La începutul lunii septembrie am fost alături de Mazda în Spania, undeva lângă Girona, spre a testa cel mai nou model al lor – Mazda CX-30 2019, un SUV ce-și dorește să umple golul dintre CX-3 și CX-5

Înainte de a prezenta pe scurt această mașină, să vedem care sunt principalele specificații, cu detalii despre fiecare motorizare în parte, majoritatea prinse în câteva tabele extrase din kit-ul de presă:

Dimensiuni, masa si capacitate portbagaj Mazda CX-30 2019

Specificatii motorizari gama Mazda CX-30 2019

Performante, consum si emisii gama Mazda CX-30 2019

Design

Mazda Cx-30 se integrează la fix între CX-3 și CX-5 ca dimensiuni și prețuri, însă din punct de vedere al designului se detașează de acestea. Nu fiindcă adoptă o nouă linie de design, rămânând fidelă conceptului Kodo – Soul Of Motion, ci fiindcă proporțiile sunt cu totul altele.

Dacă din față sau din spate nu aș spune că se vede o revoluție, grila fiind tipică mărcii, iar lămpile în aceeași idee pe care am văzut-o la Mazda 3, din lateral este o cu totul altă poveste.

Asta fiindcă raportul dintre suprafața din tablă a caroseriei și suprafața vitrată este cu mult mai mare ca la oricare alt SUV Mazda. Linia geamurilor laterale începe foarte sus, iar asta creează o imagine de mașină sport, un fel de SUV coupe.

Liniile simple, clare, desenul curat și proporțiile atent studiate, sunt cele care fac din Mazda CX-30 o mașină cu un design de apreciat. Din punctul meu de vedere, acest SUV este printre cele mai reușite la ora actuală, dar, cum frumusețea stă în ochii privitorului, vă voi lăsa și pe voi să admirați și să decideți. Eu totuși rămân la convingerea mea, anume că designul acestui CX-30 este unul extrem de reușit.

Clip video cu prezentarea exteriorului și a interiorului de pe Mazda CX-30 2019:

 

La interior se păstrează în foarte mare măsură layout-ul de la Mazda 3, mașină de la care Mazda CX-30 2019 a preluat platforma. Sunt totuși mici modificări, ajustări și reinterpretări, care fac ca interiorul acestui SUV să fie, la rândul lui, unul dintre cele mai aspectuoase la acest moment.

Materialele, finisările de detaliu și asamblarea sunt toate la cele mai înalte standarde și nu doar pe alocuri pot spune că Mazda CX-30 2019 se simte precum o mașină premium. Există piele pe bord și pe fețele de uși, precum și pe tunelul median. Aceasta poate fi de culoare maro sau bleumarin, în funcție de echipare, și se va asorta și cu porțiunile de aceeași nuanță de pe scaune.

Poziția la volan a primit o atenție deosebită și trebuie să recunosc că m-am simțit excelent în scaunul șoferului. Acesta are plaje largi de reglaj, la fel ca volanul, ce a fost preluat în întregime de la Mazda 3 2019. Iar asta nu e rău deloc.

Vizibilitatea este foarte bună în Mazda CX-30. Parbrizul este înclinat, dar pornește de undeva mai din spate, așa că nu încurcă aproape deloc în curbele strânse la stânga, acolo unde de obicei montantul A acoperă mare parte din drum. Nici către spate nu sunt probleme, luneta are dimensiuni optime. Către trei sferturi spate sunt ceva probleme, micuțul geam lateral din spatele portierelor nu poate face minuni.

Spațiu este destul în față și pe banchetă, unde atât la cap, cât și la picioare nu ai de ce să te plângi. Pe lățime nu este tot atât loc ca într-un CX-5, dar vorbim despre o altă clasă deja. Oricum, spațiu mult mai mult decât mă așteptam să găsesc, date fiind dimensiunile exterioare.

Portbagajul este și el suficient de generos, cu 430 de litri poate primi lejer bagajele a patru persoane plecate în concediu. Forma este regulată, iar sub podea mai sunt câțiva litri disponibili, asta dacă mașina nu vine cu sistemul audio Bose, al cărui subwoofer ocupă ceva mai mult volum. Am apreciat și marginea de încărcare destul de joasă, precum și deschiderea largă a haionului.

Motor și cutie de viteze

Aici, nu aș putea să detaliez pe fiecare model în parte. Asta din cauză că în cadrul evenimentului am avut la dispoziție toate motorizările disponibile, cu toate tipurile de transmisii. Sunt în total 3 motorizări, fiecare poate fi cuplată la o trasnmisie manuală sau automată cu 6 trepte și fiecare în parte poate veni cu tracțiune față sau integrală. Astfel, poți alge dintre nu mai puțin de 12 astfel de combinații.

Eu am condus motorul de bază pe benzină, Skyactiv-G cu 122 CP, cuplat la o transmisie manuală, cu tracțiune față. A fost fix aceeași combinație ca la Mazda CX-3 pe care am testat-o la sfârșit de 2018.

Diesel-ul de 1.8 litri, cu transmisie manuală și tracțiune față s-a comportat la fel ca în cazul Mazda 3 2019, pentru care am scris review în iunie.

Și am mai avut ocazia de a conduce pentru câțiva kilometri și revoluționarul motor Skyactiv-X cu 180 CP, combinat cu o cutie automată și tracțiune integrală AWD. Despre acesta puteți afla mai multe din articolul dedicat.

De menționat este faptul că ambele motorizări pe benzină vin cu un sistem mild hybrid, ce folosește un starter generator, o baterie Li-Ion de 600 kJ și un convertor DC/DC de 1.7 kW la un maxim de 120 A. Întregul sistem mild hybrid lucrează la o tensiune de 24 V.

Aș mai spune câte ceva despre cutiile de viteze. Pe cea manuală este o plăcere să o manevrezi, având o cursă scurtă a levierului și cuplări exacte pentru fiecare treaptă. Cutiile automate sunt clasice, cu convertizor de cuplu și 6 trepte. Nu sunt tocmai rele, schimbă rapid și fără șocuri, dar parcă se putea mai mult aici. Cutiile automate de pe Mazda Cx-30 2019 penalizează performanțele și cresc consumul, așa că poate ar trebui schimbate cu unele mai actuale.

Ținută de drum

Mazda CX-30 2019

De ani buni Mazda pune accent pe ținuta de drum sportivă a mașinilor sale. Aceasta se păstrează și în cazul Mazda CX-30 2019, care se simte dinamică, agilă și extrem de plăcut de condus pe drumurile virajate.

Suspensia este evident rigidă, însă nu într-atât încât să facă mașina inconfortabilă. Trecerile peste denivelări se fac fără șocuri dure, modul de lucru al suspensiei este rafinat. Cei care caută confortul, în primul rând, ar fi bine să se uite totuși în altă parte, căci Mazda CX-30 2019 se adresează celor ce se implică la volan, celor care vor să simtă mașina cu toate simțurile.

Direcția este precisă, dar am simțit-o un pic cam mult asistată. Feedback există, dar nu în doze suficiente. Se mai poate lucra un pic aici.

Nu am avut șansa de a-mi face o idee despre sistemul de tracțiune integrală de pe Mazda Cx-30, fiindcă am condus o astfel de mașină doar pentru câțiva kilometri, pe un drum asfaltat, uscat. Voi testa cu siguranță pe viitor o Mazda CX-30 AWD și vă explic atunci cum se comportă acest sistem.  

Tehnologie

După cum spuneam mai sus, Mazda CX-30 2019 folosește platforma tehnică a noii Mazda 3. Astfel, cea mai mare parte a tehnologiilor de la bord este similară.

Există același sistem de infotainment Mazda Connect pe care l-am văzut la Mazda 3 2019, unul ce afișează informațiile pe un ecran cu diagonala de 8.8 inch, cu o rezoluție înaltă. Interfața este și în acest caz simplă, totul este logic structurat, cu meniurile principale puse mereu în partea stângă a ecranului. Interacțiunea cu acest sistem se face prin intermediul joystick-ului HMI și a butoanelor cu rol de scurtături către cele mai importante meniuri.

Mazda CX-30 2019 integrează (opțional) în suita de tehnologii i-Activsense și noul sistem Driver Monitoring. Folosind o cameră video cu infraroșii și un LED IR poziționate în colțul din stânga-sus de lângă ecranul central de 8.8 inch, acest sistem monitorizează șoferul și emite semnale acustice dacă acesta pare obosit, neatent sau are alte preocupări. Sistemul Driver Monitoring analizează ochii șoferului, cât de deschiși sunt aceștia și cât de des clipește, de asemenea unghiul feței și al gurii. Am testat acest sistem în două moduri – am simulat că privesc prea mult timp pe geamul lateral și m-am prefăcut că folosesc telefonul mobil, iar sistemul a reacționat imediat de fiecare dată.

Sistemele de asistență disponibile din echiparea standard pe Mazda CX-30 sunt: Smart Brake Support (SBS), High Beam Control (HBC), Blind Spot Monitoring (BSM), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Lane Departure Warning System (LDWS), Lane-keep Assist System (LAS), Traffic Sign Recognition system (TSR), Intelligent Speed Assistance (ISA), Driver Attention Alert (DAA)și Mazda Radar Cruise Control (MRCC).

Opțional, prinse în pachete de siguranță sau standard în echipările superioare, Mazda CX-30 poate aduce Smart Brake Support Rear (SBS-R), Smart Brake Support Rear Crossing (SBS-RC), Adaptive LED Headlights (ALH), 360° View Monitor, Front Cross Traffic Alert (FCTA), Driver Monitoring și Cruising & Traffic Support (CTS).

Preț

Mazda CX-30 2019de la 21.190 Euro cu TVA pentru motorizarea Skyactiv-G 122 CP. Cel mai ieftin diesel, cu motorul Skyactiv-D 116 CP, costă 23.290 Euro, în timp ce motorul Skyactiv-X 180 CP poate fi ales pe Mazda CX-30 începând de la 24.490 Euro cu TVA.

Concluzii

Mazda CX-30 2019

Într-un segment în continuă creștere în Europa, Mazda face un pas natural și aduce un SUV ce se integrează perfect în gama actuală. Acesta nu are cum să nu convingă fanii și clienții vechi ai constructorului nipon, dar va aduce cu siguranță și noi cumpărători. Asta fiindcă, în ciuda prețului ce nu este totuși unul scăzut, Mazda CX-30 oferă multe: design reușit, un interior spațios și extrem de bine fabricat, cu multă tehnologie la bord, combinații multiple de motorizări cu transmisii manuale sau automate și tracțiune 4×2 sau 4×4. Și să nu uităm de revoluționarul motor Skyactiv-X.