După ce am văzut cum s-a descurcat camera auto DVR Navitel R600 este timpul să testăm și un al doilea produs de la aceeași companie din Cehia. De data aceasta analizăm un sistem de navigație cu GPS, model Navitel G550 Moto.

După cum sugerează denumirea, acest gadget a fost proiectat în primul rând spre a fi utilizat pe motocicletă, dar, cu accesoriile pe care le primim în pachetul de retail, putem folosi un astfel de dispozitiv și în mașină.

Specificații pentru GPS-ul Navitel G550 Moto

  • Software: Navitel Navigator;
  • Sistem de operare: Windows CE 6.0;
  • CPU: MSB 2531, frecvență 800 MHz;
  • Slot carduri microSD de până la 32 GB;
  • Ecran tactil TFT rezistiv de 4.3 inch, rezoluție 480 x 272 pixeli;
  • Bluetooth 4.2 cu A2DP;
  • Funcții: instalare de hărți adiționale, actualizări pentru hărți gratuite pe viață, alerte SPEEDCAM, calcularea timpului rutei;
  • Hărți preinstalate: Albania, Andorra, Austria, Belarus, Belgia, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Cipru, Croația, Danemarca, Elveția, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Gibraltar, Grecia, Islanda, Insula Man, Italia, Kazahstan, Letonia, Liechtenstein, Lituania, Luxemburg, Macedonia, Malta, Moldova, Monaco, Muntenegru, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, Regatul Unit, Republica Cehă, România, Rusia, San Marino, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ucraina, Ungaria, Vatican.
  • Dimensiuni (aprox.): 124 x 88 x 20 mm;
  • Greutate: 221 grame.

Design

În cutia de retail, pe lângă GPS-ul propriu-zis, găsim și suportul activ, prindere pentru ghidonul motocicletei, prindere cu ventuză pentru parbrizul mașinii, încărcător pentru motocicletă, încărcător pentru mașină, cablu de alimentare de la mufa proprietară la USB, cablu de date miniUSB – USB, pensetă de plastic, manual de utilizare și certificat de garanție.

Iată deci că în pachet avem suficiente accesorii spre a folosi dispozitivul atât pe motocicletă, cât și în mașină.

Primul lucru care atrage atenția atunci când analizăm GPS-ul Navitel G550 Moto este robustețea sa. Fiindcă va fi folosit pe motocicletă, acesta trebuie să fie rezistent nu doar la șocuri și vibrații ceva mai accentuate, dar și la infiltrarea apei sau a prafului. Tocmai de aceea, Navitel G550 Moto respectă standardul IP67.

Pentru a fi sigur că acest standard este îndeplinit, utilizatorul trebuie să închidă ermetic toate căpăcelele de cauciuc din dreptul elementelor de conectivitate. Toate se află poziționate pe laterala din stânga. Mi-ar fi plăcut ca acestea să se fixeze mai ușor, aproape de fiecare dată nu am reușit din prima încercare. Credeam că le-am închis, dar, în doar câteva secunde, observam că acestea se desfăceau singure.

Alte particularități se referă la plasticul gros, ușor cauciucat, ce acoperă mare parte din laterale și spatele dispozitivului. Practic, Navitel G550 Moto se aseamănă cu un smartphone tip rugged atunci când este comparat cu alte GPS-uri clasice.

Suportul în care se fixează sistemul de navigație este unul activ. Asta înseamnă că alimentarea cu curent se face prin intermediul acestui suport, care este prevăzut cu 5 pini de contact. Navitel G550 Moto prezintă și el o zonă cu 5 contacte pe spate, tocmai din aceeași cauză.

Suportului i se poate atașa fie elementul de montare pe ghidonul motocicletei, fie cel de fixare pe parbrizul mașinii, prin intermediul unei ventuze puternice. Ambele elemente permit ajustări pe mai multe direcții, așa că găsirea unghiului perfect de vizualizare este posibilă.

