După ce luna trecută am testat Ford Kuga, versiunea facelift, acum i-a venit rândul lui Renault Kadjar, un competitor serios pentru modelul producătorului american.

O să vedem că începând de la design, motorizare, sistem de tracțiune și până la comportamentul rutier sunt diferențe notabile în ceea ce le privește pe cele două SUV-uri de clasă compactă.

Specificații pentru Renault Kadjar 1.2 TCe 130 CP EDC

Specificatii Renault Kadjar 1.2 TCe 130 CP EDC

Design exterior și interior

Renault Kadjar se bucură de un real succes pe piața europeană, succes la care contribuie și țara noastră, prin vânzările raportate de importator. Puteam deduce și singuri asta, având în vedere numărul tot mai mare de Kadjar-uri pe care le întâlnim în trafic. Designul cu linii fluide, fără muchii ascuțite, se pare că prinde la mulți români.

Dacă ar fi să anticipez ceea ce vrea să transmită Renault Kadjar prin aspectul exterior aș zice că încearcă să inducă senzația de relaxare, confort și eleganță.

Partea frontală reprezintă probabil singurul element prin care Kadjar încearcă să aducă o notă mai personală, în rest designerii francezi nu au mai apelat și la alte artificii. Stopurile cu design 3D ar mai fi de remarcat, precum și multiplele elemente cromate prezente în jurul geamurilor laterale și a farurilor de ceață, pe calandru, de o parte și cealaltă a siglei Renault și la baza portierelor.

Pentru cei care se vor aventura în escapade off road, Renault Kadjar aduce protecții de plastic în jurul pasajelor roților, la baza barelor față și spate, precum și a pragurilor laterale.

Trecem la interior și vorbim prima dată despre scaunele față. Foarte confortabile, cu dimensiuni generoase și suficient suport lateral, acestea te primesc într-o ambianța relaxantă. Apoi remarci imediat multă lumină în habitaclu, grație pavilionul panoramic ce se întinde și peste locurile din spate.

Oriunde te-ai așeza în Renault Kadjar vei beneficia de mult spațiu. Fie că vorbim despre locurile față sau cele spate, senzația de spațiu este prezentă pe toate direcțiile.

Mi-ar fi plăcut ca buzunarele de pe portiere să fie mai generoase, însă compenzează acest neajuns torpedoul și cotiera centrală. Chiar dacă nu sunt compartimentate, acestea îți oferă mult spațiu de depozitare, necesar mai ales pentru familiști. În fața schimbătorului, sub comenzile climatizării, mai avem la dispoziție un loc unde putem amplasa telefonul mobil, de exemplu.

Dacă totul pare prea frumos la bordul lui Renault Kadjar, trebuie să știți că există și ceva probleme. Vorbesc în primul rând despre calitatea unor materiale, ce poate că nu se ridică la pretențiile unora dintre noi. Nici asamblarea sau finisările de detaliu nu sunt cele mai bune, așa că mai apar zgomote nedorite din zona planșei de bord, a consolei centrale sau a hayonului.

Renault Kadjar are un cost de plecare destul de redus, mai ales că nu de puține ori este însoțit de promoții ce fac prețul să scadă și mai tare, iar acum am înțeles un prim compromis care a trebuit făcut. Calitatea fabricației, cel puțin cea percepută la interior, nu se ridică la standardele pe care le-am întâlnit în cazul lui Renault Megane GT.

De asemena, unele comenzi și butoane nu sunt amplasate tocmai ergonomic. Celebrul comutator pentru activarea pilotului automat sau al limitatorului de viteză este pe tunelul median, lângă frâna de mână, iar butoanele pentru încălzirea în scaune ascunse cumva sub mânerul de deschidere a cotierei.

Fiindcă este în primul rând o mașină de familie, Renault Kadjar trebuia să puncteze bine și la capitolul capacitate de transport și modularitate. Și o face prin 527 litri volum portbagaj și prin bancheta rabatabilă fracționat 1/3 – 2/3. Spătarul se pliază automat de la două manete din portbagaj sau din interior.

De asemena, merită menționat scaunul pasagerului față ce se poate rabata pentru a permite încărcarea obiectelor lungi de până la 2.5 metri. Din păcate am omis să face poze și acestui sistem.

Ce trebuie să reținem din acest capitol: Renault Kadjar este cu adevărat o mașină de familie, cu mult spațiu interior, modularitate foarte bună, ce te îmbie cu o atmosferă relaxantă. Din păcate pierde puncte la calitatea materialelor și a construcției.

Motor și cutie de viteze

Renault Kadjar este disponibil pe piața noastră cu o singură motorizare pe benzină, cea pe care o prezint, și cu două diesel. Tracțiune integrală nu poți alege decât pentru varianta de top pe motorină și nu ai posibilitatea de a o cupla cu transmisie automată.

Revenim la subiectul testului și anume Kadjar 1.2 TCe 130 CP cu cutie automată cu dublu ambreiaj, denumită de Renault EDC – Efficient Dual Clutch. Motorul de mică cilindree folosește injecția directă de combustibil și este ajutat de un sistem de supraalimentare pentru a stoarce din cei 1197 cmc –  130 CP la 5500 rpm și un cuplu de 205 Nm la 2000 rpm.

Impresia inițială este pozitivă, căci motoul este rafinat, extrem de silențios, doar în sarcină se mai face auzit, și reușește să se descurce decent cu masa mașinii. Noroc că Renault Kadjar cu tracțiune față și cutie automată EDC nu cântărește prea mult (1373 kg), altfel micul motor sigur ar fi întâmpinat probleme tot timpul.

Singur sau cu până la 2 pasageri în mașină, fără bagaje, vei vedea că motorul este suficient de puternic, asta dacă nu ești tipul grăbit tot timpul. Adaugi ceva kg în plus și îți dai seama că un agregat de 1.2 litri nu poate face minuni, oricâtă tehnologie ar îngloba.

Să ne înțelegem: Renault Kadjar 1.2 TCe este suficient pentru un familist ce nu vrea să-și deranjeze soția și copiii prin demaraje în forță. Nu te va lăsa la greu atât timp cât îi realizezi limitele.

Cutia de viteze automată cu două ambreiaje și 7 trepte face casă bună cu motorul Energy 1.2 Tce. Primele rapoarte sunt scurte, pentru ca treapta a șaptea să încerce a minimiza consumul la viteze ridicate – la 130 km/h acul turometrului indică circa 2700 rpm.

Transmisia schimbă rapoartele rapid, fără șocuri în majoritatea timpului, este destul de intuitivă și poate fi operată și manual, însă doar prin intermediul levierului. Acesta, după ce că pare teleportat din anii 90, trebuie împins pentru a urca o treaptă sau tras către tine pentru a retrograda, manevre deloc naturale.

Ținută de drum, performanțe și consum

Ar fi fost culmea ca Renault Kadjar să încerce a atrage familiștii pentru ca mai apoi să le ofere acestora o suspensie dură și inconfortabilă. Nu este cazul, iar SUV-ul compact a primit un tren de rulare axat în special pe confort.

Sunt ceva probleme la trecerile peste denivelările scurte, când în habitaclu își fac apariția și ceva zgomote parazite, însă per total suspensia este suplă și absoarbe bine gropile din asfalt. Nu vei reuși să parcurgi virajele precum un pilot de raliuri, dar nu cred că va cumpăra cineva un Kadjar pentru așa ceva.

Direcția este bine asistată, suficient de ușoară la viteze mici și destul de precisă pe drumurile naționale. Volanul gros, teșit la bază, te poate invita la un condus incisiv, însă ruliul pronunțat al caroseriei și subvirarea ce intervine devreme te va face să-ți amintești că Renault Kadjar nu a fost creat ca un SUV cu valențe sportive.

Să vorbim aici și despre Extended Grip, sistemul electronic opțional ce echipa mașina de test și care promite un comportament diferit al Kadjar-ului pe diferite suprafețe de rulare.

În practică, există trei moduri de rulare, ce pot fi selectate de către șofer prin intermediul butonului rotativ de lângă maneta pentru frâna de parcare. Modul Normal face ca sistemul de control al tracțiunii și ESP-ul să reacționeze ca la orice automobil cu tracțiune față.

Vei trece în modul ”Non Grip” atunci când ieși în afara asfaltului și vrei ca sistemul să intervină când crede că este nevoie de el, adică la pierderea aderenței de către oricare dintre roțile față. Va frâna roata ce pierde aderența pentru a trimite cuplul către cealaltă.

Dacă ești un șofer experimentat și vrei control total asupra mașinii, atunci pune mașina în modul ”Expert” și preia complet frâiele. Sistemul nu mai intervine și te lasă să controlezi aderența prin intermediul pedalei de accelerație.

Nu știu dacă merită investiția în sistemul Extended Grip. Dacă vrei cu adevărat escapade în off road ai nevoie de tracțiune integrală. Poate doar dacă vrei ca mașina să fie echipată din fabrică cu anvelope All Season vei alege Extended Grip, căci acesta aduce astfel de pneuri la pachet.

