Renault Captur și-a început cariera în 2013, primei generații fiindu-i destul de ușor să se impună în piață. Asta fiindcă nu avea decât un singur competitor la început, pe atunci fiind vorba despre Nissan Juke. În cei 7 ani de activitate, primul Captur s-a vândut în mai mult de 1.5 milioane de unități, cu 310.000 numai anul trecut.

Cu toate acestea, timpul a trecut, competiția din segment a devenit cu adevărat acerbă, momentan în clasa SUV-urilor subcompacte sunt peste 15 exponenți, așa că Renault Captur avea nevoie de o nouă generație spre a-și menține atractivitatea.

Am fost primtre primii ce au avut ocazia de a conduce noul Renault Captur, sesiunea de teste internaționale desfășurându-se undeva prin împrejurimile capitalei Greciei.

Începem cu ceea ce contează în mod prioritar la un SUV de clasă mică, anume designul. Renault Captur a atins cifrele de vânzări despre care am vorbit mai sus în mare parte datorită aspectului exterior, dar și al celui interior. În general, mașinile de segment B trebuie să puncteze bine aici, iar Captur i-a convins pe mulți încă de la prima întâlnire.

Renault Captur 2019 nu trebuia deci să se îndepărteze prea tare de rețeta câștigătoare a predecesorului său, ci doar să pluseze acolo unde acesta începuse să scârțâie.

Așadar, Renault Captur 2019 păstrează linia generală a caroseriei, fiind evident din prima că este descendentul unui SUV ce primise de la bun început un design reușit. Noul model vine însă cu dimensiuni ale caroseriei mai mari pe toate direcțiile, iar asta creionează proporții mai plăcute ochiului, mașina nu mai pare prea înaltă raportată la lățime. Sunt nu mai puțin de 110 mm în plus la lungime, cu 19 mm mai mult pe lățime și cu 10 mm mai mult pe înălțime.

Noua linie adoptă blocuri optice față și spate în forma literei ”C”, așa cum au mai toate Renault-urile recente. În plus, este scoasă frumos în evidență linia suprafeței vitrate laterale, printr-o fâșie cromată ce se întinde pe toată baza gemurilor laterale până mai departe spre lunetă, unde urcă și se îngroașă spre a crea impresia unui SUV coupe.

Sunt destule fotografii pe care le-am făcut în Grecia care demonstrează (sper eu) că Renault Captur 2019 este unul dintre cele mai arătoase SUV-uri din segment.

Nici la interior noul Captur nu se lasă mai prejos, ba chiar aș spune că impresionează și mai tare. Nu strict ca design, care este nu doar reușit, ci și funcțional, cât mai ales la calitatea percepută. Materialele sunt la un cu totul alt nivel față de vechiul Captur, cu zone întinse acoperite de spumă moale și cu material textil ce îmbracă o bună bucată din bord și de pe fețele de ușă.

Echiparea Initiale Paris aduce o notă de eleganță superioară, cu materiale și mai fine. Impresionează cu adevărat consola centrală, care propune o zonă ”plutitoare”, denumită sugestiv ”flying centre console”. Levierul cutiei de viteze automate (singura disponibilă pentru echiparea Initiale Paris, în combinație cu motoarele TCe 130 GPF, TCe 155 GPF sau Blue dCi 115) are un design cu adevărat special:

Neapărat de menționat este spațiul interior și capacitatea portbagajului. Noul Renault Captur aduce mult spațiu, atât în față, cât și în spate. Dimensiunile ce au crescut la exterior se regăsesc cu siguranță și înăuntru, unde este mult loc pe toate direcțiile pentru un astfel de SUV.

Portbagajul este și el foarte generos, având o capacitate de 536 litri, atunci când bancheta spate este pe poziția cea mai din față. Renault Captur 2019 a păstrat această posibilitate de la prima generație, bancheta spate putând culisa înainte / înapoi pe o distanță de nu mai puțin de 16 cm. Cu bancheta la maxim în spate, portbagajul măsoară 422 litri, valoare respectabilă în acest segment.

Nu-i nici un dubiu că cei de la Renault au știut exact unde este nevoie de îmbunățiri și au acționat în consecință. La fel se poate spune și despre ținuta de drum, ce transformă noul Captur într-un mic SUV plăcut de condus, cu o suspensie ce asigură un mix reușit între confort și dinamică. 

Renault Captur 2019 rămâne în primul rând o mașină confortabilă, dar are și ceea ce-i trebuie spre a oferi plăcere șoferului. Direcția este poate cea mai bună pe care am găsit-o la un Renault (nu includem aici modele Renault Sport), fiind optim asistată și care te ajută să te înscrii corect pe trasa dorită.

Există și trei moduri de conducere disponibile în meniul MULTI-SENSE. Este vorba despre modurile Eco, Sport și MySense, ce schimbă afișajul panoului de bord, răspunsul motorului, asistarea direcției și algoritmul de funcționare a transmisiilor automate (acolo unde este cazul). 

Gama de motorizări și transmisii include inițial trei motoare pe benzină și două dieseluri. Puteți analiza detaliile tehnice pentru motorizările și transmisiile ce vor fi disponibile odată cu lansarea comercială a noului Renault Captur în tabelul de mai jos:

Detalii tehnice gama Renault Captur 2019

Cel mai mic motor pe benzină vine cu 3 cilindri și o capcacitate de 1 litru, produce 100 CP și este cuplat doar la o transmisie manuală cu 5 rapoarte. Motorizarea de mijloc, de asemenea pe benzină, este cea de 1.33 litri, cu 130 CP. Aceasta poate fi aleasă fie în combinație cu o cutie manuală cu 6 trepte, fie cu una automată EDC cu 7 rapoarte. Cel mai puternic motor din gama Renault Clio 2019 este un TCe de 1.33 litri ce produce 155 CP și care vine la pachet doar cu o trasnsmisie automată cu dublu ambreiaj EDC 7.

Versiunile pe motorină sunt reprezentate de deja celebrul agregat de 1.5 litri, în două variante de putere – cu 95 sau 115 CP. Motorului Blue dCi 115 îi poate fi cuplată o transmisie manuală cu 6 trepte sau una automată cu 7 rapoarte.

Noutatea absolută nu doar pentru gama Renault Captur 2019, ci pentru întreaga familie Renault, este versiunea E-TECH Plug-in Hybrid, pentru care inginerii implicați au înregistrat mai mult de 150 de patente.

Noua versiune hibridă de tip plug-in folosește un motor pe benzină de 1.6 litri echipat cu filtru de particule, căruia îi sunt alăturate două motoare electrice. Transmisia puterii către roți este asigurată de o nouă cutie de viteze Multimode Direct Transmission. 

Energia electrică produsă de sistemul de regenerare, ce vine direct de pe mașinile complet electrice ale Alianței, încarcă în mers bateria cu o capacitate 9.8 kWh. Fiind vorba despre o versiune hibridă de tip plug-in, acumulatorul poate fi încărcat și direct de la o priză convențională sau de la o stație de încărcare rapidă.

Renault Captur E-TECH Plug-In Hybrid poate parcurge până la 65 de km (distanță măsurată conform standardelor WLTP City) în mod strict electric. Viteza maximă ce poate fi atinsă în acest regim de rulare este de 135 km/h, însă la astfel de viteze autonomia full electrică va avea de suferit.

Noul Renault Captur ridică ștacheta și în ceea ce privește tehnologia de la bord, cu multiple sisteme de asistență și siguranță:

  • Highway and Traffic Jam Companion este sistemul ce combină funcțiile pilotului automat adaptiv cu cele ale sistemului de centrare pe banda de mers. Sistemul va fi oferit doar pentru motorizările pe benzină cu cutie automată EDC și ulterior și pe versiunea E-TECH Plug-In Hybrid. Highway and Traffic Jam Companion este activ de la zero până la 160 km/h și se prezintă drept un sistem de conducere autonomă de nivel 2, ce poate menține o distanță de siguranță față de vehiculul din față, accelerând și frânând automat până la oprirea pe loc, dar și controlând direcția spre a menține mașina pe centrul benzii de rualre. Șoferul trebuie totuși să fie atent la drum și să nu ia mânile de pe volan pentru mai mult de 13 secunde, caz în care sistemul de centrare pe banda de mers se dezactivează automat, nu înainte de a avertiza conducătorul prin semnale acustice și vizuale.
  • Pilotul automat adaptiv cu funcție Stop & Go funcționează până la o viteză de 170 km/h, este capabil să mențină o distanță de siguranță față de vehiculul din față și poate opri pe loc și reporni dacă staționarea nu a durat mai mult de 3 secunde, caz în care se decuplează automat.
  • Faruri cu control automat al luminilor de drum și de întâlnire.
  • Active Emergency Braking este sistemul ce inițial atenționează șoferul dacă este detectat un obstacol în față. Sistemul detectează inclusiv pietoni sau bicicliști și activează automat frânarea de urgență în cazul în care șoferul nu răspunde avertizărilor emise.
  • Blind Spot Warning foloșește senzori radar spre a determina distanța și viteza vehiculelor aflate în punctul mort de vizibilitate a șoferului și îl atenționează pe acesta la schimbarea benzii dacă există pericol.
  • Traffic Sign Recognition with Speeding Alert utilizează camera frontală spre a citi semnele de circulație referitoare la viteza maximă admisă și atenționează șoferul când depășește aceste limitări.
  • Lane Departure Warning atenționează șoferul dacă depășește linia de marcație dintre benzi fără a semnaliza, în timp ce Lane Keeping Assist intervine ușor asupra direcției spre a încerca să mențină mașina pe banda sa. Ambele sisteme operează de la viteze mai mari de 60 km/h.
  • Rear Cross Traffic Alert folosește camera video de marșarier spre a atenționa șoferul dacă se apropie vehicule din lateral atunci când acesta iese cu spatele dintr-un loc de parcare ori garaj.
  • 360° Camera este noul sistem de monitorizare video de jur-împrejur ce a debutat pe noul Renault Clio.

În ceea ce privește sistemele de infotainment, Renault Captur 2019 aduce încă de la echiparea de bază un sistem cu ecran tactil de 7 inch compatibil Android Auto și Apple CarPlay. Versiunile superioare vin cu același sistem căruia i se adaugă navigație, în timp ce variantele de top aduc noul sistem EASY LINK cu ecran tactil de 9.3 inch poziționat în mod portrait.

Acesta din urmă a echipat toate mașinile de test și deci despre el pot spune câteva cuvinte. Amplasrea este optimă, ecranul este ușor de urmărit, dar nici nu obstrucționează privirea înainte. Display-ul este foarte ușor curbat către spate și orientat către șofer. Rezoluția este ridicată, iar contrastul și reprezentarea culorilor suficient de bune. Luminozitatea maximă mi-ar fi plăcut să fie ceva mai ridicată, dar trebuie să recunosc că nu a pus probleme.

Interfața noului sistem de infotainment de pe Renault Captur 2019 este modernă, bine organizată și suficient de intuitivă. Nu de puține ori timpul de răspuns a fost lung, lag-ul apare așadar destul de frecvent.

EASY LINK de pe Renault Captur 2019, la fel ca și în cazul noului Clio, este un sistem conectat mereu la internet, grație unui modem 4G integrat (care va necesita o conexiunie de date, evident). Prin intermediul acestei conexiuni sistemul folosește date din Google (deși hărțile provin de la TomTom) și afișează chiar prețul carburantului de la stațiile de alimentare din apropiere.

Renault promite că va face update-uri constante OTA sistemului EASY LINK, ceea ce înseamnă că acesta va putea primi noi funcții odată cu viitoarele versiuni software.

Panoul de bord este ultimul element despre care vreau să mai spun câteva cuvinte. În cazul variantelor superioare de echipare, Renault Captur 2019 propune un ecran color de 10.2 inch de foarte bună calitate. Reproduce culori vii și un contrast înalt, la fel ca și rezoluția ce conturează exact fiecare detaliu. Sunt mai multe tipuri de afișaj disponibile, cu informații preluate din sistemul EASY-LINK și trimse direct pe panoul de bord.

Concluziile despre Renault Captur 2019 mă fac să aduc multe cuvinte de laudă și prea puține comentarii negative. Asta fiindcă Renault a repetat ceea ce a făcut cu noul Clio și în cazul acestui Captur. A îmbunătățit totul, cu precădere acolo unde generația trecută avea probleme.

Avem acum un Renault Captur mai matur, cu un design reușit, cu o calitate a interiorului dintre cele mai bune din segment (ca să nu zic direct cea mai bună), cu mult spațiu înăuntru și în portbagaj, cu multiple sisteme de asistență și siguranță și cu opțiuni de personalizare extinse. Singurul motiv pentru care noul Renault Captur nu va reuși să rămână liderul segmentului ține de preț. Sunt curios să văd cum va poziționa Renault noul Captur din acest punct de vedere.