Renault Captur reprezintă un model ce a cam făcut legea anul trecut în clasa lui, atunci când ne referim la vânzările din Europa. În 2016 au fost comercializate peste 215.000 de unități ale crossover-ului francez de clasă mică, ceea ce înseamnă că avem în față un automobil cu multă priză la public.

Captur este la prima generație, Renault nu a mai avut în gamă până în acest model un alt SUV de segment B. În 2013 își făcea prima dată apariția la Salonul Auto de la Geneva, iar patru ani mai târziu primea un facelift, variantă pe care o analizăm azi.

Specificații pentru Renault Captur Intens 1.2 TCe 120 CP EDC

Specificatii Renault Captur Intens 1.2 TCe 120 CP EDC

Design exterior și interior

Când spunem că vorbim despre un facelift trebuie să fim sinceri și să recunoaștem că acesta propune doar mici schimbări estetice, cel puțin la exterior. Trebuie să cauți atent elementele ce au primit retușuri stilistice, dar un ochi avizat le poate zări în doar câteva secunde.

Grila frontală este cea care atrage prima dată atenția, fiind acum mult mai bine integrată în gama Renault, cu influențe clare de la fratele mai mare Kadjar. Luminile de zi cu LED aduc și ele acel aer proaspăt pe care un facelift îl caută, având forma literei C, dispuse în jurul proiectoarelor de ceață.

Mici retușuri au fost operate și în dreptul spoilerelor, dar se pare că Renault nu a vrut să riște mai mult de atât. Vânzările bune au determinat designerii să nu facăm abuz de putere și să-și păstreze ideile pentru noua generație, cel mai probabil.

În interior sunt modificări la fel de subtile, cu un layout general neschimbat și doar materiale mai bune. Nu am testat și versiunea de înainte de facelift, dar se pare că scaunele au acum o altă configurație. Cert este că ele sunt foarte confortabile, cu toate că le lipsește cu desăvârșire orice susținere laterală.

Spațiu este din belșug în față, mai mult decât te-ai aștepta să găsești în această clasă. Nu contează cât de înalt ești, vei găsi o poziție comodă în Renault Captur.

Și în spate, pe banchetă, pasagerii au suficient loc la picioare, cu toate că la cap cei de peste 1.85 metri vor avea mici dificultăți de acomodare. Așa cum este și normal, nici lățimea interioară nu are cum să fie excedentară având în vedere că vorbim despre un crossover de clasă B.

Vei avea parte de cea mai mare surpriză atunci când deschizi haionul portbagajului. Aici, la prima vedere, nu ți se pare că se doboară vreun record. Apoi ridici podeaua și găsești încă un spațiu ce poate acomoda multe obiecte de dimensiuni nu tocmai mici.

Iar dacă ai nevoie de și mai mult loc în portbagaj, nu este nevoie decât să glisezi bancheta spate către sacunele din față, iar volumul portbagajului ajunge la nu mai puțin de 455 litri, de la cei 377 standard, cu bancheta în poziția cea mai din spate.

Obiectele voluminoase pot fi transportate și ele dacă lăsăm podeaua pe poziția înaltă și rabatăm bancheta. În modul acesta primim o suprafață plană:

Rămânem în zona spațiilor de depozitare și spunem că în Renault Captur facelift sunt destule locuri unde poți pune mai tot ce ai nevoie în mașină. Avem cotieră centrală cu spațiu suficient, sub ea suporturi de pahare, în fața schimbătorului de viteze poți pune telefonul. Deasupra planșei de bord este un spațiu acoperit cu capac ce poate fi folosit și ca suport de smartphone (cel puțin mie mi-a reușit treaba asta):

Mai există în Captur facelift și multe elemente, să le spunem, interesante, cel puțin. Torpedoul este în fapt un sertar, care, deși spațios, se poate dovedi incomod de deschis câns avem un pasager pe scaunul din dreapta față:

Pe spatele scaunelor față sunt câteva benzi elastice dispuse într-o formă de raze de soare, interesante ca design, dar iarăși, mai puțin practice decât niște buzunare clasice:

Foarte practic am găsit faptul că tapițeria scaunelor și a banchetei este, în fapt, reprezentată de niște huse. Acestea pot fi desfăcute destul de ușor și curățate la nevoie sau chiar schimbate cu totul. Nu vă gândiți că se mișcă pe scaun, absolut deloc, căci sunt fixate și cu velcro, pe deasupra faptului că îmbracă la fix scaunele.

Din punct de vedere al calității de fabricație percepute, Renault Captur facelift nu se poate emite pretenții. Faptul că versiunile de bază pleacă de la prețuri foarte bune se vede și de data aceasta. Materialele nu sunt tocmai rele, dar unele finisări meritau o mai mare atenție, asamblarea generală trădează un cost redus de producție.

Motor și cutie de viteze

M-am mai întâlnit cu motorizarea 1.2 TCe de două ori, în cazul lui Kadjar și al lui Clio GT-Line. Însă nu pot lua cu copy / paste ceea ce am mai scris în dreptul acelor două modele. În cazul Kadjar motorul oferea 130 CP și era cuplat cu cutia de viteze EDC cu 7 trepte, iar la Clio GT-Line primeam un 1.2 TCe cu cutie manuală.

Așadar, în cazul lui Renault Captur facelift vorbim despre 1.2 TCe cu 120 CP și 205 Nm puși la sol prin intermediul unei cutii automate cu dublu ambreiaj și 6 trepte.

Motorul trage bine încă de la 1500 rpm și rămâne în putere până la circa 4700 – 5000 rpm. Nu are niciun rost să urcați mai sus de atât fiindcă pe acolo se termină suflul și nu veți face decât să forțați aiurea. Treceți într-o treaptă superioară, la o turație mai joasă, și primiți din nou avântul inițial.

Din punct de vedere acustic, motorul nu este cel mai rafinat și se face destul de tare auzit în habitaclu chiar și după turația de doar 2500 rpm. Nu pot spune că este deranjant, doar că în rest izolarea fonică se situează la un nivel bun. Nici de la vânt și nici de la pneuri nu primești zgomote puternice, motorul fiind singurul ce-și face simțită prezența mai accentuat.

Cutia de viteze este tot una de tip EDC, cu dublu ambreiaj, dar, spre deosebire de ce am primit la Kadjar, acum vine cu 6 trepte. Acestea sunt destul de bine etajate până la treapta 4, pentru ca ultimele două să fie ceva cam lungi, mai ales dacă luăm în calcul faptul că Renault Captur este, în primul rând, o mașină de oraș. Ca să vă faceți o idee, la 130 km/h, în treapta a șasea, acul turometrului indică doar 2700 rpm.

Schimbarea treptelor se face, de cele mai multe ori, fără șocuri, lin. Mai există și situații în care pare prinsă pe picior greșit și ezită. Uneori, la plecarea de pe loc, bruschează ușor. La kick-down reacționează de cele mai multe ori cu întârziere, așa că trebuie să iei în calcul și treaba asta când vrei să faci o depășire în scurt. Pentru situațiile în care vrei control deplin, există posibilitatea de a trece cutia în modul Manual, schimbările de treaptă se fac doar din levier, nu există padele la volan.

Ținută de drum, performanțe și consum

Mai toate mașinile Renault sunt recunoscute pentru confortul oferit de suspensie. Nu punem în aceeași oală modelele Renault Sport, desigur.

Captur facelift nu se abate de la regulă și oferă o ținută de drum bazată total pe confortul la rulare. Denivelările mari și medii nu deranjează deloc pasagerii, doar cele mici și pronunțate se simt, în sensul că suspensia nu este cea mai rafinată în funcționare. Asta înseamnă și zgomote parazite ce vin din partea ei.

Dinamica nu este nici pe departe punctul forte al lui Renault Captur facelift, suspensia reglată pentru confort nu poate face minuni pentru amatorii de condus spotiv. Ruliul apare în mai toate virajele, schimbările bruște de direcție nu sunt nici ele pe placul micuțului SUV, iar direcția nu ajută deloc șoferii dinamici. În oraș este o joacă să rotești volanul, dar pe serpentine ți-ai fi dorit un cât de mic răspuns din partea volanului.

Renault Captur nu a oferit nici înainte de facelift tracțiune integrală și nu o face nici acum. Te poți alege, ca și în cazul mașinii de test, cu Xmod, ce include funcția Extended Grip pentru ESP și pneuri All Season.

Asta înseamnă că își face apariția un comutator lângă maneta frânei de mână ce îți permite să alegi între trei moduri de lucru ale ESP-ului. Standard este cuplat modul de rulare pe șosea, dar poți trece în modul Non Grip rotind la dreapta, când programul de control al tracțiunii lucrează diferit spre a te ajuta în situațiile cu aderență precară. Există și un mod EXP (Expert) când sistemul de control al tracțiunii se decuplează, iar ESP-ul încearcă să simuleze existența unui diferențial blocabil pentru puntea față.

Performanțele oferite de agregatul turbo de 1.2 litri nu sunt tocmai rele. Mașina se simte vioaie, chiar dacă fișa tehnică anunță ceva mai mult de 10 secunde până la 100 km/h cu start de pe loc. Reprizele sunt rapide, odată ce cutia găsește treapta potrivită. Viteza maximă de 192 km/h este mai mult decât suficientă pentru o mașină de oraș ce poate parcurge și zone neasfaltate.

Consumul declarat de producător este, ca de fiecare dată, mai optimist decât cel obținut în traficul real. Se specifică unul mediu de circa 5.6 l/100 km, dar mai degrabă este vorba de cel puțin 7 l/100 km. După aproape 400 km rulați, computerul de bord afișa 7.7 l/100 km, dar trebuie să recunosc că foarte rar am mers la consum.

Poți activa modul Eco ce face ca răspunsul motorului să fie mai lent, fiind nevoie de o apăsare a pedalei de accelerație mai hotărâtă în depășiri. Acest mod optimizează și modul de lucru al climatizării automate, tot pentru a minimiza consumul de carburant.  

Tehnologie și siguranță

Fără a aduce cele mai noi tehnologii sau pachete consistente dintre care să nu știi ce să alegi, Renault Captur facelift propune câte ceva pentru clienții săi.

Ca de obicei, piesa centrală din interior este sistemul de infotainment. La Captur facelift poți opta pentru trei astfel de sisteme: R&Go, Media Nav Evolution sau R-LINK Evolution. Primul vine ca echipament standard pe versiunile de bază, al doilea standard pentru varianta Intens, iar R-LINK se poate comanda doar opțional.

Pe mașinile de test, de cele mai multe ori, sunt bifate cât mai multe echipamente opționale, așa că am avut de-a face cu Renault R-LINK Evolution. Acesta propune un touchscreen de 7 inch și aceeași interfață simplă, ergonomică și intuitivă pe care am mai văzut-o și la celelalte versiuni R-LINK. Comenzile tactile sunt preluate prompt și mai mereu sistemul se mișcă spinten. Există și un ușor lag în anumite situații, dar nu putem fi prea exigenți aici, doar nu suntem în clasa premium.

Se oferă de acum și ghidare vocală în limba română pentru navigație și se pare că sistemul dispune și de Android Auto, chiar cu funcția de mirroring a ecranului telefonului. Nu am reușit să conectez astfel smartphone-ul, deși am încercat cu mai multe terminale. Câteva dintre opțiunile și aplicațiile din R-LINK Evolution nu sunt disponibile și în țara noastră, din păcate.

Galerie cu capturi de ecran din interfața sistemului R-LINK Evolution de pe Renault Captur Intens 1.2 TCe 120 CP EDC:

Pe partea de asistență, menționez apariția sistemului de avertizare a prezenței vehiculelor în unghiul mort și asistentul la parcare, ce preia în întregime comenzile volanului la manevrele de parcare laterală, perpendiculară ori oblică (în spic). Sistemul poate apoi și să ajute la ieșirea mașinii din locul de parcare.

Farurile LED Pure Vision oferă o iluminare eficientă pe timp de noapte, iar echiparea Intens aduce și proiectoare de ceață cu LED și funcție Cornering Light.

Alte echipamente oferite standard pe Renault Captur Intens: climatizare automată, Cruise Control cu limitator de viteză, senzori de lumină și ploaie, tapițerie textilă detașabilă, senzori de parcare spate și cameră video pentru marșarier, card de acces și demaraj ”Mâini Libere”, oglinzi exterioare degivrante, reglabile și rabatabile electric, cu senzor de temperatură și semnalizator cu LED integrat, jante de aliaj diamantate pe 17 inch. Pe lângă acestea, mașina de test a fost echipată opțional cu sistem multimedia R-LINK Evolution, asistență la parcare ”Mâini Libere”, pachet Xmod, scaune față cu încălzire, geamuri spate și lunetă cu tentă închisă, covorașe Premium cu inserții portocalii, cotieră față ș.a.

Siguranța reprezintă un capitol important pentru Renault, fiecare model al francezilor fiind dezvoltat spre a obține un scor cât mai bun în testele de impact. Așa s-a întâmplat și cu Renault Captur, versiunea de înainte de facelift primind 5 stele din partea organismului independent EuroNCAP.

Renault Captur facelift propune din standard airbag-uri frontale și laterale (cap și torace – sistem cortină) pentru șofer și pasager față, sistem de prindere ISOFIX pentru locurile laterale spate și scaun pasager, sistem de monitorizare presiune pneuri, ABS,  EBD (repartiție electronică a forței de frânare), AFU (asistență la frânarea de urgență), ESC (sistem de stabilitate electronică a autovehiculului), HSA (sistem de asistență a pornirii din rampă).

Preț

Renault Captur Intens 1.2 TCe 120 CP EDC – de la 18.250 euro cu TVA. Un exemplar echipat precum mașina de test, cu toate opționalele prezentate mai sus, ajunge la circa 20.200 euro cu TVA.

Concluzii

Renault reușește să deseneze mașini frumoase, pe care le echipează bogat din standard, pentru ca mai apoi să le propună la prețuri avantajoase. Dacă ne gândim că înainte de facelift, prin programul Rabla, un Captur putea fi cumpărat de la mai puțin de 11.000 de euro cu TVA, atunci înțelegem de ce vedem atâtea pe străzi.

Și nu doar prețul bun raportat la echipare și designul pot convinge atâția clienți în toată Europa, trebuie să fie mai mult de atât. Și chiar este, Renault Captur oferind o bună modularitate interioară, cu un portbagaj de minimum 377 litri, banchetă ce culiează spre a face loc pasagerilor ori pentru a mări portbagajul până la 455 litri, care se și rabatează formând o suprafață plană cu podeaua dublă a portbagajului. Pe lângă toate acestea, sunt destule opțiuni dintre care poți alege, cu un sistem de infotainment bun, simplu de operat și cu destule funcții integrate.

Confortul este pus în prim plan, cu toate că suspensia putea lucra mai rafinat. Nu vei cumpăra Captur dacă ești în căutarea dinamicii, căci nimic nu te ajută la asta, poate doar motorul de 1.2 litri ce reușește să se descurce decent cu masa mașinii.

Las pentru final, ce de fiecare dată, cele mai importante plusuri și minusuri pentru Renault Captur Intens 1.2 TCe 120 CP EDC:

PRO

  • spațiu interior generos, cu portbagaj mare;
  • modularitate bună a interiorului, bancehta spate glisează înainte/înapoi, se rabatează și formează o suprafață plană cu podeaua dublă a portbagajului;
  • confort la rulare;
  • design plăcut atât la exterior, cât și la interior, cu elemente cel puțin interesante (sertar în loc de torpedou, tapițerie ce se poate detașa, benzi elastice pe spatele spătarelor scaunelor față);
  • preț avantajos raportat mai ales la echipamentele standard primite.

CONTRA

  • suspensia nu lucrează cel mai rafinat și emite zgomote deranjante;
  • cutia automată reacționează întârziat la kick-down și produce uneori șocuri la plecarea de pe loc;
  • unele finisări și anumite materiale trădează prețul scăzut al versiunilor de bază.
  • Pingback: Renault Captur Intens 1.2 TCe 120 CP EDC – review - Stiri ultima ora, stiri online()

  • Andrashi

    De nu ar fi așa scump la servisare…

    • Darius Pana

      Plătești in rate diferența pentru un cost de achiziție mai așezat … :))

    • Andrashi

      Corect! Doar ei au fost cei care au inventat “bateria in rate” pentru electrice… :))

    • Rebelulll

      De unde ai dedus asta ?

    • Andrashi

      De la prețul exagerat la ora de manopera, coroborat cu prețul nesimțit la piese de schimb.

    • Rebelulll

      Unde anume ? La serviecurile autorizate daca ai Renault iti ia mai mult pe ora ? Cat esti in garantie si ii faci reviziile in reprezentanta, la orice masina nu platesti mult pentru un schimb de ulei , filtre si pe la final o distributie sau placute si discuri. Alea oricum sunt cam la fel peste tot.
      Iar in legatura cu pretul pieselor, toate sunt cam pe acolo, +/- cativa zeci de lei care sunt nesemnificativi la piese mai scumpe. Ori anumite piese sunt ieftine la frantuzesti si scumpe la japoneze, ori invers , ori cu cele nemtesti (intelegi ideea), per ansamblu pretul pieselor este in echilibru. Oricum deja s-au globalizat toate si au cam aceeasi furnizori de piese.

      A apus mitul mecanicilor (doreii care reparau dacii pe carburator, iar la astea straine schimbau niste placute si o distributie si deja se autointitulau mecanici) care spuneau ca masinile frantuzesti sunt scumpe la intretinere. Poate sunt ieftine alea nemtesti, deoarece sunt mai populare si majoritatea din cate vad apeleaza la reparatii din dezmembrari. Dar daca pui piese OEM toate sunt scumpe.

      PS: Nu sunt fan masini frantuzesti.

    • Tendinţi

      Stimabile!
      Am fost eu interesat de Megane 4 Intens, 1.2 tce, EDC.
      Prima mea întrebare a fost:
      – Care e frecvenţa şi preţul reviziei?
      Răspuns:
      – Revizia e anuală şi costă între 700 şi 1000 lei.

      La Skoda Octavia Style 1.0 tsi, DSG, de exemplu, revizia e la 2 ani si costa 350-400 lei.

      Deci?

    • Rebelulll

      Deci ce ?
      Depinde de motorizare, de ce schimba, etc.
      Si la 1.9tdi dadeam 7-800lei in reprezentanta skoda. Si la Dacia reviziile la 0.9tce se apropie de a unui diesel , fata de motorizarile aspirate.
      Imi vine greu sa cred ca e 350-400lei.
      300lei dadeam la un benzinar aspirat pentru filtre, ulei.

      La 2 ani ? Eu stiu ca era anuala, cel putin la octavia 2. E cea mai mare prostie sa o faci odata pe an, pentru binele motorului. Lasa longlife si alte prostii.

      Uleiul si filtrele , mai ales in tara, se schimba odata pe an sau 15.000km cam la toate masinile.

    • theozanhan

      Dupa 10.000km pe tdi cu filtru nou e negru, deci da, cam asta e intervalul

    • MirceaS

      Intervalele de service ale autoturismelor din zilele noastre nu depind numai de timp, ci de nr. de kilometrii parcurși, iar la neîndeplinirea acestora, de timp.
      Skoda are mai multe planuri de service, fix/flexibil etc.
      În esență, plan flexibil – la 2 ani sau maxim 30.000 km. și costă între 550 lei și 650 lei, depinde de service.
      La revizia de 60.000 km. sau 4 ani, în plus pentru DSG trebuie schimbat uleiul și filtrul de ulei CVA. Totalul reviziei: peste 1250 lei.
      În plus, pentru România se recomandă schimbarea uleiului motor și a filtrului aferent după primii 15.000 km. Doar operațiunea asta costă 350 lei.
      Deci despre ce vorbim?
      Mențiune:
      1. Nu am nici Skoda, nici Renault.
      2. Dacă este nevoie, postez aici și devizele/facturile aferente. Tu poți să o faci, în apărarea afirmațiilor tale?

  • cutienoua

    Mult mai atractiv decat Duster !
    Dar aproape 11 s pana la 100 nu e pe placul meu
    Ar trebui sa puna macar un Qi charger in bord daca tot au spatiul ala nefolosit

  • MirceaS

    Frumos și corect review, felicitări.
    Ca o paranteză, arată mult mai bine comenzile de climatizare ale noului Duster decât cele de față!

  • Rebelulll

    @dariuspana:disqus : Ar fi interesant un articol pentru uleiuri, ca tot vine vremea sa-l schimb. :)

    As vrea sa renunt la Castrol, am gasit ceva japonez /made in japonia (ENEOS) si cred ca o sa-l incerc.

    • Johanson Moldy

      eu folosesc in masina ulei cu coef identici ca grosime si temperatura ex 5w40 dar de motociclete ,este de multe ori mai performant ,motocicletele lucreaza la turatii pina la 14000……si uleiul e facut nou , alea de auto au juma ulei reconditionat…..in compozitie.Sa nu mai zic ca pretul e foarte OK ,asa ,iesi mult mai bine decat cu alea de figuri auto….

    • Rebelulll

      Ma pricep destul de bine cand vine vorba de masini, insa n-am mai auzit niciodata acest lucru :)). O sa studiez ceea ce ai zis. Dar daca am diesel ?

    • Rebelulll

      Revin.
      Am intrat pe emag , am selectat ulei pt motociclete, 5w40 si mi-a dat 2 modele dintre care unul este MOTUL. Pe el apare VW si alte marci. Deci nu e doar de motociclete. Am impresia ca toate sunt la fel.

    • Johanson Moldy

      Uleiurile de motociclete sunt numai pt motociclete ,au desenat pe fata o motocicleta sport ,trebuie sa fie 4T , am vazut pe Emag ca la cautare da si uleiuri specifice pt masini pe aceasi pagina ,amestecate .Eu am luat Bardahl de la reprezentant din oras ,, si pt motociclete exista cam 3 feluri de la normal , la performante marite si racing .La diesel nu stiu ce sa spun…

  • Stelian

    Noul duster..la banii astia

  • theozanhan

    Dupa 5000rpm puterea scade?

    • Darius Pana

      Nu am văzut diagrama de putere și cuplu motor de la 1.2 TCe, dar, conform datelor, vedem că puterea maxima este atinsa la 5000 rpm, deci este posibil ca de acolo înainte să vedem o plafonare, daca nu chiar o ușoară scădere a puterii maxime.

      În practică, da, peste 5000 rpm motorul nu mai trage cu aceeași vlagă ca până în această turație.