5.583 de Euro din acest cost, așadar prețul final scade la 25.167 Euro cu TVA.

Concluzii

Poate părea că pe alocuri am fost prea dur în analiza făcută lui Ford Focus ST-Line 2018, pentru ca acum, la final, să-l laud mai mult decât este cazul. Cert este că această mașină este una extrem de reușită, dar care are, la fel ca orice altă mașină, mici probleme. Probabil că pe acestea le-am menționat pe toate, iar pe plusuri nu am insistat la fel de mult.

De departe ceea ce te va încânta în primul rând la un Ford Focus ST-Line 2018 va fi ținuta de drum. Extrem de dinamic, dar și foarte confortabil în același timp, trenul de rulare stabilește noi standarde în clasa compactă. Vei fi satisfăcut pe deplin de comportamentul rutier atât din postura de șofer, cât și din cea de pasager.

Spațiul interior a crescut evident față de generația pe care o înlocuiește și aș spune că este printre cele mai mari din segment.

Designul este reușit atât în exterior, cât și în interior, iar multitudinea de tehnologii disponibile te va face să te simți ca într-o mașină premium.

Pe de altă parte portbagajul este sub media clasei, iar construcția, precum și unele finisări și materiale puteau fi mai bune.

Cele mai importante puncte pro și contra pentru Ford Focus ST-Line 2018 1.5 EcoBlue 120 CP A8:

PRO

  • ținută de drum exemplară, foarte dinamică și confortabilă în același timp;
  • spațiu interior generos, mult loc pe toate direcțiile, atât în față, cât și în spate;
  • multă tehnologie la bord, cu multe sisteme de asistență de ultimă generație;
  • design exterior plăcut, mult mai interesant decât relevă pozele.

CONTRA

  • portbagaj sub media clasei compacte;
  • unele elemente deranjante: oglinzi exterioare foarte mici, amplasarea butonului Start/Stop motor îl face total incomod de acționat, fără cup holdere și cotieră în spate.