Performanțele de pe hârtie sunt mai mult decât decente pentru un SUV compact cu motor de 1.2 litri. Chiar dacă trebuie să-l forțezi serios pentru a accelera de la 0 la 100 km/h în 10.7 secunde, Renault Kadjar o face și se pare că se poate duce mai departe până la o viteză maximă de aproape 200 km/h. Pe asta n-am testat-o!

Consumul anunțat de producător și măsurat conform normelor NEDC este, ca de fiecare dată, optimist. În cazul motorului Energy 1.2 TCe combinat cu transmisia EDC consumul mediu ajunge undeva la 8 – 9 l/100 km, departe de cei 5.8 l/100 km promiși.

Micul motor este pus serios la treabă cu fiecare apăsare mai pronunțată a accelerației și atunci are nevoie de mai mult combustibil pe care să îl transforme în energie. Dacă lași activat modul de rulare Eco poți face economie, însă atunci înseamnă că nu te grăbești chiar deloc.

Tehnologie și siguranță

Chiar dacă la prima vedere planșa de bord pare destul de simplă, Renault Kadjar în echiparea Intens aduce suficiente tehnologii pentru anul 2017, mai ales raportat la prețul afișat.

Mi-a plăcut în special panoul instrumentelor de bord care este reprezentat de un display color de 7 inch. Șoferul poate alege dintre 4 moduri de afișare a instrumentarului, iar pentru fiecare dintre acestea poate opta pentru 5 culori:

Mașina de test avea și centrala de infotainment R-Link 2 cu ecran tactil de 7 inch. Aceasta are un meniu simplu, ușor de parcurs, și răspunde rapid la comenzi, nu există lag decât foarte rar.

Capturi de ecran din meniul R-Link 2 de pe Renalut Kadjar 1.2 TCe EDC echipare Intens:

Sistemul R-Link 2 oferă pe Kadjar conectivitate bluetooth, vine cu 2 intrări USB și una tip Aux prin jack de 3.5 mm. Tot prin intermediul său poți controla și seta majoritatea funcțiilor mașinii, de la sistemele de asistare la condus, la cele de parcare automată, computer de bord ș.a.

Renault Kadjar în echipare Intens aduce sistem avansat de parcare automată. Mașina își folosește senzorii pentru a găsi un loc de parcare corespunzător alegerii inițiale a șoferului. Poți alege ca vehiculul să parcheze paralel, perpendicular sau oblic, iar dacă nu te descurci apoi să ieși din locul de parcare, Kadjar va face și asta în locul tău. Tu trebuie în oricare dintre cazuri să folosești accelerația, frâna și să manevrezi levierul cutiei de viteze, volanul fiind rotit automat de sistemul de parcare.

Farurile Full LED denumite în cazul lui Kadjar ”Pure Vision” merită menționate. Oferă o iluminare excelentă a drumului, iar asistentul la schimbarea fazei de drum își face treaba corect.

Dintre echipamentele de serie ce se regăsesc pe Renault Kadjar Intens: tablou de bord cu afișaj pe ecran TFT de 7 inch, centrală infotainment R-Link 2 cu ecran tactil de 7 inch, navigație tip Bird View, jante aliaj ușor pe 19 inch, tapițerie mixtă textil+piele ecologică, asistență la parcare cu senzori față/spate/lateral, cameră video pentru marșarier, faruri Pure Vision cu tehnologie Full LED, schimbarea automată a fazei de drum, pachet modularitate (banchetă fracționabilă 1/3 – 2/3, scaun pasager față rabatabil) etc.

Mașina de test a mai adus suplimentar pavilion vitrat fix, sistem Extended Grip (înlocuiește jantele pe 19 inch cu unele pe 17 inch cu anvelope All Season), sistem de sunet Bose, Pachet Confort Plus (tapițerie piele integrală + reglaj electric scaun șofer + scaune față încălzite + volan piele Nappa), vopsea metalizată.

Pe partea de securitate modelul Renault Kadjar vine în standard cu ABS + EBD (distribuție electronică a forței de frânare) + AFU (asistență la frânarea de urgență), ESP + ASR, HSA (asistențăla plecarea în rampă), sistem de monitorizare presiune în pneuri, proiectoare de ceață cu lumină statică în viraj, airbaguri frontale și laterale pasageri față, airbaguri cortină față și spate, sistem ISOFIX pentru scaune copii pe locurile laterale spate și pasager față.

Echiparea Intens plusează cu asistență la parcare cu senzori față/spate/laterali + asistență automată la parcare cu funcție Mâini Libere, schimbare automată a luminii de drum, alertă la depășirea benzii de rulare, avertizare unghi mort, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație cu avertizare la depășirea limitei de viteză.

Preț

Renault Kadjarpreț începând cu 17.453 euro cu TVA. Un model Renault Kadjar precum cel din test, echipat cu cutie automată EDC, în echiparea Intens și cu toate opționalele enumerate în capitolul anterior ajunge la 26.180 euro cu TVA.

Concluzii

Kadjar este SUV-ul de clasă compactă cu care Renault a reușit să-și crească vânzările în Europa. Unul dintre argumentele principale prin care își convinge clienții este dat de câtă mașină primești pentru banii plătiți. În plus, dotările de serie sunt suficiente chiar de la echiparea de bază, iar faptul că importatorul rulează constant promoții prin care prețul este și mai atrăgător i-a adus până acum lui Kadjar vânzări bune și pe piața locală.

Din cauza prețului s-au făcut și câteva concesii în privința materialelor și a finisărilor de la interior. De undeva trebuie să tai pentru costuri scăzute de comercializare.

Renault Kadjar puncteză bine la spațiul interior oferit, prin modularitate, confort și o echipare de siguranță și protecție a pasagerilor ce i-au adus 5 stele la testele Euro NCAP.

Motorul de 1.2 litri nu va face deliciul amatorilor de senzații tari, însă își face suficient de bine treaba. Este rafinat și silențios, dar consumă cam mult în traficul urban sau atunci când te grăbești. La drum lung este un partener de nădejde.

Ca mașină de familie, Renault Kadjar reprezintă o opțiune viabilă dacă îți dorești neapărat un SUV încăpător ieftin și nu vrei un MPV.

Principalele puncte pro și contra pentru Renault Kadjar 1.2 TCe 130 CP EDC:

PRO

  • spațiu interior generos pe toate direcțiile pentru 5 pasageri;
  • portbagaj mare, modularitate foarte bună ce permite inclusiv încărcarea obiectelor lungi de până la 2.5 metri;
  • motorul de 1.2 litri este elastic, rafinat, silențios și face față masei mașinii, atât timp cât îi înțelegi limitele;
  • preț bun pentru un SUV compact echipat suficient încă din dotarea standard;
  • tablou de bord cu afișaj pe ecran TFT de 7 inch ce poate fi personalizat.

CONTRA

  • calitatea fabricației și a unor materiale din interior reflectă prețul scăzut;
  • deși foarte confortabilă, suspensia putea trece mai elegant și mai silențios peste denivelările mici;
  • consumul real de combustibil este cam departe de cifrele oficiale.
  • Pingback: Renault Kadjar 1.2 TCe 130 CP EDC – review - Stiri ultima ora, stiri online()

  • cutienoua

    “performante” 11s pana la 100km/h
    letargica!
    problema mea e ca acesti indivizi vor intra in depasiri considerand ca au masina noua! dar nu au timp sa le faca in siguranta.

    • Darius Pana

      Asa cum am spus de mai multe ori în review, trebuie sa realizezi ca ai un motor de 1.2 litri sub capota unui SUV compact de 1.4 tone, la gol. Dacă înțelegi asta te vei descurca foarte bine în trafic (cel din România, nu în SUA printre V8-uri de 5.7 litri :)).

    • cutienoua

      100% de acord. la rental car de obicei incerc sa iau acelasi model.dar daca nimeresc si ceva mai “subdezvoltat” atunci am grija sa nu fac manevre de depasiri decat cand e strict nevoie.

    • Tomoiaga Radu

      Demarajul unei mașini se calculează în funcție de puterea motorului, nu după vârsta. Sau ai impresia că dacă îți cumperi un Clio nou cu de ~100CP poți face liniuțe cu un Ferrari de 10 ani???

    • cutienoua

      nu ai priceput nimic! nu are nici o legatura cu ce am scris eu.daca nu ai putere de intelegere ,macar abtine-te de a comenta pe altii!

    • Tomoiaga Radu

      “problema mea e ca acesti indivizi vor intra in depasiri considerand ca au masina noua! ”
      Am înțeles tot. Ca nu ești tu coerent este partea doua.

    • cutienoua

      poate pricepi acum: noii posesori de Kadjar vor intra in depasiri periculoase desi masina este puturoasa.
      nu are nici o legatura paralela ta cu ferrari la afirmatia mea.puteai sa dai acea replica la oricine in forum ca tot fara legatura era.ai priceput?

    • Tomoiaga Radu

      In traducere pentru tine eu am spus :
      un posesor de mașină trebuie să știe ce mașină conduce și in ce depasiri poate întra încât să le finalizeze în siguranță.

    • cutienoua

      pai tocmai asta am spus ,despre orgoliul cu “masina noua”!
      eu acum conduc o masina cu 270cp. cand vin in Ro merg cu un opel de 110cp.normal ca nu mai intru in depasiri cum fac aici.plus ca imi ia 10 zile sa ma obisnuiesc cu cutia manuala,de la automatica pe care o folosesc in prezent.

    • Pkr

      @cutienoua:disqus ce masina ? :D

    • cutienoua

      nimic fancy,toyota highlander.

    • Pkr

      Oricum, sa o stapanesti sanatos !

    • cutienoua

      Merci

  • theozanhan

    8-9l mi se pare enorm!!!

    • Darius Pana

      Hai ca nu-i chiar enorm pentru un SUV compact cu motor pe benzina de 130 CP și cutie automată.
      Nu trebuie sa te gândești doar ca motorul este de 1.2 litri, el va consuma cât este nevoie pentru a furniza 205 Nm și 130 CP și a mișca o mașină de 1.4 tone.
      Consumul este, zic eu, oarecum normal, doar ca diferența între cel anunțat oficial și cel real este de data asta cam prea mare.

    • theozanhan

      VW CC 2014 2.0tdi bluemotion 140cp consuma aprox 7 mixt, si vreo 6.2 la drum lung. Plus ca e mult mai greu, ok e diesel, dar totusi 1.2 turbo e imitatie de motor si consumul nu e foarte mic fata de un 1.4/1.6 turbo, castigi si cuplu comparand 1.2 cu 1.4/1.6, ceea ce te ajuta cand conduci un SUV. Kia Cee’d facelift 1.4 109cp aspirat consuma mixt 6.5, daca ii dai talpa 9.4. Datele astea sunt din proprie experienta.

    • Andrashi

      8-9 l are și un SUV 4×4 pe motorina cu automata (Toyota RAV4, Ford Kuga, etc)

  • Tendinţi

    Pana mea! Acum fa o comparatie intre asta si ford.
    Alege tu 2 versiuni la acelasi pret

  • koss_x_treeme

    Se vede influenta si know-howul Nissan :). O masina mai mult decat draguta. Curios ca imi place designul. Pe strada am vazut multe.. semn ca se cumpara.

  • Ionut Codrut

    De frumos e frumos dar..

  • Rebelulll

    Scump, motorizarile tce de la 1.2 in sus sunt gurmande, nu e prea performant pus pe un astfel de crossover. A aparut mai nou 1.6tce, care teoretic ar face o treaba mai buna.
    1.2turbo e potrivit pentru o masina de clasa mica sau compacta cel mult.

  • Nicu Frumosu

    Mare șmecherie,sa dus la peco si ia băgat benzina in loc de motorină,dar a uitat să oprească la service pentru amortizoare magnetice.

    • Cred că doar tu știi ce ai vrut să spui în acest comentariu engimatic. :)

  • Andrashi

    Este o masina drăguța…
    Și atât!

    • Tudor P.

      Si atat pentru ca nu e din Germania, nu?

    • koss_x_treeme

      Pentru ca motorul este prea mic :).. :P

    • Andrashi

      Și atat, pentru ca :
      1. materiale ieftine care o sa scârțâie într-un an, maxim doi;
      2. fiabilitatea pieselor este submediocra;
      3. strategia Renault este de a câștiga din servisare și piese, nu din vânzare de mașini;
      4. este aberant ca in secolul XXI, într-un segment cu o creștere așa de puternica și implicit cu o concurenta acerba, tu sa obligi clienții sa aleagă între 4×4 și cutie automata (!!!???!!!);
      …. și as putea scrie încă un review, doar cu chestii negative!

  • Johanson Moldy

    proaspat ÷ de cateva zile prinde contur un nou scandal ,gen WV, s-a gasit smecherie la masinile renault ,poluarea era real cu 300%mai mare real,deocamdata la Captur si Clio .
    Kia Niro este o alegere mult mai buna ,pt cine vrea Suv ,dar si Optima 2017 e reusita.

    • cutienoua

      Nu stiam de Niro, vad ca e 23000$ in Sua, oricum nu mai cumpar masina curand va trebui sa folosesc Ford Kuga pt lucru !😀