Clio este modelul cu cel mai mare succes comercial din toată gama Renault. Vânzările Clio au depășit 15 milioane de unități de la lansarea primei generații, în 1990. Cea de-a patra ediție Renault Clio a reușit performanța de a fi cea mai vândută mașină de segment B din Europa, din 2013 și până azi.

Cea de-a cincea generație Renault Clio are așadar o sarcină grea. O zicală celebră sună cam așa: ”să ajungi în top este ușor, mai greu este să te menții acolo”.

Pentru a fi siguri că au făcut tot ce ține de ei, cei de la Renault au ales ca pentru Clio 2019:

  • Să folosească o platformă complet nouă – CMF-B;
  • Să integreze atâta tehnologie cât să transforme mașina într-una conectată și cu capabilități de rulare autonomă;
  • Să propună o versiune hibirdă, prima dintr-o nouă gamă ce va curpine 12 vehicule electrificate până la sfârșit de 2022.

Eu am avut ocazia să testez în premieră noul Renault Clio 2019 în Portugalia, alături de o echipă numeroasă de jurnaliști auto din țara noastră.

Primul lucru despre care o să vorbesc este designul. Renault Clio 2019 păstrează formele de bază ale generației precedente, dar adăugă câteva tușe actualizate. Mă refer în principal la partea frontală, ce pare că a fost luată direct de la Megane sau Talisman și doar adaptată dimensiunilor din clasa mică.

Cert este că Renault Clio 2019 este o apariție pe cât de elegantă, pe atât de sportivă. În funcție de liniile de design alese, Intense sau RS Line, precum au fost disponibile pentru test, Clio 2019 dezvăluie câte o latură aparte.

Dacă la partea frontală putem vorbi despre o oarecare revoluție de design, pe lateral cu greu vei observa diferențe notabile față de a patra generație Clio. Avem în mare parte același profil, cu aceleași oglinzi cu prindere pe panoul ușilor și cu aceeași linie a geamurilor ce urcă mult către spate, sugerând ideea de caroserie coupe. Mânerul portierei spate ascuns în zona vitrată întărește aspectul de coupe.

Zona din spate nu a suferit nici ea modificări dramatice. Cea mai mare schimbare este dată de haionul ce este acum mai mic, cu o bară spate mult mai înaltă. Butonul de deschidere al haionului este deasupra numărului de înmatriculare, deci se va murdări imediat pe drumurile de la noi.

Dacă tot suntem aici să începem prezentarea interiorului cu portbagajul. Primul lucru pe care îl observi este tocmai marginea foarte înaltă de încărcare. Renault a ales ca deschiderea haionului să înceapă de undeva mai de sus pentru ca reparațiile la un eventual impact din spate să fie mai puțin costisitoare, evitându-se avarierea haionului. Totuși, introducerea obiectelor grele sau a celor mai voluminoase va reprezenta o problemă mereu.

Volumul portbagajului este printre cele mai bune din clasa mică. Renault anunță pentru noul Clio nu mai puțin de 391 de litri pentru versiunile pe benzină, respectiv 366 de litri pentru cele diesel. Valori mai mult decât respectabile în segmentul B.

Mergem doar puțin mai în față și ajungem pe bancheta spate, unde Renault Clio 2019 se laudă cu o creștere a spațiului pentru picioare de circa 2.5 cm. Surplusul de spațiu de aici se datorează scaunelor față ce au acum spătarul mult mai subțire decât la vechea generație. În rest, spațiul în spate rămâne la cote similare cu cel din Clio 4. Geamurile laterale ce urcă mult creează senzația că locurile sunt mai înghesuite decât în realitate.

Ajungem și pe scaunele față, ce au primit o atenție sporită. Au un cu totul alt design, sunt mai bine profilate, au reglaje mai ample și sunt mai comode la drum lung (testat, după circa 5 ore de condus nu am simțit nici cel mai mic disconfort).

Un mare minus al vechii generații Renault Clio era dat de calitatea materialelor și a finisărilor. Ei bine, aici este cu siguranță cel mai mare salt înainte pe care l-am remarcat. Nu doar că materialele sunt mult mai bune, dar aș spune că sunt chiar cele mai bune din clasa mică. Fără exagerare.

Găsești peste tot în locurile ușor vizibile plastic sau spumă moale, cu diferite texturi și modele. În funcție de echipare, poți avea porțiuni mari din plastic moale de culoare albă (echipare Intense) sau unul ce imită fibra de carbon (RS Line), ambele extrem de plăcute la atingere.

Totodată sunt multe elemente decorative, cu detalii interesante, ce creează o atmosferă cu adevărat specială în Renault Clio 2019.

Alte detalii ce nu au cum să nu placă sunt butoanele calsice sub formă de clapete, ce pot fi găsite deasupra comenzilor climatizării și în stânga volanului.

Spațiile de depozitare sunt acum mai multe și de dimensiuni mai mari. Există o zonă la baza consolei centrale unde să așezi telefonul, zonă ce poate fi echipată cu pad pentru încărcarea wireless a telefonului. Tot aici găsești și două porturi USB, un jack de 3.5mm și o priză de 12V.

Tunelul median este mult înălțat în zona schimbătorului de viteze, ce ajunge astfel mult mai aproape de mâna dreaptă a șoferului. În spatele schimbătorului, dar mult mai jos, este zona unde a fost amplasat butonul frânei electrice de parcare și a butonului Auto Hold. Urmează cotiera centrală ale cărei dimensiuni nu sunt uriașe, dar care acoperă un spațiu de depozitare foarte adânc.

Ajungem și la sistemul de infotainment, ce deschide prezentarea noutăților tehnologice. Pe Renault Clio 2019 debutează un sistem cu totul nou, parte a conceptului Smart Cockpit, ce afișează informațiile pe un ecran gigant, cu diagonala de 9.3 inch, amplasat în mod portrait, ale cărui dimensiuni sunt similare cu cele pentru două display-uri de 7 inch, unul peste celălalt (mod landscape). Ecranul de 9.3 inch este ușor orientat către șofer, puțin curbat, fiind cu adevărat ușor de urmărit, perfect amplasat.

Noul sistem de infotainment de pe Renault Clio 2019 aduce o interfață proaspătă, ce integrează funcțiile de conectivitate grupate în sistemul EASY LINK: navigația, capacitățile multimedia, setările vehiculului, ale sistemelor de asistență, dar și configurarea modurilor de condus MULTI-SENSE.

Screenshots din interfața sistemului de infotainment de pe Renault Clio 2019:

Interfața noului sistem este plăcută, modernă, cu tranziții interesante. Ecranul Home poate fi personalizat cu mai multe widget-uri ce rulează simultan – navigație, multimedia, informații de bord, de exemplu.

Un aspect ce merită menționat legat de sistemul de infotainment este acela că el permite actualizări OTA. Așadar, update-urile de la producător vor veni cu mult mai ușor decât înainte, iar oficialii Renault au garantat că există deja în plan integrarea de noi funcții, ce vor veni prin intermediul actualizărilor OTA.

Ce nu mi-a plăcut la acest sistem este răspunsul. Lag mai tot timpul, uneori ai impresia că ecranul nu a preluat comanda și vrei să atingi display-ul tactil din nou. Apoi, cu întârzieri și de peste 1 – 2 secunde, realizezi că totul se mișcă cu încetinitorul. Sper că această problemă va putea fi rezolvată cu un update de firmware și că nu este de vină ansamblul hardware ce nu face față solicitărilor.

Pe lângă ecranul de 9.3 inch al sistemului de infotainment (sau de 7 inch la versiunile inferioare), la bordul Renault Clio 2019 mai apare un display. Acesta poate fi de 7 inch, când este parte a instrumentarului de bord, sau de 10 inch când reprezintă întreg panoul de bord din spatele volanului.

Nu l-am putut vedea la lucru pe cel de 10 inch, mașinile de test fiind toate dotate cu cel de 7 inch. Acesta oferă mai multe tipuri de afișare a informațiilor, în funcție de modul de rulare ales – My Sense (complet configurabil de către șofer), Sport sau Eco.

Exemple de afișaj pentru panoul de bord cu ecran de 7 inch de pe Renault Clio 2019:

Din lista dotărilor speciale poți alege și un sistem de sunet de la Bose, bazat pe cel prezent pe Clio 4, dar dezvoltat special pentru Renault Clio 2019. L-am încercat și sună într-adevăr bine.

Pe partea de siguranță, Renault Clio 2019 este campion. A fost deja testat de organizația independentă Euro NCAP și a obținut maximul de 5 stele. Scorul pentru protecția pasagerilor adulți și copiilor este de 97, respectiv 89 de procente. Rezultate excelente nu doar pentru o mașină de segment B, ci pentru orice fel de vehicul.

Sistemele de asistență sunt și ele multe, poate cele mai numeroase și mai avansate din clasa mică de volum. Grupate sub sigla Renault EASY Drive, sistemele ajută șoferul în timpul mersului, la parcare și sunt parte integrată a sistemelor de siguranță.

Highway and Traffic Jam Companion este un sistem de conducere autonomă de nivel 2, ce combină funcțiile pilotului automat adaptiv cu cele de mențiere pe centrul benzii de rulare. Acest sistem ajută șoferul unui Clio 2019 cu cutie automată EDC la viteze între 0 și 160 km/h, păstrând o distanță de siguranță față de vehiculul din față și asistând șoferul în a menține mașina pe centrul benzii. Highway and Traffic Jam Companion este capabil să oprească mașina pe loc și să pornească din nou, urmărind vehiculul din fața sa.

O altă noutate pe Renault Clio 2019 este sistemul de frânare automată de urgență, cu detecția pietonilor și a bicicliștilor. Lista tehnologiilor de asistență continuă cu sistemul de monitorizare a unghiului mort, cel pentru recunoașterea semnelor de circulație, asistentul pentru menținerea benzii de mers și cel pentru fază lungă.

La manevrele de parcare, Renault Clio 2019 te ajută prin intermediul camerelor video cu vedere la 360 de grade, prin senzorii de parcare față, spate și laterali, dar mai ales prin sistemul de asistență la parcare. Acesta poate intra sau ieși din locuri de parcare perpendiculare, paralele sau oblice, manevrând volanul în locul șoferului, care însă trebuie să acționeze accelerația și frâna conform indicațiilor.

Cum se conduce Renault Clio 2019? Dacă ar fi să rezum, aș spune că mult mai bine față de modelul pe care îl înlocuiește. Noua platformă CMF-B are la bază un tren de rulare complet revizuit.

Pe drumurile secundare din Portugalia, cu asfalt deloc perfect, am descoperit un tren de rulare bine setat. Suspensia este în continuare extrem de confortabilă, dar aduce și ceva dinamică, ce lipsea aproape cu desăvârșire la Clio 4. Nu contează peste ce fel de denivelări treci, Renault Clio 2019 nu ți le transmite decât ușor.

Direcția este și ea mai bună, reușește să te ajute pe curbe, mai ales când rulezi în modul Sport. Asistarea este mai bine calibrată, chiar dacă nu prea primești feedback.

Am condus în prima zi de test un Renault Clio 2019 cu noul motor de 1 litru, cu 3 cilindri în linie, supraalimentat, ce dezvoltă 100 CP la 5000 rpm și 160 Nm la 2750 rpm. Motorul este extrem de plăcut în exploatare, accelerează bine, oferă reprize corecte până la 100 – 110 km/h. Mai departe rămâne ușor în urmă, dar asta mai ales din cauza cutiei de viteze manuale ce oferă doar 5 rapoarte. Ultima treaptă este foarte lungă, la 130 km/h acul turometrului stă la mai puțin de 3000 rpm.

Pe de altă parte, motorul TCe 100 este foarte rafinat, vibrațiile și sunetul caracteristic motoarelor în 3 cilindri aproape că nu există. Antifonarea foarte bună a mașinii face ca sunetele din afară să pătrundă greu, doar la viteze mari poți fi puțin deranjat de zgomotul de la pneuri ori de la vânt. Oricum, antifonare extrem de bună pentru o mașină de segment B.

A doua zi, am avut pe mână un Renault Clio 2019 cu motorul de 1.3 litri, cu patru cilindri în linie, ce dezvoltă 130 CP la 5000 rpm și 240 Nm la doar 1600 rpm. Acest motor este mult mai vânjos, trage bine și mai departe de 120 – 130 km/h.

Trasnmisia automată EDC (cu dublu ambreiaj) la care este cuplat motorul TCe 130 schimbă rapid cele 7 trepte. Nu este mereu cea mai fluidă, mai apar șocuri, și nici cea mai intuitivă. Sigur, vorbim despre modele de preserie, până la lansarea pe piață cel mai probabil cutia automată va fi mai bine reglată.

Vreau să adaug că din 2020 Renault Clio 5 va putea fi cumpărat și în versiune hibridă, denumită E-TECH. Ansamblul hibrid va cuprinde un motor pe benzină de 1.6 litri, asistat de două motoare electrice, o cutie automată multi-mode (probabil una de tip CVT) și o baterie cu capacitatea de 1.2 kWh.

Fără a fi oferite mai multe detalii tehnice, Renault promite că un Clio hibrid va putea parcurge trasee urbane în proporție de 80% în mod complet electric. Pentru a realiza asemenea performanță, Clio E-TECH va folosi un sistem de recuperare a energiei de frânare similar ce cel de la un vehicul complet electric. Astfel, consumul urbam al unui Clio E-TECH va fi cu circa 40% mai mic comparativ cu al unei versiuni pe benzină de putere asemănătoare.

Concluzii

Dacă Renault va păstra prețurile cu care și-a obișnuit clienții, atunci nu există motive pentru ca noul Clio să nu rămână liderul segmentului B în Europa. A adus îmbunătățiri la mai toate capitolele, fără a greși flagrant undeva. Designul este cel puțin reușit, interiorul este la un cu totul alt nivel calitativ, este mai plăcut de condus, bine antifonat, abundă în sisteme de siguranță și asistență, cu multă tehnologie și opțiuni de confort la bord. Gama de motorizări este una modernă, urmând să vină și o versiune hibridă ce se va folosi de know-how-ul Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi în materie de vehicule electrice.

Cu atâtea atuuri de partea sa, minusuri precum pragul înalt de încărcare al portbagajului ori cutia manuală cu doar 5 rapoarte a versiuni TCe 100 pot trece lejer în plan secund. Dacă nu sunt rezolvate problemele sistemului de infotainment ori ale cutiei automate EDC7, atunci și acestea pot fi considerate puncte contra.

Până în toamnă, când Renault Clio 2019 va putea fi cumpărat în țara noastră și când îl vom avea la review, pentru o analiză și mai amănunțită, vă las cu câteva poze oficiale: