Cu actuala generație Ford Fiesta m-am întâlnit prima oară în cadrul evenimentului național de test drive. Apoi, am detaliat cum se prezintă cea mai scumpă dintre versiuni – Fiesta Vignale.

Și încă nu am terminat de testat toată gama Fiesta, fiindcă de câteva luni poți cumpăra și ediția Active, cea pe care am condus-o timp de 3 zile la început de octombrie. Care sunt principalele diferențe față de restul gamei și cum s-a comportat Ford Fiesta Active puteți vedea în rândurile de mai jos.

Specificații pentru Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100 CP AT6

Specificatii Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100CP AT6

Design exterior și interior

Sigur că prima deosebire față de orice altă Fiesta se observă la exterior, unde au apărut noi elemente de design și de protecție. Vorbim despre spoilerul față și spate, dar și despre pragurile laterale, ce par pregătite de întâlnirile cu drumurile neasfaltate sau chiar cu porțiuni de off-road ușor.

Avem plastic negru ce se întinde de la bara față, pe laterale, în jurul aripilor și pe praguri, pentru ca mai apoi să ajungă până în spate. Pe unele porțiuni apar elemente decorative tot din plastic, dar care imită aluminiul.

Lungimea totală a unui Ford Fiesta Active este mai mare cu 28 de milimetri față de oricare altă versiune Fiesta (în afară de sportiva ST, care este la fel de lungă). Cei aproape 3 centimetri în plus se datorează tocmai barelor față și spate ce au primit un alt design.

Iar pentru că vorbim despre Ford Fiesta Active, atunci înseamnă că avem și o gardă la sol mai ridicată. Față de un Fiesta ”normal” este vorba de 1.9 cm în plus, iar față de ST avem cu 3.1 cm mai mult.

Jantele pe 17 inch, model Absolute Black, sunt exclusiv oferite pe Ford Fiesta Active în echiparea Active II. Varianta Active I aduce standard tot jante pe 17 inch, dar cu design Rough Metal. Cert este că îi conferă o notă dinamică, atât ca design, cât și din punct de vedere al comportamentului rutier. Însă, pentru un model cu gardă la sol înălțată, pe care se presupune că îl vei mai scoate și pe drumuri neamenajate, poate chiar printre pietre și crengi, cred că erau recomandate jante de 16 inch.

Modelul de test a venit în culoare exterioară metalizată de tip Premium, în nuanța Blue Wave. Deși în certificatul de înmatriculare avem trecută culoarea albastru, în realitate, în funcție de lumină, nuanțele pot ajunge către un verde evident.

Înăuntru, ne așteaptă aceeași atmosferă modernă, fără însă niciun fel de excese pe partea de design. Majoritatea comenzilor sunt ușor accesibile, butoanele sunt suficient de mari și de bine grupate, iar ecranul tactil al centralei de infotainment are o poziție ce-l face ușor de folosit, dar și de urmărit fără a-ți lua ochii prea tare de la drum.

Calitatea materialelor nu se ridică nicidecum la cea din Fiesta Vignale, singurul plastic ceva mai plăcut la atingere fiind în partea superioară a bordului. În rest, persistă senzația de mașină ieftină, chiar dacă construcția generală pare solidă, iar finisările decent executate.

Avem și suficiente spații de depozitare, chiar dacă niciunul nu este dintre cele mai generos dimensionate. Două cup-holdere sunt în spatele levierului cutiei de viteze, iar în fiecare portieră avem spațiu destinat sticlelor de apă de până la 1 litru.

Scaunele față sunt confortabile la drum lung, însă nu le pot compara cu cele de pe ediția Fiesta Vignale, care sunt o clasă mai sus. Fiind vorba despre Ford Fiesta Active, chiar și cea mai joasă poziție de reglare a scaunului șoferului rămâne mai sus decât la celelalte modele, încercând să se ofere astfel o perspectivă asupra drumului cumva apropiată de cea dintr-un SUV. Nu prea îi reușește, mai degrabă persoanele înalte vor fi deranjate de spațiul pe înălțime, cu atât mai mult în cazul în care mașina vine și cu plafon panoramic cu deschidere, precum am avut pe exemplarul de test.

Spațiul în spate în Ford Fiesta Active este identic cu cel din toate celelalte versiuni. Nu-l pot numi decât aproape suficient, poate chiar mai puțin de atât pentru unele persoane. Indiferent de direcție, la picioare, la cap sau pe lățime, Ford Fiesta pare cam înghesuită în spate.

Portbagajul, în schimb, are un volum aflat în media clasei mici și aduce în plus 8 litri față de oricare altă Fiesta. Cu 311 litri și podea dublă, poate fi compartimentat pentru a acomoda câteva mărunțișuri ferite de ochii curioșilor sau poate primi și bagaje ceva mai voluminoase atunci când podeaua este îndepărată sau montată pe poziția de jos.

Motor și cutie de viteze

Încă o dată mă întâlnesc cu unul dintre cele mai bune motoare de cilindree mică. De data asta l-am primit în versiunea de 100 CP, față de 140 CP cum a fost sub capota EcoSport-ului produs la Craiova.

În cazul acestui Ford Fiesta Active, EcoBoost-ul de 998 cmc, cu trei cilindri în linie, produce 100 CP între 4500 și 6500 rpm. Cuplul maxim de 170 Nm este disponibil deja de la 1500 rpm și rămâne constant până la 4000 rpm.

Iar asta se simte din plin, căci Ford Fiesta Active cu acest motor trage superb pe întreaga plajă de turație, urcă lejer către zona roșie a turometrului fără a-și pierde în niciun moment din avânt. Suficient de vioi în oraș și chiar până la viteze extraurbane, Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost de 100 CP are mici probleme doar la depășirile de peste 80 km/h, când își arată limitele.

Sunetul motorului în trei cilindri este chiar plăcut, deși unora s-ar putea să li se pară un pic prea rugos față de un 4 cilindri în linie. Dacă tot suntem la sunet voi spune aici că Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost de 100 CP este excelent antifonată, nici la viteza maximă pe autostradă nu apare mult zgomot în habitaclu.

Micul motor a fost cuplat în acest caz cu o cutie automată în 6 trepte. Este una clasică, cu convertizor de cuplu, căci Ford a renunțat la cele cu dublu ambreiaj, cunoscute drept PowerShift. Vorbim despre o cutie modernă, ce schimbă suficient de rapid treptele, fără șocuri sau alte probleme. Reacționează însă întârziat la kick-down, așa că trebuie să te acomodezi cu asta.

În modul Drive cutia automată de pe Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost oferă mult confort, dar ține turația mult prea jos, chiar și la mai puțin de 1400 rpm, unde motorul nu sună tocmai plăcut și în plus produce cam multe vibrații.

Poți scăpa de astfel de manifestări dacă pui cutia în Modul Sport, unde motorul este ținut mai mereu în priză, fără ca turația să scadă mai jos de 2200 – 2300 rpm. Mai mult, poți oricând să treci pe modul manual, schimbând treptele prin intermediul padelelor de pe volan, și asta fie că ești în D ori în S.

Cutia este etajată lung, chiar prea lung având în vedere că Ford Fiesta Active este până la urmă o mașină de oraș. Iar asta penalizează reprizele. Ca să vă faceți o idee, la 130 km/h motorul ”toarce” la numai 2500 rpm, dar ca să accelerezi de la 100 km/h în sus cutia are nevoie să selecteze o treaptă inferioară, în a șasea pur și simplu nu poate. 

Ținută de drum, performanțe și consum

Ford Fiesta are fără dubiu una dintre cele mai, dacă nu chiar cea mai bună ținută de drum pentru o mașină de segmet B. Oferă celui de la volan multă plăcere, cu o direcție exactă și o suspensie confortabilă, dar în același timp sportivă. Un reglaj excelent din partea inginerilor Ford.

La fel se prezintă și Ford Fiesta Active când vine vorba despre trenul de rulare. Suspensia absoarbe foarte bine denivelările medii și mari, având ușoare dificultăți doar cu cele mici și pronunțate. Repet ce am zis și la Design, poate ar fi fost de preferat ca standard să primim jante pe 16 inch, care ar fi trecut și mai elegant peste gropile din asfalt.

Garda la sol mai înaltă cu aproape 2 centimetri se simte doar la limită, când subvirarea apare mai devreme decât în cazul altor versiuni de Fiesta. Ruliul de pe virajele rapide, deși este mai pronunțat, nu induce o senzație de nesiguranță celui de la volan, care se simte mereu în control deplin.

Șoferul poate alege dintre două moduri de rulare: Normal sau Slippery, când se alege un alt mod de lucru al controlului tracțiunii și al ESP-ului. Astfel, pe suprafețele alunecoase, poți trece în Slippery, iar atunci sistemele electronice din Ford Fiesta Active vor încerca să maximizeze tracțiunea, atât cât se poate fără tracțiune integrală sau fără un diferențial față blocabil mecanic. Este simulat unul electronic, însă Ford Fiesta Active nu este în niciun caz mașina pe care să o duci în noroi sau zăpadă adâncă.

Clip video cu accelerația 0 – 100 km/h plus reprize 40 – 80 km/h, 60 – 100 km/h și 80 – 120 km/h Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100 CP AT6

Performanțele motorului EcoBoost de 1 litru și 100 CP cuplat la cutia de viteze automată cu 6 trepte nu sunt tocmai demne de trenul de rulare. Cu aproape 13 secunde până la 100 km/h, acest Ford Fiesta Active nu-ți oferă senzații sport. Reprizele sunt și ele penalizate de cutia lungă, așa că cel mai bine alegi un mod relaxat de rulare sau îți planifici din timp depășirile la viteze de peste 80 km/h.

Viteza maximă este de 177 km/h, suficientă la noi în țară, precum și în majoritatea altor state care impun un maxim de circa 120 – 130 km/h pe autostradă.

Consum Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100CP AT6

Consumul real al unui Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost AT6 este acum mai apropiat de cel declarat de producător, testat după noile metode WLTP. Dacă în fișa tehnică vedem 6.1 l/100 km, în realitate eu am obținut 7.4 l/100 km. Iar asta în condițiile în care am mers mare parte din timp destul de sportiv sau pe drumuri de țară, în treptele inferioare de viteză.

Tehnologie și siguranță

Tehnologii siguranta Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost AT6

Actualul Ford Fiesta poate fi considerat încă tânăr, având în vedere că s-a lansat anul trecut. Așa că nivelul tehnologic era normal să fie la un nivel înalt, în trend cu tendințele actuale.

Oricare variantă de Ford Fiesta Active, I sau II, aduce standard sistem de infotainment SYNC III, însă cu ecran de 6.5 inch.

Mașina de test a venit cu SYNC III cu ecran tactil de 8 inch, disponibil opțional. Este același sistem pe care l-am apreciat de ficare dată pentru ușurința în operare, cu meniuri și comenzi clare. Totuși, pentru 2018 parcă merită o interfață mai specială, nu atât de monotonă, măcar cu ceva tranziții interesante între ecrane sau cu câte ceva în plus. Uneori răspunde mai târziu la comenzi, apare un ușor lag, chiar dacă nu l-aș numi tocmai enervant.

Câteva capturi de ecran din interfața SYNC III de pe Ford Fiesta Active:

Aș putea spune că o primă idee despre câtă tehnologie este adusă pe Ford Fiesta Active îți poți face când analizezi numărul de butoane de pe volan. Sunt acolo comenzi pentru pilotul automat adaptiv, câteva comenzi de bază pentru sistemul SYNC III (gen reglarea volumului sau activarea comenzilor vocale) și butoane pentru computerul de bord. În total? 14 butoane, dintre care două cu câte 3 funcții (sus/jos și apăsare).

Cele mai importante dotări de bază pentru Ford Fiesta Active în echiparea Active II: aer condiționat manual, sistem SYNC III cu ecran de 6.5 inch, 2 x USB, sistem de sunet B&O Play cu 10 difuzoare și subwoofer, pilot automat adaptiv, computer de bord cu ecran color de 4.2 inch, senzori de lumină și de ploaie, fază lungă automată, oglindă interioară electrocromată, geamuri față acționate electric (cele spate manual), volan și schimbător viteze îmbrăcate în piele, scaune sport, elemente exterioare de design Active, faruri de ceață cu funcție Cornering, lumini de zi cu LED, oglinzi exterioare reglabile și încălzite electric ș.a.

Opțional a fost bifat pachetul Active II (da, un pachet ce poartă fix denumirea echipării…) ce include SYNC III cu ecran de 8 inch, cu DAB și navigație, aer condiționat automat, geamuri spate și lunetă fumurii, keyless entry + start și geamuri spate electrice. Au fost adăugate și plafon panoramic cu deschidere, cameră video pentru mersul înapoi (cu o rezoluție foarte slabă) ce include și senzori de parcare spate, consolă centrală cu spațiu de depozitare (include și lumini ambientale), oglinzi exterioare rabatabile electric cu semnalizare încorporată, parbriz și ștergătoare încălzite, scaune față și volan încălzite, vopsea metalizată Premium.

Pe partea de siguranță, Ford Fiesta Active nu stă deloc rău. Avem standard airbaguri frontale, laterale și cortină, ESC (Electronic Stability Control) cu Traction Control, ABS cu asistență electronică la frânarea de urgență, TSR (Traffic Sign Recognition), sistem de avertizare depășire bandă de rulare cu intervenție automată asupra direcției și Cross Traffic Alert.  

Preț

Ford Fiesta Active II – preț de bază 18.550 de Euro cu TVA. Versiunea Active I este cu 1.000 de Euro mai ieftină. O mașină precum cea de test, echipată suplimentar cu pachetele și opționalele enumerate mai sus, costă 22.725 Euro cu TVA. La momentul publicării review-ului există o promoție prin programul Ford EcoBonus ce taie 4.250 de Euro din prețul cu TVA, practic prețul scade puțin sub cel al echipării de bază Active II, cu toate opționalele adăugate.

Concluzii

Ford Fiesta este o mașină extrem de reușită, ce va fi apreciată mai ales pentru trenul de rulare, pentru direcția exactă și pentru multitudinea de tehnologii de la bord, unele oferite standard, altele disponibile opțional. Totuși, a ajuns să coste ceva cam mult.

Mai ales prețul unui Ford Fiesta Active mi se pare destul de ridicat, chiar dacă mai mereu sunt rulate promoții interesante de către dealerii Ford. Ar fi fost cu atât mai bine dacă aceste reduceri ar fi tăiat dintr-un preț de bază mai mic.

În rest, ce-ar mai fi de zis, rămân la final ca de obicei cele mai importante puncte pro și contra pentru Ford Fiesta Active II 1.0 EcoBoost 100 CP AT6:

PRO

  • tren de rulare excelent setat, confortabil și în același timp dinamic;
  • direcție exactă, ce oferă mult feedback șoferului;
  • motor elastic, plăcut în exploatare;
  • antifonare foarte bună;
  • suficiente tehnologii la bord, cu multe echipamente de siguranță oferite standard.

CONTRA

  • cutia automată este etajată lung, penalizează astfel performanțele, reacționează uneori întârziat la kick-down, iar în modul Drive menține turația motorului prea jos;
  • multe dintre materialele de la interior par ieftine;
  • preț de bază ridicat.