Pentru ca GPS-ul să nu se desprindă accidental de pe suport, acesta poate fi asigurat prin intermediul unui șurub (aflat pe suport) ce se înfiletează în sistemul de navigație.

Cablurile de alimentare din pachet sunt lungi și par destul de zdravene, gata să facă față și în condiții dificile de exploatare.

Concluzie scurtă: Navitel G550 Moto aduce în pachet toate elementele necesare montării atât pe motocicletă, cât și în mașină, și pare un dispozitiv bine fabricat, extrem de solid.

Ecran și sunet

Navitel G550 Moto afișează informațiile și poate fi controlat de utilizator prin intermediul ecranului tactil de 4.3 inch. Acesta este de tip TFT și are o rezoluție de 480 x 272 pixeli. Asta înseamnă o densitate a pixelilor de 128 ppi, mult mai puțin decât majoritatea smartphone-urilor actuale. Să nu facem totuși astfel de comparații, căci în lumea sistemelor de navigație o astfel de rezoluție la o diagonală de 4.3 inch este normală.

Fiind un ecran TFT, culorile și contrastul nu impresionează. Unghiurile de vizualizare nici atât, doar câteva grade de la perfect perpendicular și totul are de suferit.

Touchscreen-ul este de tip rezistiv, așa că ecranul va reacționa la atingere indiferent de ce material va ajunge în contact cu display-ul. Nu este nevoie să atingem doar cu mâna, absolut orice alt material va face același lucru. Asta este bine mai ales dacă ne gândim că pe motocicletă vei fi nevoit să atingi ecranul cu mănușile.

Sunetul cade în sarcina unui difuzor aflat pe spatele GPS-ului, undeva către colțul din stânga sus. Prin acea grilă iese un sunet clar, chiar foarte clar pe partea de voce, și la o intensitate mai mult decât suficientă atunci când folosim GPS-ul în mașină.

Pentru că Navitel G550 Moto se adresează în special motocicliștilor, acesta este prevăzut și cu conexiune Bluetooth 4.2. Prin intermediul ei, utilizatorul poate conecta o pereche de căști cu Bluetooth, iar informațiile de la GPS vor ajunge astfel direct în urechile lui.

Utilizare

Navitel G550 Moto nu aduce decât două butoane fizice: cel Power, pe latura de sus, și cel Reset, de mici dimensiuni, aflat pe spate. În rest, toate funcțiile acestui dispozitiv vor fi accesate prin interacțiunea cu ecranul tactil.

Sistemul de operare ce rulează în spatele interfeței Navitel Navigator este un Windows CE 6.0. Navigarea prin meniu este extrem de simplă, intuitivă, nimic nu pare greu de înțeles. Orice persoană, chiar și cei mai puțin tehnici, vor găsi imediat fiecare setare. Nimic nu este ascuns sau greu de accesat.

Galerie cu capturi de ecran din interfața GPS-ului Navitel G550 Moto:

Interfața se mișcă fluid mai tot timpul, lagul nu-și face apariția decât foarte rar, doar atunci când sunt executate comenzi de căutare ale anumitor puncte de interes ori adrese complexe.

Apropo de acestea, Navitel G550 Moto, ca de altfel mai niciun GPS ce nu folosește o conexiune la internet, nu aduce atâtea puncte de interes pe harta României. Nici nu se poate compara cu ceea ce oferă Google Maps, însă facem o comparație deja deplasată.

Tocmai acesta este principalul motiv pentru care piața de sisteme de navigație a cunoscut o cădere abruptă în momentul în care smartphone-urile i-au cucerit pe toți.

Harta României este suficient de detaliată, nu am găsit drumuri care să nu fie pe hartă. În materie de adresă, la fel, Navitel G550 Moto oferă o bună recunoaștere până la nivel de număr de stradă.

Dacă nu ai nevoie de o multitudine de puncte de interes, ci doar de găsirea unei anumite adrese, atunci te poți baza pe Navitel G550 Moto.

Navigarea propriu-zisă decurge fără probleme, poziționarea este destul de exactă, fiind vorba de obicei de o eroare de doar 2 – 3 metri.

Conectivitate


În afară de portul de alimentare, Navitel G550 Moto mai aduce un slot pentru card microSD de până la 32 GB și port miniUSB, pentru transfer de date, respectiv update al hărților incluse direct în memoria internă a dispozitivului.

Pe cardul microSD poți aduce fișiere mp3 pe care apoi playerul integrat în GPS le poate reda. Poți face asta fie direct prin difuzorul extern al dispozitivului sau să trimiți semnalul în căștile ori boxa cu Bluetooth, conectate în prealabil. Împerecherea se efectuează simplu, în doar câțiva pași.

Preț

Navitel G550 Moto – aproximativ 700 de lei preț mediu.

Concluzii

Viața sistemelor de navigație a devenit foarte grea în momentul în care mai toată lumea are acum în buzunar un smartphone. Ba mai mult, tot mai multe mașini noi aduc standard ori la prețuri decente sisteme de infotainment ce includ și navigație.

Așadar, scopul pe care un GPS trebuia să-l îndeplinească este acum dus la bun sfârșit și de alte dispozitive pe care deja le avem.

Totuși, pentru motocicletă, este mai greu să găsești un înlocuitor. Aici s-ar putea dovedi util un GPS precum Navitel G550 Moto. Cele două mari avantaje ale acestuia stau în rezistența la intemperii și la conectivitatea Bluetooth, ce-ți permite să primești ghidările direct într-o cască compatibilă.

Pricipalele puncte pro și contra pentru GPS-ul Navitel G550 Moto:

PRO

  • construcție solidă, certificare IP67 împotriva infiltrării apei și a prafului;
  • suport atât pentru ghidonul motocicletei, cât și pentru parbrizul mașinii direct în cutia de retail;
  • interfață simplă, aerisită, ușor de parcurs de oricine;
  • conectivitate Bluetooth;
  • player de muzică;
  • 47 de hărți incluse în memoria internă plus actualizare gratuită pe viață a acestora.

CONTRA

  • ecranul oferă unghiuri de vizualizare înguste, dar și culori șterse și contrast scăzut;
  • puține puncte de interes pe harta României;
  • căpăcelele din cauciuc ce acoperă porturile de conectivitate se fixează foarte greu, dacă nu ai suficientă grijă se pot desface singure și astfel se pierde rezistența la apă și praf.
  • Pingback: GPS Navitel G550 Moto – review - Stiri ultima ora, stiri online()

  • Andrashi

    Nu înțeleg cine ar cumpăra un asemenea device. .. un telefon cu Android având aceeași certificare, costa cam tot atât. …

    • Ecran rezistiv e răspunsul.

    • theozanhan

      Pipi pe ele, toate crapa

    • Andrashi

      Pai și un tel CAT sau iHunt sau Dorel nu au ecrane rezistive 😀?

    • Nu stiu, ca nu ma dau cu motorul. Oricum, un navigator adevarat pentru motocicleta trebuie sa aiba protectie si la stropii de benzina.
      Pana la urma te decurci si cu telefonul bagat in buzunar si cu indicatiile ascultate in casca BT.
      Cand Ewan McGregor si Charley Boorman au dat tura in Africa, au folosit Nokia 6110 cu Nokia Maps. Deci se poate.

    • cutienoua

      Eu vreau sa stiu cum s-au descurcat pana acum motociclistii ?! Lol

    • Da, sa faca bine Emil sa se urce pe motor si sa bage o Mongolie, un tur de Africa, ceva :))

    • Îl las pe Darius / că tot a făcut recenzia, el a și avut motor o bună perioadă de timp și chiar își dorește să treacă pe enduro. :)

    • Andrashi

      Greu tareeeee 😂