Atât noul BMW Seria 3, cât și noul Z4, au fost dezvăluite în octombrie anul trecut, cu prilejul Salonului Internațional de la Paris. Debutul comercial a avut loc la începutul acestei luni, iar pe 27 martie am avut ocazia de a participa la o sesiune de test la Academia Titi Aur.

Vedetele zilei au fost BMW 330i și Z4 M40i. Cu primul am parcurs un traseu de îndemânare, printre jaloane, în timp ce al doilea s-a simțit ca peștele în apă pe circuitul de viteză.

Noul BMW Seria 3 poate fi echipat cu o gamă extinsă de echipamente de asistență a șoferului, deschizând calea către condusul autonom. Avertizarea la coliziune şi pietoni, cu funcţie de frânare, vine standard. Driving Assistant Professional, disponibil opţional, cuprinde sisteme care includ tempomat automat cu funcţie Stop & Go, asistent de direcţie şi menţinere a benzii (care contribuie la ghidarea automobilului prin spaţiile înguste), sistem de avertizare la schimbarea benzii şi sistem de avertizare la părăsirea benzii, protecţie în caz de coliziune laterală, asistent de evitare prin schimbarea benzii, avertizare la trafic transversal, la intersecţii şi de sens unic.

Gama de funcţii mai include şi o premieră pentru segment – Reversing Assistant, care poate conduce automobilul cu spatele pe distanţe de până la 50 prin direcţionarea acestuia de-a lungul aceleiaşi trase pe care a venit înainte. Acesta a fost sistemul pe care l-am pus la încercare pe traseul cu jaloane. Practic, atunci când vrei să folosești sistemul Reversing Assistant, nu trebuie decât parcurgi cu fața un anumit traseu cu o viteză de maximum 30 – 35 de km/h. Apoi, doar pui selectorul cutiei de viteze automate în modul R și activezi sistemul Reversing Assistant. Mașina preia controlul total asupra comenzilor și reface în sens invers, în marșarier, ultimii 50 de metri parcurși de șofer cu fața. Este incredibil și destul de ciudat să asiști din poziția șoferului la manevre complicate făcute de mașină, de una singură.

Demonstrația a fost concludentă. Am fost puși să parcurgem cu spatele o secțiune de traseu ce includea un cerc marcat de jaloane. Majoritatea nu am reușit să ducem la bun sfârșit proba, dar mașina, în modul Reversing Assistant, a trecut fără probleme printre jaloane, fără a dărâma nici măcar unul.

Sigur că mulți dintre șoferi vor spune că nu au nevoie de așa ceva, dar, după ce vezi cum se descurcă BMW Seria 3 2019 în Reversing Assistant, s-ar putea să-ți schimbi părerea.

Traseul de îndemânare ne-a dat ocazia să descoperim și alte calități ale BMW-ului 330i. Dinamica este clar superioară generației trecute, păstrându-se și un nivel incredibil de confort, iar direcția cu mult mai exactă și mai plăcută. Grație repartajării egale a maselor pe cele două punți, BMW 330i rămâne perfect stabil pe trasă chiar și la limită, iar când pierde aderența o face gradual, deloc surprinzător. Șoferul este tot timpul în control, sistemele electronice intervin doar când este cu adevărat nevoie de ele.

Mi-a plăcut mult și interiorul noului Seria 3. Este păstrat layout-ul ce pune accent în primul rând pe ergonomie, dar cu un design proaspăt, materiale și finisări dintre cele mai bune, totul fiind demn de segmentul premium.

Trecem la noul BMW Z4, cel ce are misiunea de a duce mai departe istoria modelelor Z, începută cu BMW Z1 prezentat sub formă de concept car în 1987 şi ca model de serie în 1989. Proporțiile rămân fidele caroseriei tip roadster, cu capotă lungă și scaune așezate cât mai aproape de puntea spate, în timp ce designul este unul dintre cele mai reușite ale modelelor BMW actuale. Agresiv din aproape orice unghi l-ai privi, noul BMW Z4 este o apariție cu adevărat spectaculoasă.

Testul cu BMW Z4 M40i a început direct pe pista asfaltată din cadrul complexului Academia Titi Aur. Aceasta nu este un traseu pe care se pot atinge viteze înalte, ci mai degrabă un circuit ce pune la grea încercare calitățile trenului de rulare. Din fericire pentru noi, BMW Z4 M40i ne-a oferit senzații tari, fiind însă tot timpul și indiferent de solicitări sau de greșelile făcute, o mașină perfect controlabilă. Și în acest caz distribuția 50/50% a maselor pe cele două punți face diferența și demonstrează de ce BMW încearcă de fiecare dată să obțină asta.

La limită, mașina este aproape neutră. Dacă vrei neapărat să scoți spatele de pe trasă trebuie să apeși pedala din dreapta, moment în care BMW Z4 M40i începe dansul, unul în care tu ești mereu la conducere. Cei cu experiență vor putea face drift cu BMW Z4 M40i în timp ce stau de vorbă cu pasagerul. Sincer, chiar asta a făcut pilotul Radu David când mașina era mai mult pe de-a latul circuitului, în timp ce eu inhalam de pe scaunul din dreapta fumul lăsat de pneurile spate, supuse torturii de către cei 340 CP ai motorului cu 6 cilindri în linie.

Burning rubber in BMW Z4 M40i

Și fiindcă am amintit de anvelope, trebuie să vă spun câte ceva și despre Continental, partenerul BMW în cadrul acestui eveniment. Cei de la Continental au încălțat cele două mașini cu unele dintre cele mai bune gume de pe piață și ne-au oferit și câteva detalii despre tot ceea ce înseamnă Continental.

Pentru majoritatea, când spui Continental, spui pneuri premium. Însă Continental este cu mult mai mult de atât. Compania este alcătuită din cinci divizii distincte:

  • Tires – dezvoltare și producție de anvelope pentru autoturisme și camioane ușoare;
  • Chassis & Safety – dezvoltă și produce tehnologii de siguranță activă și pasivă integrate, precum și produse care susțin dinamica autovehiculului (sisteme de control electronic și hidraulic al sistemelor de frânare și al șasiului, senzori, sisteme avansate de asistență pentru conducătorul auto, componente electronice și senzori pentru airbag-uri, sisteme electronice de suspensie pneumatică, sisteme de spălare a parbrizului și duzele de curățare a farurilor ș.a.);
  • Powertrain – dezvoltă și produce soluţii de sistem eficiente pentru propulsia autovehiculelor în scopul optimizării consumului de combustibil (sisteme de injecţie pe benzină şi diesel, sisteme de management al motorului și control al transmisiei, inclusiv senzori şi actuatoare, tehnologii de post-tratare a emisiilor, sisteme de alimentare cu combustibil, componente şi sisteme pentru acţionarea hibridă şi electrică ș.a.);
  • Interior – gestionarea informațiilor în interiorul și în afara autovehiculului. Sunt dezvoltate și produse panouri de instrumente, afișaje multifuncționale și de tip head-up, unități de comandă, sisteme de control al accesului și de informare despre anvelope, radiouri, sisteme de infotainment, dispozitive de introducere de date, panouri de comandă, unități de control al ventilației, software, cabine și servicii, soluții pentru telematică și sisteme inteligente de transport ;
  • ContiTech – deservește clienți din domenii industriale cheie, precum ingineria utilajelor și echipamentelor, minerit, industria agricolă și industria auto. Își folosește experiența în domeniul dezvoltării materialelor pentru produse și sisteme realizate din cauciuc, poliamidă, metal, material textil și componente electronice pentru a le combina cu serviciile industriale.

Continental deţine șapte unităţi de producţie și patru centre de inginerie în România, la Timişoara, Sibiu, Carei, Nădab, Brașov şi Iaşi. În perioada 1999-2018, Continental a investit circa 1.6 miliarde euro în activităţile din România, toate cele 5 divizii Continental fiind prezente în țara noastră. Continental România are peste 20.000 de angajați, dintre care o treime sunt ingineri și informaticieni în centrele de cercetare și dezvoltare.

Am fost invitat de către cei de la Continental la Timișoara, unde am fost asigurat vă voi avea ce vedea și ce împărtăși cu voi. Așadar, voi reveni cu mai multe detalii la momentul potrivit.

Categorii: arhivagauto

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Realme GT 2 Pro, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM.